• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061307711
  • خبرنگار : 71628

واکنش روسیه به تصویب مشروط اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری از سوی اوکراین

واکنش روسیه به تصویب مشروط اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری از سوی اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تصویب «معاهده رم» اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری از سوی اوکراین، گفت کی‌یف که مرتکب جنایات بین‌المللی علیه شهروندان خود و روسیه شده است، با تصویب مشروط این اساسنامه، قصد دارد در عین محروم ساختن شهروندانش از اختیارات قانونی این دادگاه، حق محاکمه شهروندان دیگر کشورها را به اتهاماتی ساختگی، حفظ کند.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات مقامات اوکراینی، آن‌ها را «جنایتکارانی» خواند که مرتکب جنایات بین‌المللی علیه شهروندان خود و شهروندان روسیه شده‌اند و محاکمه خواهند شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ۲۴ اوت قانونی را برای تصویب «معاهده رم» اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری امضا کرد. اگرچه، اوکراین صلاحیت قانونی این نهاد بین‌المللی را برای رسیدگی به امور شهروندانش به مدت هفت سال پس از تصویب این قانون به رسمیت نخواهد شناخت.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که زاخارووا در گفت‌وگویی با این خبرگزاری بیان کرد: جنایتکاران اوکراینی که مرتکب جنایات جدی بین‌المللی علیه شهروندان خود و روسیه و حتی حامیانشان شده‌اند، محاکمه و چنان که سزاوارش هستند، تنبیه خواهند شد.

او همچنین گفت: در واقع، آن‌ها می‌خواهند شهروندان خود را از حیطه اختیارات قانونی حتی در این دادگاه نیز خارج کنند که در بیشترین حد ممکن به آن‌ها وفادار بوده است، اما در عین حال، حق محاکمه کیفری شهروندان دیگر کشورها در لاهه را به دلیل اتهامات ساختی خود کی‌یف حفظ کنند.

این دیپلمات روس همچنین گفت که اظهارات کی‌یف درباره تصویب مشروط معاهده رم رفتار واقعی آن را در قبال قوانین بین‌المللی نشان می‌دهد.

زاخارووا گفت: چنین اقدامی را نمی‌توان چیزی جز قصد اختیار تام دادن به ارتش آن‌ها برای مرتکب شدن جنایات جنگی دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه بیان کرد: اعتبار رژیم کی‌یف و دیوان بین‌المللی کیفری به خوبی شناخته‌ شده است. هیچ یک از آن‌ها مستقل نیستند و هیچ ارتباطی با قانون یا عدالت ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha