• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061307692
  • خبرنگار : 50037

«لَتگاه» قطب تولید پاپوش کشور چشم انتظار نیروی کار

«لَتگاه» قطب تولید پاپوش کشور چشم انتظار نیروی کار

ایسنا/همدان روستای «لَتگاه» واقع در بخش لالجین شهرستان بهار با تولید سالیانه ‌میانگین ۱۵۰ میلیون جفت جوراب به عنوان قطب تولید جوراب کشور یکی از روستاهای موفق استان همدان در صنایع کوچک بوده‌است. در این روستا با وجود کارگاه‌های متعدد جوراب‌بافی و نیز اراضی کشاورزی و علاوه بر آن دامداری و دامپروری بیکاری معنا ندارد و این روستا یکی از روستاهای بدون بیکار استان است.

این روستای بدون بیکار در حال حاضر از جمله روستاهایی است که با مشکل کمبود نیروی کار مواجه بوده و با وجود ظرفیت موجود در کارگاه‌های این روستا برای فعالیت سه شیفته به ناچار با دو شیفت و حتی کمتر فعالیت دارند و کمبود نیروی کار سایر مشکلات تولیدکنندگان این روستا را به حاشیه برده‌است.

نماینده مردم شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با روستای لتگاه به عنوان قطب تولید جوراب استان همدان و کشور به دنبال آن هستیم که این روستا را به عنوان خوشه صنعتی توسعه دهیم چرا که ظرفیت بالایی در تولید جوراب دارد .

فتح‌الله توسلی با بیان اینکه به اهالی این روستا تاکید کردیم که برای دریافت نخ به قیمت نرخ دولتی خودشان اتحادیه‌ای تشکیل دهند، افزود: بخشی از نخ مورد نیاز اهالی روستای لتگاه هم اکنون به عنوان مواد اولیه این صنعت به صورت دولتی در حال تامین است که قبلاً اینگونه نبود.

وی با تأکید براینکه با هماهنگی وزارت صنعت و معدن نخ مورد نیازی را که اهالی لَتگاه با قیمت بالایی از بازار آزاد تهیه می‌کردند، با قیمت دولتی تأمین می‌شود، ادامه داد: برای این منظور طی هماهنگی با وزارت صنعت و معدن در این روستا یک اتحادیه تشکیل  شده و اهالی روستا از این طریق نخ دولتی را تحویل می‌گیرند که به صرفه‌تر بوده و سود بیشتری نصیب تولیدکنندگان می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای ساماندهی کارگاه‌های جوراب‌بافی روستای لتگاه پیش از این معاون وزیر صمت و وزیر سابق صمت را به این روستا آوردیم که آنجا را به عنوان یک خوشه صنعتی و یا لکه صنعتی و در مراحل بالاتر با تامین زمین مورد نیاز به ناحیه صنعتی تبدیل کنند که در حوزه تولید منسوجات و جوراب مطرح شود که این امر را در این دور از مجلس و نیز در دولت جدید با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

توسلی خاطرنشان کرد: در شهرستان بهار، روستای «دستجرد» نیز با حدود ‌۱۰۰۰ کارگاه تولیدی لباس و روستای«زاغه» با کارگاه‌های متعدد تولید کیف و کفش ظرفیت بالایی را در بحث ایجاد خوشه صنعتی دارند که باید این امر را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه کیفیت خوب تولیدات کارگاه‌های کوچک کیف‌و کفش روستای «زاغه» موجب شده که هم اکنون تیم ملی کشور بخشی از کیف خود را از این روستا تامین کنند، ادامه داد: به اداره صنعت و معدن شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ تاکید کرده‌ایم که کارگاه‌های سطح این دو شهرستان را که ظرفیت بالایی در تولید دارند ساماندهی کرده و برای هر یک از آنها شناسنامه‌ای ارائه دهند تا با احصا مشکلات این کارگاه‌ها برای آنان برنامه‌ریزی داشته باشیم .

 نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید پوشاک در روستاهای «کِرد آباد» و «ویان» شهرستان کبودراهنگ، گفت: با جدیت پیگیر زیرساختهای ایجاد ناحیه صنعتی نساجی غرب کشور در کبودراهنگ هستیم.

توسلی اظهار کرد: فعال کردن نواحی صنعتی «اورقین» و «شیرین‌سو» و توسعه مشاغل خانگی و کارخانه نساجی از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های بنده بوده که در همین رابطه برای احداث و اجرای ناحیه صنعتی نساجی در کبودراهنگ با جدیت پیگیر اجرای زیر ساخت‌های مورد نیاز آن هستیم‌.

توسلی بیان کرد: با فراهم‌سازی زیر ساخت‌های لازم، یک ناحیه صنعتی مختص به نساجی غرب کشور در محدوده کبودراهنگ احداث می‌شود که بتوانیم زنجیره نساجی از جمله نخ‌ریسی، پارچه بافی و...  را با وجود خیاطان توانمند در منطقه ایجاد کنیم‌.

اشتغال ۸۰ درصدی روستای لتگاه در تولید جوراب

دهیار روستای لتگاه نیز با اشاره به جمعیت ۲۰۰۰ نفری این روستا با ۶۰۰ خانوار، به ایسنا گفت: بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستای لَتگاه در کنار شغل کشاورزی و دامداری به بحث تولید جوراب اشتغال دارند.

اصغری تعداد کارگاه‌های جوراب بافی سطح روستای لتگاه را ۳۰۰ واحد برشمرد و افزود: در کارگاه‌هایی که کنار خانه‌های روستای لتگاه شکل گرفته، اکثریت مردم روستای لتگاه به صورت خانوادگی مشغول به این کار هستند.

وی اظهارکرد: در این روستا با وجود ۳۰۰ کارگاه جوراب بافی در مجموع ۳۰۰۰ دستگاه مشغول بافت جوراب بوده و سالیانه ۶۰۱ هزار جین جوراب توسط کارگاه‌های لتگاه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه روستای لتگاه یکی از جمله روستاهای بدون بیکار در استان همدان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: هر کارگاه جوراب‌بافی به‌طور متوسط برای پنج نفر شغل ایجاد کرده است، ضمن اینکه از روستاهای همجوار و نیز لالجین و حتی همدان نیز در کارگاه‌های این روستا مشغول به کار هستند و امرار معاش دارند.

دهیار لتگاه بیان کرد: در حال حاضر جوراب‌بافی در کارگاه‌های تولیدی لتگاه برای بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده که از این تعداد نیرو بخشی به بانوان اختصاص دارد.

اصغری با اشاره به اینکه جوراب‌های تولید شده در سطح کارگاه‌های روستای لتگاه به تمام نقاط سطح کشور ارسال می‌شود، یادآور شد: کیفیت بالای تولید جوراب روستای لتگاه موجب شده که بخشی از تولیدات جوراب این روستای کوچک به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، عراق، پاکستان و حتی ترکیه صادر شده و خواهان زیادی در این کشورها دارد.

وی با اشاره به قدمت نیم قرنی صنعت جوراب بافی در روستای لتگاه، اظهار کرد: ۵۰ سال پیش چند نفر از اهالی روستا که به شهر رفت و آمد داشتند، با خود دستگاه جوراب بافی را به لتگاه آورده و اینگونه صنعت جوراب بافی در روستای ما پایه‌گذاری شده و پس از آن کم‌کم اهالی روستا به این فکر می‌افتند که در کنار خانه خود کارگاه جوراب بافی راه بیندازند و به این ترتیب صنعت جوراب بافی در این روستا رونق می‌گیرد و امروز صنعت جوراب بافی یکی از حرفه‌ها و مشاغل موروثی این روستا به شمار می‌رود .

  وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات روستای لتگاه را نبود نیروی کار لازم برشمرد و گفت: متاسفانه نبود نیروی کار لازم در روستای لتگاه یکی از معضلات مهم این روستا شده است به‌طوریکه این امر مابقی مشکلات صنعت جوراب بافی لتگاه را به حاشیه برده و به سایر مشکلات این حوزه به عنوان مشکلات جانبی می‌نگریم.

 اصغری با بیان اینکه برخی از کارگاه‌های این روستا ظرفیت فعالیت در سه شیفت را دارند اما به دلیل کمبود نیرو متاسفانه امکان فعالیت در سه شیفت برای آنان میسر نیست، تصریح کرد: تأمین سرویس برای کسانی که به عنوان نیروی کار از همدان و یا لالجین و سایر شهرها به لتگاه می‌آیند برای تولیدکننده به صرفه نیست و از طرفی متاسفانه روستای لتگاه و روستاهای اطراف نیز کفاف نیروی کار مورد این روستا را نمی‌دهد.

