• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061307590
  • خبرنگار : 50666

رئیس اتحادیۀ پوشاک اصفهان خبر داد:

کاهش قیمت فرم مدارس در اصفهان

کاهش قیمت فرم مدارس در اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیۀ پوشاک شهرستان اصفهان گفت: فرم مدارس در اولین سال استفاده از سامانۀ اتحادیۀ پوشاک نه‌تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه کاهش یافت. سال گذشته فرم مدارس از حدود ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شد و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسید اما برای سال تحصیلی ۱۴۰-۱۴۰۴ قیمت لباس مدارس از ۳۰۰ تومان آغاز می‌شود و نهایتاً یک میلیون و ۱۵۰ تومان است.

 لیلا گوهریان، رئیس اتحادیۀ پوشاک شهرستان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال برای اولین بار از سامانۀ مخصوصی به‌منظور تولید و توزیع لباس مدارس استفاده شده، در ارزیابی روند بهره‌مندی از این سامانه و نقاط مثبت و ضعف‌های آن، اظهار کرد: سامانۀ «فرم مدارس اتحادیۀ پوشاک» امسال برای اولین بار به‌کوشش اتحادیه برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شد تا روند تهیه و توزیع لباس مدارس منظم‌تر پیش برود. در این سامانه تمامی تولیدکنندگان لباس مدرسه و مدارس مقاطع مختلف ثبت‌نام می‌کنند.

او ادامه داد: خود مدارس از طریق جلسات انجمن اولیا و مربیان و زیرنظر مدیریت دربارۀ جنس پارچه، طرح و رنگ لباس به توافق می‌رسند. بنابراین، اتحادیه در این خصوص هیچ‌گونه دخالتی ندارد و سلیقۀ خود مدارس و خانواده‌هاست. پس از مشخص‌شدن سلیقه و خواستۀ مدرسه و انتقال آن به تولیدکننده، تولیدکننده موظف است که جزئیات لباس را در سامانه کامل کند.

مسئول اتحادیه‌های شهر اصفهان دربارۀ وظیفۀ تولیدکننده توضیح داد: تولیدکننده، کانتکس‌های مختلف را در سامانه تکمیل می‌کند که براساس آن میزان مصرف پارچه، جنس پارچه و جزئیات دیگر مشخص می‌شود. طبق همین داده‌ها قیمت نهایی لباس به دست می‌آید. درواقع بعد از این مراحل، تیم کارشناسی اتحادیه وارد عمل می‌شود تا مطابق اطلاعات قیمت تمام‌شده را به تولیدکننده اعلام کند.

گوهریان افزود: موقع قیمت‌گذاری باید یک کد شخصی‌سازی‌شده نیز مشخص شود. این کد را خود اتحادیه صادر می‌کند. تولیدکننده موظف است قیمت‌ کارشناسی‌شدۀ اتحادیه را که در کد هم ثبت است، به مدرسه ارائه دهد. طبق همین روند قراردادی میان اتحادیه و مدرسه بسته و قانونی می‌شود. مدرسه هم قیمت پذیرفته‌شده را در سامانه تأیید می‌کند. پرینت قیمت و کد شخصی‌سازی‌شدۀ کالا نیز بر روی رگال مربوطه نصب می‌شود و در معرض دید خریداران قرار می‌گیرد. این روند از خردادماه آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

او با نظر به تورم توضیح داد: انتظار می‌رفت که امسال قیمت پارچه و لباس مدارس افزایش یابد. اما فرم مدارس در اولین سال استفاده از سامانه اتحادیۀ پوشاک نه‌تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه کاهش یافت. سال گذشته فرم مدارس از حدود ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شد و به دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان هم می‌رسید. اما برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ قیمت لباس مدارس از ۳۰۰ تومان آغاز می‌شود و نهایتاً یک میلیون و ۱۵۰ تومان است. این قیمت فقط دربارۀ فرم مدارس و لباس ورزشی و مقنعه بحثش جدا است. درواقع، لباس ورزشی زیرنظر اتحادیۀ پوشاک یا سامانه نیست.

اتحادیه پوشاک و آموزش‌وپرورش به همکاری بیشتر نیازمندند

رئیس اتحادیۀ پوشاک شهرستان اصفهان با تأکید بر اینکه به‌منظور جلوگیری از تخلفات پس از تعیین قیمت کارشناسی بازهم نظارت وجود دارد، تصریح کرد: در روند عرضه و خرید لباس نیز تولیدکنندگان و مدارس از سوی ادارۀ تعزیرات، سازمان صمت و بازرسی اصناف زیر نظر خواهند بود. این نظارت صورت می‌گیرد تا قیمت فروش لباس با قیمت کارشناسی‌شده در سامانه کاملاً مطابقت داشته باشد.

او یادآور شد: ما امسال به‌منظور بهبود لباس مدارس، چه از نظر کیفیت و چه زیبایی، با چند ناحیۀ آموزش‌وپرورش اصفهان صحبت کردیم، اما استقبال بسیار کم و جزئی بود. درواقع، ما اختیار یا وظیفه‌ای نداریم، اما نیروهای اتحادیه قطعاً می‌توانند در تولید لباس‌های برازنده‌تر پیشنهادهایی بدهند.

گوهریان با اشاره به اینکه اتحادیه علاقه‌مند است که در موضوع جنس لباس نظرهای کارشناسی خود را مطرح کند، اظهار کرد: غالباً تولیدکنندگان و مدارس به استفاده از پارچۀ پلی‌استر تمایل دارند. شاید نظرشان این است که چروک نمی‌شود. اما واقیعت این است که پلی‌استر به بدن کودکان و نوجوانان بسیار آسیب می‌رساند. به‌طورکلی، مدارس معدودی، مثل برخی مدارس غیرانتفاعی به کیفیت لباس توجه می‌کنند.

این مقام اتحادیه‌های شهر اصفهان توصیح داد: بر اساس مصوبۀ صورت‌گرفته در تنظیم بازار استان مقرر شد که تمامی مدارس شهرستان اصفهان و بعد به‌مرور تمام استان در این سامانه ثبت‌نام کنند. دربارۀ وضعیت امسال باید بگویم که تا حدود ۸۰درصد موفق بوده‌ایم، چون بازهم تعدادی از مدارس بودند که در این سامانه ثبت‌نام نکردند. برای سال اول اتفاق خوبی بود، اما امیدواریم که این روند در سالیان بعدی بهبود پیدا کند.

او با تأمل در این نکته که لباس مدارس می‌تواند کیفیت و زیبایی بیشتری داشته باشد، افزود: به‌نظرم برای رسیدن به ایده‌های بهتر دربارۀ لباس مدارس به هماهنگی بیشتر میان اتحادیۀ پوشاک و آموزش‌وپروش نیاز است. اگر این هماهنگی صورت بگیرد، ما می‌توانیم طراحانمان را به مدارس معرفی کنیم. به‌عبارتی، ما می‌توانیم مشاوران اتحادیه را به مدارس اعزام کنیم تا در ابعاد مختلف راهنمای مدیران مدارس باشند.

گوهریان با تأکید بر اینکه در قانونِ استاندارد معیارهای مشخصی برای لباس مدارس وجود دارد که باید رعایتشان کرد، گفت: برخی مدارس سررشته ندارند و خودشان ممکن است تشخیص ندهند که چه معیارهایی را باید برای انتخاب لباس لحاظ کنند. این در حالی است که واقعاً بسیاری از مدارس تمایل دارند دانش‌آموزانشان بهترین لباس‌ها را بپوشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha