• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403061307595
  • خبرنگار : 50220

روستای توت اردکان؛ روستای هدف گردشگری مذهبی یزد در پایان ماه صفر

روستای توت اردکان؛ روستای هدف گردشگری مذهبی یزد در پایان ماه صفر

ایسنا/یزد روستای توت اردکان یکی از روستاهای هدف گردشگری مذهبی است که برای پذیرایی از قریب ۱۰۰ هزار عزادار از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر آماده گردیده است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای استان، شهرستان اردکان و حتی دیگر استان‏‏های کشور هر ساله بنا به سنتی دیرین در روزهای منتهی به ۲۸‏ام ماه صفر مصادف با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به روستای "میدان توت" از توابع بخش خرانق اردکان عزیمت می‏‏کنند.

این روستا از توابع بخش خرانق و در ۷۵ کیلومتری شهرستان اردکان واقع شده است و به واسطه یک باور مذهبی سال‏‏هاست که در دهه پایانی صفر مکانی برای برگزاری مراسم تعزیه و آیین‌های مذهبی است.

فراگیری و معروفیت این مراسم سبب شده است که این آیین مذهبی با شماره ۵۳ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد و امروزه در ایام دهه آخر ماه صفر نه تنها شهروندان اردکانی بلکه از اقصی نقاط کشورمان برای حضور در این مراسم سنتی مذهبی، مسافت زیادی را بپیمایند و خود را به این روستای تاریخی برسانند.

البته در سال‎‎های اخیر این منطقه علاوه بر سبقه مذهبی خود تبدیل به مکانی تفریحی شده و بسیاری از شهروندان اردکانی، اتاق‎‎ها و گاه حتی خانه‏‌هایی را در این روستا برپا کرده‎‎اند به طوری که به واسطه نگرش و باور مذهبی و هم علایق تفریحی مردم، تبدیل به روستایی نسبتاً وسیع تبدیل شده است.

«نادر پیری اردکانی» نویسنده و پژوهشگر اردکانی در حاشیه این مراسم در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: جمعیت ساکن این روستا در روزهای عادی از ۲۰ تا ۳۰ نفری فزونی ندارد، اما در ایام عزاداری که همزمان با آخرین روزهای ماه صفر است، جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر را در طول چند روز در دل خود جای می دهد.

وی در مورد مراسم‏‏‌هایی که در این ایام در روستا برگزار می‎‎شود، گفت: مردم برای شرکت در مراسم تعزیه‏‏ خوانی در این روستا از ۲۵ ماه صفر تا ۳۰ ماه صفر در خانه‌های روستایی مستقر می‎‎شوند و هر روز خود را با شرکت در مراسم تعزیه‌‏‏خوانی به شب می‌رسانند.

پیری اردکانی افزود: در این ایام از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر اجرای تعزیه از سوی هنرمندان شهرستان انجام می‌شود و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و پذیرایی ناهار از عزاداران حسینی، اجرای تعزیه دیگری آغاز می‌شود که به نماز مغرب ختم می‌شود و دوباره بعد از اقامه نماز، تعزیه دیگری اجرا می‌شود که تا ساعات پایانی شب به طول می‌انجامد.

به گفته «هادی محمدی» بخشدار خرانق نیز، امسال با تلاش مسئولان و با همکاری و برنامه‌‏‏ریزی بخشداری خرانق در زمینه آماده‌سازی جاده این روستا، تأمین وسایل ایاب و ذهاب شهروندان، فراهم کردن زمینه آسایش و رفاه عزاداران و ساماندهی معابر و اقامتگاه‏‏‎‎های مردم اقدامات و تمهیدات موثری در نظر گرفته شده است.

بخشدار بزرگترین بخش کشور در خصوص منبع تامین اعتبارات این طرح، گفت: با توجه به این که روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از عزاداران در این روستا حضور و اقامت دارند، پیش‏‏‌بینی‎های لازم در خصوص تامین آب مورد نیاز مردم، افزایش ولتاژ برق روستا وروشنایی معابر، احداث بلواری در روستا و فضای ورزشی انجام شده است که امیدواریم با این تمهیدات، زمینه آرامش و امنیت و آسایش عزاداران که از اقصی نقاط استان به این روستا عزیمت می‏‏‌کنند، فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha