• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403061107049
  • خبرنگار : 50592

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد؛

لزوم لحاظ صنعت چاپخانه داری در زمره مشاغل سخت و زیان آور

لزوم لحاظ صنعت چاپخانه داری در زمره مشاغل سخت و زیان آور

ایسنا/یزد رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن بیان مشکلات فعالین صنعت چاپ، اظهار کرد: مهمترین خواسته فعالین این حوزه اضافه شدن این شغل به مشاغل سخت و زیان آور است.

روز ملی صنعت چاپ در ایران هر ساله در تاریخ ۱۱ شهریور ماه گرامی داشته می‌شود تا یادبودی برای اولین چاپخانه‌ای که در ایران تأسیس شد، باشد.

تاریخ چاپ و چاپخانه‌ها در ایران به دوران باستان و زمان پادشاهان هخامنشی برمی‌گردد، به صورتی که با مهرهای سلطنتی برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی استفاده می‌کردند.

البته اولین چاپخانه در ایران در دوران صفویان و توسط کشیشان ارمنی در جلفای اصفهان تأسیس شد و در آنجا دعاها و متون مسیحی چاپ می‌شد.

در نهایت در دوران قاجار و با حمایت عباس میرزا صنعت چاپ به‌طور جدی در ایران آغاز فعالیت کرد؛ او اولین چاپخانه با روش چاپ سربی را در تبریز تأسیس کرد تا کتاب‌های علمی و روزنامه‌ها را منتشر کند.

امروز به همین بهانه به سراغ  رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد رفتیم تا از وضعیت چاپخانه‌های یزد مطلع شویم.

«سعید شیشه بری» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه استان یزد دارای ۸۵ چاپخانه و واحدهای وابسته همچون چاپ افست، دیجیتال، فلکسو،‌ سیلک اسکرین ، روتوگراور و لیتوگرافی است، گفت: چاپخانه و واحدهای وابسته استان یزد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده‌اند.

وی افزود: در این چاپخانه‌ها برخی اقلام مانند فاکتور، سربرگ، پاکت، کاتالوگ، لیبل، انواع جعبه، تقویم‌های دیواری و رومیزی، هدایای تبلیغاتی و غیره چاپ می‌شود.

رییس گروه فرهنگی ارشاد یزد در خصوص مشکلات صنعت چاپ در استان یزد ضمن اشاره به فرسوده بودن ماشین آلات چاپ خصوصا چاپ افست، اظهار کرد: کمبود نیروی کار متخصص، نبود شهرک چاپ در استان، نبود رشته تخصصی چاپ در هنرستان یا دانشگاه و نبود سرویس کار مجرب از جمله مشکلاتی است که صنعت چاپ استان یزد با آن مواجه است.

شیشه بری ضمن اشاره به کمبود نفت و بنزین برای شستشو در چاپخانه‌ها، گفت: علاوه بر رسیدگی به این موضوع، درخواست مدیران چاپخانه، اختصاص وام و زمین مناسب در شهرک صنعتی برای چاپخانه‌هاست.

وی اظهار کرد: معمولا برای فعالین این عرصه مشکلاتی همچون کمر درد، واریس پا، ضعیف شدن گوش بر اثر صداهای دستگاه و مشکلات تنفسی و ریوی به علت بوی مرکب، نفت، بنزین و مواد شوینده بوجود می‌آید.

شیشه بری در پایان گفت: با توجه به تمام مشکلات نام برده، مهمترین خواسته فعالین حوزه چاپ این است که شغل‌های مربوط به چاپخانه جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و این موضوع در بازنشستگی آنها نیز لحاظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha