• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061307710
  • خبرنگار : 50040

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان مطرح کرد

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

ایسنا/گیلان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: تا پایان هفته به پیمانکار فعلی تصفیه خانه شیرابه سراوان فرصت داده شده تا نتیجه آنالیز خروجی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شود.

شهرام توانا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساماندهی پسماند و شیرابه سراوان بعد از ۴۰ سال در دستور کار قرار گرفته و روند خوبی دارد، اظهار کرد: با پیگیری استاندار گیلان در سال ۱۴۰۰ و ورود شهید رئیسی به این ابرچالش استان، بهسازی لندفیل سراوان را اجرایی کردیم و در این راستا بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

وی بهسازی لندفیل سراوان را موجب کنترل شیرابه دانست و افزود: اگر بهسازی انجام نمی گرفت امکان کنترل شیرابه ها وجود نداشت، اما اکنون اقدام به لوله گذاری و زهکشی فنی و مهندسی کردیم و کلیه شیرابه ها اعم از قدیمی و جدید و آب باران را در قالب دو حوضچه تجمیع  می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با تاکید بر لزوم هدایت شیرابه ها به تصفیه خانه، بیان کرد: در سنوات گذشته یک شرکت دانش بنیان در قالب ثبت اختراع، تصفیه شیرابه سراوان را بر عهده گرفت، اما نتوانست به خروجی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست برسد و لذا شاهد ایجاد مباحث حقوقی برای پیمانکار بودیم و نهایتا پیمانکار مذکور را به دلیل تاخیر در تحویل پروژه و عدم اجرای تعهد محکوم کردیم.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

توانا با بیان اینکه پیمانکار باید به استاندارد مورد نظر زیست محیطی در فرایند تصفیه شیرابه برسد، ادامه داد: یکی از درخواست های پیمانکار، تغییر استاندارد خروجی از شرب به کشاورزی بود؛ نهایتا تصمیم گرفتیم که پیمانکار فعلی کار را به اتمام برساند. در حال حاضر شاهد انجام دو مرحله تصفیه بوده و منتظر پاسخ آنالیز سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

وی با اشاره به بازدید اخیر بازرس کل استان از تصفیه خانه شیرابه سراوان، خاطرنشان کرد: با دستور بازرس کل استان فرصت یک هفته ای به پیمانکار جهت اعلام نتیجه آنالیز خروجی، داده شده و لذا به زودی نسبت به تعیین تکلیف تصفیه خانه اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه شهرداری رشت از فرصت مذکور جهت انتشار اسناد مناقصه برای تعیین پیمانکار جدید استفاده کرده است، گفت: مناقصه برگزار و سه شرکت شناخته شده جهت تایید معرفی شدند و منتظر نتیجه تصفیه فعلی هستیم و در صورت عدم موفقیت، فعالیت پیمانکار دیگر را آغاز می کنیم.

وی ضمن قدردانی از صبر و تحمل اهالی کچا، جوکول بندان و سراوان، خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه خانه در حال نهایی شدن است و همه مسئولان پای کار هستند؛ طی دو سال گذشته یک شاهکار در وضعیت لندفیل سراوان اتفاق افتاده و در دولت جدید نیز با اهتمام ویژه دنبال می شود.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

توانا با بیان اینکه دفن ریجکت در سراوان تا ساخت زباله سوز ادامه دارد، متذکر شد: با توجه به حوضچه های احداث شده، دیگر شیرابه مستقیم وارد رودخانه نمی شود و پس از ته نشینی و کلرزنی، از بار آلودگی آن کاسته می شود، اما همچنان آلوده است و برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی باید تصفیه شود.

به گزارش ایسنا، در پی عدم شفافیت عملکرد مدیران در گذشته و سهل انگاری های مدیریتی در حوزه پسماند، شیرابه های ناشی از سالیان سال تل انبار و انباشت زباله در دفنگاه سراوان که اکنون به ارتفاع ۱۰۰ متر رسیده، وارد رودخانه‌های گوهررود و زرجوب شده و در نهایت به تالاب انزلی می ریزد و این رودخانه سیاه عفونی، در مسیر خود آسیب های زیادی را برای مردم و طبیعت گیلان در چهار دهه ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۳ ۱۷:۲۴

متاسفانه معضل پسماند گیلان مشکل اول گیلان است که لازم است سریعا در دولت جدید اقدامات اساسی درباره این معضل انجام شود و سریعا حل شود.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۰۱:۲۰

کثیف‌ترین شهری که توی شمال کشور دیدم رشت بود هیچ پارکی تمیزنبود کنار رودخونه ها زبالهای که بومی ها تخلیه کرده بودن مشهودبود مسافرکه نمیاد یه فرغون زباله یانخاله ساختمانی بریزه توی جنگل یالب رودخونه از اخلاق بدمردمش هم که نگم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۵:۵۳

ناراحتیم که به مهمانمان بدگذشت .ولی اینرابدانید اولابیش از هفتاد درصد ساکنان رشت اصلا رشتی نیستند.دوما اگربافرهنگ گیلان آشنا باشید رشتی‌ها آب را مهریه فاطمه زهرامیپندارندوهرگز آلوده نمی‌کنند.سوماصحبت ساماندهی ۵ملیون مسافر است.مابیشتردرعذابیم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۰۲:۰۹

چی میگی پنج میلیون یهو مسافر اومده تو استانمون گند کشیدین ب استان ما.ما شمالیا متنفریم از مسافرایی میان تو چادر اینجا چند روز میمونن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۹ ۲۲:۳۹

مردم گیلان جزو تمیز ترین مردم و شیک پوش ترینن ،و از نظر اخلاقی حرف اول رو میزنند، و مهمان نوازند ،

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۰۳:۳۰

زباله . گردشگر. نبود سطل زباله . بی تفاوتی بعضی از مسافرها . همه یک پیام دارند و اونهم نابودی طبیعت سبزمان .آه گیلانم تو چقدر تکیده ای کاش با طبیعت رنجورت مهربان‌تر می‌شدیم ایکاش .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۹:۳۲

اوکی

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۶:۰۳

مشکل سراوان هر گز خوب نمیشه مگر. اینکه پیمانکا.ر ژاپنی باشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۹:۴۵

متاسفانه فرهنگ مردم رو به قهقرا رفته

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۹:۵۷

تا یه تعطیلی میشه مردم شال و کلاه می کنند و همه به سوی شمال سراریز می شوند انگار ایران فقط یک شمال برای تفریح و خوشگذرانی داره ،،، مردم مهمان نواز شمال را از گرونی و قحطی بیچاره کرده اند که نمی توانند نان برای خودشان تهیه کنند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۹:۱۴

لطفا فکری هم به حال وضعیت بهداشتی و نظافت روستا ی بالاده اسالم هم بکنید کوچه پس کوچه های آن با نهرهای کثیفی که در آن ها جاریست محل تجمع انواع حشرات و جانوران موزیست و سلامت مردم این روستا را تهدیدمی کند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۹:۲۳

ای خدا پناه برخدا ایکاش واقعا به سرانجام خیذبرسد و همش وعده وعید نباشد وشاهد طبیعت لاقل نزدیک به استاندارد باشیم