 وی با بیان اینکه تکنسین ماشین‌آلات صنعت جوراب بافی برای هرگونه تعمیرات و تجهیز ماشین‌آلات کارگاه‌ها در روستا موجود بوده و در این رابطه روستای لتگاه دغدغه‌ای ندارد، ادامه داد: برخی از کارگاه‌های این روستا کارت بازرگانی اخذ کرده‌اند و پیگیر واردات نخ هستند که با واردات نخ و مواد اولیه دلالان و واسطه‌های این حوزه را حذف کنند اما با وجود آن هنوز هم این واسطه‌ها حذف نشده‌اند و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مجبورند به واسطه‌ها مراجعه کرده و مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت بالاتری تهیه کنند که در نهایت سود چندانی عاید تولیدکنندگان جوراب این روستا نمی‌شود.

اصغری در ادامه با اشاره به بحث بازاریابی تولیدات جوراب روستای لتگاه نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر معمولاً در شش ماه نخست سال بازار تولیدات جوراب لتگاه با مشکل فروش مواجه بوده و بازار راکد و تقاضا و مشتری کم است.

 دهیار روستای لتگاه با بیان اینکه روستای لتگاه قطب صنعت تولید جوراب استان همدان است، گفت: با جدیت به دنبال برندسازی جوراب لتگاه هستیم چرا که برند برای کسب و کار مزایای متعددی خواهد داشت و اگر دولت کمک کند و بحث سرمایه در گردش کارگاه‌ها حل شود این امیدواری وجود دارد بتوانیم جوراب‌های لتگاه را با برند خود روستا به صورت مستقیم صادر کنیم تا جایگاه قطب صنعت جوراب بافی ایران تثبیت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدات لتگاه بیشتر به صورت عمده فروشی توسط بنکداران تهرانی خریداری می‌شود و برخی بنکداران هم محصولات لتگاه را با برندهای خود کارگاه‌ها صادر می‌کنند. 

دهیار روستای لتگاه در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی جوراب بافی سطح روستا ساماندهی نشده‌اند و این امر نیازمند ایجاد خوشه صنعتی برای روستا خواهد بود، تصریح کرد: تشکیل ناحیه و یا شهرک صنعتی در روستای لتگاه یکی از ضروریات مهم برای ساماندهی کارگاه‌های جوراب بافی است.

اصغری گفت: چندین سال است که احداث خوشه صنعتی به منظور ساماندهی کارگاه‌های جوراب بافی این روستا تعریف شده که این امر علاوه بر ساماندهی کارگاه‌ها در یک محل، امتیازاتی نیز برای واحدهای تولیدی خواهد داشت.

اصغری با بیان اینکه برای ساماندهی کارگاه‌های سطح روستا و تامین زمین برای این امر با شرکت شهرک‌های صنعتی استان و بخشدار شهرستان صحبت‌هایی داشتیم، اظهار کرد: اهالی روستا برخی از این موضوع استقبال کردند اما برخی نیز بر این اعتقاد هستند که چون به صورت خانوادگی در کارگاه خود مشغول به فعالیت هستند وجود کارگاه آنان در داخل روستا دسترسی به محل کار را برای خانواده راحت‌تر کرده است.

وی افزود: برخی از اهالی روستا نیز معتقدند ساماندهی کارگاه‌ها در یک نقطه مشخص در قالب شهرک و یا خوشه صنعتی برای استفاده از خدمات و یا خرید زمین در این مکان‌ها و راه‌اندازی کارگاه نیازمند هزینه‌های بالایی است که برای اهالی صرفه نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه از لحاظ امکانات و زیرساخت روستای لتگاه وضعیت خوبی دارد و در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در حوزه عمران این روستا افتاده است، یادآور شد: در حال حاضر از طریق فرمانداری و بخشداری شهرستان پیگیر تبدیل شدن این روستا به شهر هستیم که امیدواریم در این رابطه بتوان از طریق مسئولین نسبت به این امر اقدام کرد.

دهیار لتگاه جو، گندم، ذرت و علوفه دامی را از جمله محصولات کشاورزی این روستا دانست و تصریح کرد: روستای لتگاه سومین روستای بزرگ بخش لالجین بوده که اراضی مسکونی این روستا ۵۲ هکتار و اراضی کشاورزی آن ۱۱۱۵ هکتار است.

به گزارش ایسنا، با حمایت مسئولان افق روشن‌تری را برای کارگاه‌های جوراب بافی لتگاه در بحث برندسازی می‌توان رقم زد تا جوراب لتگاه را به نام تولیدکنندگان این روستا روانه بازار کرد و با ساماندهی کارگاه‌های جوراب بافی روستا در قالب خوشه صنعتی، در رهگذر تولید امتیازاتی نیز به آنان تعلق گیرد چرا که تولید نیازمند حمایت است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha