• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061207422
  • خبرنگار : 50348

آغاز مسابقات سراسری قرآن اوقاف/ضرورت تشکیل شورای هم‌افزایی قرآنی در استان اصفهان

آغاز مسابقات سراسری قرآن اوقاف/ضرورت تشکیل شورای هم‌افزایی قرآنی در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان نماینده مردم فریدن و فریدونشهر، چادگان و بویین‌میاندشت در مجلس گفت: شورای هم افزایی قرآنی ضرورتی است که با هدایت و مرکزیت اوقاف می تواند فعالیت های لازم در حوزه فرهنگی و قرآنی داشته باشند.

چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ شهریورماه با حضور ۳۳۰ نفر از سراسر استان در دانشکده علوم قرآنی شهرستان برخوار برگزار می‌شود که از این تعداد ۱۷۲ نفر از بانوان و ۱۵۸ نفر از آقایان هستند.

اسماعیل سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده اصفهان در خصوص برگزاری چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان، اظهار کرد: قرآن کتاب قانون اساسی انسان‌سازی است و اگر ما بتوانیم سبک زندگی خود را قرآنی کنیم آن زمان جامعه نجات می‌یابد. چرا که ساماندهی ناهنجاری‌های جامعه در گرو اجرای سبک زندگی قرآنی است به این منظور باید دولت و حاکمیت و نخبگان به این نتیجه برسند که برنامه‌های قرانی در اولویت قرار داده شود.

او برگزاری مسابقات قرانی را اثرگذار دانست و تأکید کرد: در حال حاضر تنها اوقاف به حوزه قرآن پرداخته است و توانسته به زیبایی این حرکت را انجام دهد، هر مقدار این مسابقات با معنویت باشکوه و پرمحتوا برگزار شود فرهنگ قرآنی در جامعه گسترش پیدا می‌کند و مقدمه‌ای برای زندگی بهتر مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر بتوانیم شور و نشاط و رقابتی در بحث ارتباط با قران برقرار کنیم و رویکرد هنرمندانه‌ای را در پیش بگیریم بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می‌شود.

سیاوشی هم‌چنین بر لزوم ایجاد شورای هم‌افزایی قرآنی در استان و شهرستان‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: اوقاف به‌تنهایی نمی‌تواند در حوزه قرآنی حق مطلب را ادا کند و باید سایر دستگاه‌های مرتبط نیز به میدان بیایند و در قالب شورایی به این مهم اصولی نگاه شود؛ در این شورا باید تعامل بین دستگاه‌های فرهنگی صورت بگیرد و برنامه‌ریزی منظم و نه مقطعی داشته باشند. مزین شدن فضای شهر و شهرستان به قرآن و تجلیل از نخبگان قرانی در سطوح بالا بی شک اثرگذار در ترویج فرهنگ قرآنی خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطالبه بودجه فرهنگی برای حوزه قرآنی را موضوعی مغفول مانده دانست و توضیح داد: مطالبه برای بودجه‌های فرهنگی از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کم بوده است و لازم است بودجه‌ای در این‌خصوص در نظر گرفته شود؛ تا کنون توسط متولیان فرهنگی درخواستی برای بودجه طرح‌های قرآنی نشده است.

به گزارش ایسنا، نخستین روز مسابقات با رقابت ۹۸ نفر از بانوان از شهرستان‌های جلگه، جرقویه، خوانسار، فریدن، کوهپایه، گلپایگان، نائین، سمیرم، شهررضا، لنجان، مبارکه، نجف‌آباد، فلاورجان، شاهین‌شهر، برخوار و خمینی‌شهر آغاز می‌شود. سایر شرکت‌کنندگان در بخش خواهران از شهرستان‌های اصفهان، آران‌وبیدگل و کاشان در روز دوم مسابقات به رقابت می‌پردازند و آخرین روز این رویداد با رقابت برادران همراه است.

حمید بخشی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز درباره رشته‌های موجود در این دوره از مسابقات عنوان کرد: در این دوره از مسابقات رشته‌های حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق برای دو رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا در دو بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود. رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، قرائت ترتیل، دعاخوانی و مدیحه سرایی برای شرکت‌کنندگان بالای ۱۸ سال در دو بخش خواهران و برادران برگزار شده و در رشته اذان‌گویی برادران بالای ۱۸ سال رقابت خواهند کرد.

وی با اشاره به داوران این دوره از مسابقات بیان کرد: این دوره از رقابت‌ها با حضور ۱۲ داور بومی و یک داور غیربومی در بخش خواهران، ۱۵ داور در بخش برادران و سه ناظر برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: همزمان با این رویداد، کرسی‌های تلاوت و انس با قرآن در شهرستان برخوار برگزار شده و در حاشیه مسابقات نیز غرفه‌های کودک و نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی برپا گردیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha