• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403061107034
  • خبرنگار : 50643

نمایش حیدربابا یه سلام در تبریز برروی صحنه خواهد رفت

نمایش حیدربابا یه سلام در تبریز برروی صحنه خواهد رفت

ایسنا/آذربایجان شرقی نمایش اپرت حیدربابایه سلام از ۱۵ الی ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در ساعت ۱۹ در تالار تربیت تبریز بر روی صحنه خواهد رفت.

شهردار منطقه ۸ تبریز در نشست مطبوعاتی نمایش اپرت حیدربابایه سلام که ظهر امروز با حضور استاد عبدالحسین لاله، کارگردان تئاتر حیدر بابایا سلام برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری منطقه ۸ در راستای اجرای رسالت‌های فرهنگی خود، اقدام به معرفی مفاخر و چهره‌های مطرح آذربایجانی در قالب برنامه‌های نمایشی و تئاتر کرده است که در این راستا بعد از اجرای موفق (راز خوشه پروین)، برنامه نمایشی (حیدربابایا سلام) توسط هنرمندان تئاتر شهرمان در حال تمرین و اجراست که از روز پنج شنبه ۱۵ شهریورماه، در آستانه روز شعر و ادب همچنین سالروز گرامیداشت استاد شهریار به روی صحنه خواهد رفت.

حسین منیری‌فر اظهار کرد: شهرداری منطقه ۸ به دلیل ساکن بودن در منطقه تاریخی و فرهنگی شهر تبریز وظیفه و کارکرد پررنگ‌تری را دارا است.

وی افزود: شهرداری منطقه ۸ کارهای فرهنگی متوالی و متمادی انجام می‌دهید که سعی میکنیم این اقدامات نفوذ گسترده‌ای در جامعه شهری و هنری به عرصه ظهور برسد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری تصمیم بر این شد تا برنامه‌های فرهنگی خرد را به طرح‌های جامع‌تر تغییر دهیم، اعلام کرد: به همین منظور برنامه‌ریزی کردیم تا سه نمایش را در صحنه تئاتر اجرا کنیم.

نمایش حیدربابا یه سلام در تبریز برروی صحنه خواهد رفت

شهردار منطقه ۸ تبریز به اولین نمایش اشاره و یادآوری کرد: نمایش (راز خوشه پروین) با کارگردانی استاد حجازی‌فر بود که استقبال زیادی از این اثر به عمل آمد.

وی تاکید کرد: قطعا پیشبینی شده و انتظار می‌رود نمایش اپرت حیدربابایه سلام مانند دیگر آثار سال قبل و حتی بیشتر مورد استقبال گسترده مردم تبریز قرار گیرد.

وی اعلام کرد: در حال تلاش برای سومین نمایش سال‌جاری در بهمن‌ماه هستیم که در رابطه با یکی از شخصیت‌های مبارز و فرهنگی این خته خواهد بود. 

منیری‌فر همچنین گفت: با واحد اجتماعی کمیته امداد و مرکز بهزیستی گفتمانی انجام شده تا علاقه‌مندی که تحت پوشش این ارگان‌ها است در اجرای این نمایش بی‌نظیر حضور بهم رساند.

وی مطرح کرد: تلاش میکنیم تا جامعه هدف، نوجوانان و جوانان باشند که در این مورد آمده هستیم تا هزینه کنیم.

وی همچنین اذعان کرد: ما از هیچ ارگانی گلایه‌ای نداریم اما خالی از لطف نیست بدانید شهرداری منطقه ۸ در این نمایش حتی هزینه سالن را هم به اداره فرهنگ و ارشاد پرداخت می‌کند و انتظار است با گفتمان هر مسئول مرتبط با موضوع، این مشکلات حل شود.

نمایش حیدربابا یه سلام در تبریز برروی صحنه خواهد رفت

کارگردان تئاتر حیدر بابایا سلام نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حمایت‌های شهردار منطقه ۸ در برگزاری این برنامه نمایشی اظهار کرد: با حمایت مالی شهرداری منطقه ۸، برنامه نمایشی (حیدربابایاسلام) با محوریت دیوان اشعار استاد شهریار در حال آماده‌سازی و تمرین است که به صورت تلفیقی با ترکیب موسیقی و نمایش اجرا خواهد شد و روایت‌گر تصویری اشعار استاد شهریار خواهد بود.

عبدالحسین لاله همچنین تشریح کرد: اپرت حیدبابایه سلام اولین اپرت ایران بعد از انقلاب اسلامی است که سال ۱۳۷۱ در تالار وحدت تهران بر روی صحنه رفته که پنج سال بعد در تبریز هم به اجرا در آمد.

وی با بیان اینکه تمام صحنه‌های این نمایش به ترکی گفته خواهد شد که فقط ۴ صحنه آن ترکی و فارسی است، افزود: همچنین روز افتتاح نمایش همراه با حضور مهمان ویژه آقای مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که امسال جشن رکورداری تئاتر ایران در تبریز برگزار شود.

نمایش حیدربابا یه سلام در تبریز برروی صحنه خواهد رفت

نمایشنامه حیدربابایه سلام در سال ۱۳۷۱ اولین بار اقتباس از منظومه مرحوم شهریار به زبان ترکی آذربایجانی و فارسی توسط عبدالحسین لاله در ۱۸ پرده نوشته شده است.

این اپرت از سال ۷۱ تا سال ۹۷ در مجموع ۱۶۰ بار و طی هشت سال در شهرهای تهران، تبریز، باکو، آذربایجان، نخجوان بر روی صحنه رفته است.

این نمایش در واقع زندگینامه استاد شهریار را بر روی پرده می‌برد که از دوران کودکی در روستای خشکناب در منظومه حیدبابایه سلام نقل شده است.

تاریخچه اجرای این نمایش اپرت بی‌نظیر عبارت است از: اولین اجرا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۷۲ تالار وحدت تهران، اجرای بعدی دوباره در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر تهران سال ۱۳۷۲، تالار شهید آوینی در فرهنگسرای بهمن شهر تهران سال‌های ۱۳۷۳، ۷۴ و ۷۵ که این سال‌ها رکوردار تماشاگر در اجراهای عمومی را ازآن خود کرده بود، تالار گنجلر باکو و جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۷۶ اجرا شده، تالار خلق شهر نخجوان در جمهوری آذربایجان سال ۱۳۷۶، شبکه بین‌المللی سحر در سال ۱۳۷۱ تولید نسخه تلوزیونی این نمایش را انجام داد و تالار اقبال آذر موسسه الف تبریز سال ۱۳۹۷ به اجرای عمومی در آمده است‌.

نمایش اپرت حیدربابایه سلام اولین اثری است که در خارج از تبریز هم به اجرا در آمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha