• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061307625
  • خبرنگار : 50300

عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی خرمشهر تاکید کرد

ضرورت وجود بانک اطلاعاتی آبزیان در کشور

ضرورت وجود بانک اطلاعاتی آبزیان در کشور

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ضرورت وجود بانک اطلاعاتی آبزیان کشور را تشریح کرد.

مهسا حقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بانک داده‌های آبزیان در کشور اظهار کرد: نبود بانک اطلاعات آبزیان در کشور عموما تاثیری روی کم شدن یا نشدن گونه‌های آبزی ندارد اما وجود بانک اطلاعاتی جامعی از گونه‌های آبزی، با توجه به اهمیت بررسی جمعیت آبزیان کشور اهمیت دارد و به نوعی پایشی دائمی از وضعیت و کمیت آبزیان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته به صورت سالانه و ماهانه وضعیت گونه‌های آبزی بررسی و در بانک‌های اطلاعاتی ثبت می‌شود به این شیوه که از ذخایر آبزی نمونه‌برداری می‌شود و در صورت وجود تغییرات آن‌ها را ثبت می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: بررسی و پایش مدام آبزیان باعث می‌شود که اگر گونه جدید یا مهاجم وارد و یا کاهشی در گونه‌ها دیده ‌شود، سریع‌تر متوجه شرایط ‌شوند و طبیعتا می‌توان زودتر اقدامات لازم را برای حفظ گونه‌ها انجام داد.

حقی عنوان کرد: متاسفانه در کشور بانک اطلاعاتی جامعی که بتوان در آن داده‌های آبزیان را ثبت کرد، وجود ندارد و این فقدان باعث می‌شود که اطلاعات جامعی از آبزیان وجود نداشته و یا ناقص باشد. به عنوان مثال برای پایش ذخیره کنونی ماهی شوریده نسبت به ۲۰ سال گذشته، بانک اطلاعاتی دقیقی از ذخایر این نوع ماهی در ۲۰ سال گذشته وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین در صورت ایجاد هرگونه تغییری در این نوع ماهی، نمی‌توان به خوبی متوجه شد چون اطلاعات کاملی برای مقایسه دقیق با وضعیت کنونی این ماهی وجود ندارد و تنها اطلاعات محدود و جسته گریخته وجود دارد اما وجود بانک اطلاعاتی کار را راحت‌تر می‌کند و می‌توان اطلاعات موثق مربوط به هر نوع گونه آبزی را به راحتی به دست آورد.

دانشیار رشته اکولوژی دریای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به حضور گونه مهاجم تیلاپیا در اکوسیستم آبی خوزستان، گفت: ماهی تیلاپیا حدودا ۲۰ سال گذشته وارد اکوسیستم آبی استان شد و اگر از آن زمان بانک اطلاعاتی وجود داشت و  پایش دائمی انجام می‌شد، می‌توانستیم زودتر حضور این ماهی را متوجه شویم و بررسی کنیم که آیا این ماهی مهاجم در گذشته وجود داشته یا خیر.

وی افزود: بانک اطلاعاتی آبزیان این کمک را می‌کند که متخصصان بتوانند زودتر وجود هر گونه آبزی غیربومی و مهاجم را تشخیص دهند. علاوه بر این، ثبت سوابق گونه‌ها، در بانک اطلاعاتی می‌تواند به پیش‌بینی ذخایر ماهی‌ها در آینده کمک کند. بانک‌های اطلاعاتی ذخایر بسیار مهم در جهان تلقی می‌شوند. شخصا بارها به سازمان شیلات و سازمان محیط زیست برای تهیه این بانک اطلاعاتی پیشنهاد دادم اما متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است.

حقی عنوان کرد: اثرات گونه‌های غیربومی بسیار متفاوت است. یک نمونه ممکن است شکارچی باشد و گونه‌های بومی را از بین ببرد و نمونه دیگر می‌تواند رقیب غذایی و مکانی گونه‌های بومی باشد. در مجموع حضور گونه‌های مهاجم، باعث تغییر در بانک گونه‌های بومی و تغییر تنوع گونه‌ای می‌شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha