• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403061106968
  • خبرنگار : 71271

بسته اخبار علم و فناوری

از «برقراری اینترنت ۴G روی ماه» تا «راه‌اندازی اینترنت حیوانات»

از «برقراری اینترنت ۴G روی ماه» تا «راه‌اندازی اینترنت حیوانات»

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز، میزبان اخبار گوناگونی از ایران و سراسر جهان در حوزه‌های گوناگونی همچون فناوری، دانش‌بنیان، نانو و فضا بوده است که در اینجا خلاصه‌ای از این اخبار را مرور خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، از اقدام ژاپنی‌ها برای راه‌اندازی اولین راکتور همجوشی حالت پایدار جهان تا راه‌اندازی اینترنت حیوانات در سال ۲۰۲۵ و از بازگشت «فالکون ۹» پس از تجربه انفجار و انهدام تا ابداع یک روش جدید برای اهدای خون بدون نیاز به تطابق گروه خونی، از بازگشت ۳۴۰۰ نخبه ایرانی به کشور طی ۹ سال تا صرفه‌جویی یک میلیون دلاری با بومی‌سازی رایانه‌های خط مونتاژ، اینها تنها چند مورد از اخبار قابل توجه سرویس علم و فناوری هستند که امروز منتشر شده‌اند.

در ادامه نگاهی به این اخبار خواهیم انداخت که کافی است برای مطالعه نسخه کامل آنها روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

نگاهی به روند کار «نوکیا» و «آکسیوم اسپیس» برای برقراری اینترنت ۴G روی ماه

شرکت «آکسیوم اسپیس» از فناوری شرکت «نوکیا» به عنوان سیستم ارتباطی اولیه برای لباس‌های فضایی استفاده خواهد کرد که فضانوردان قرار است آنها را هنگام فرود ماموریت «آرتمیس ۳» بپوشند.

دستاوردهای معاونت علمی در توسعه زیست‌بوم فناوری به بهانه هفته دولت
رشد ۲۲۵ درصدی اقلام دانش‌بنیان و ۹ برابری صادرات دانش‌بنیان/بازگشت ۳۴۰۰ نخبه ایرانی به کشور طی ۹ سال

ایجاد زیر ساخت‌هایی از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری موجب شد فروش اقلام دانش‌بنیان در کشور رشد ۲۲۵ درصدی را تجربه کند و امسال نیز فروش آنها به بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان برسد، ضمن آنکه این شرکت‌ها در سال قبل ۲ هزار و ۵۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

ژاپن اولین راکتور همجوشی حالت پایدار جهان را راه‌اندازی می‌کند

ژاپنی‌ها در حال راه‌اندازی اولین راکتور همجوشی حالت پایدار جهان هستند که پیش‌بینی می‌شود این راکتور ظرفیت تولید برق اولیه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگاوات داشته باشد.

اینترنت حیوانات در سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی می‌شود!

پژوهشگران در یک پروژه جدید قصد دارند ردیاب‌های کوچک مبتنی بر انرژی خورشیدی را به حیوانات گوناگون و حتی یخچال‌های طبیعی و زباله‌های اقیانوس متصل کنند تا اطلاعات بیشتری را درباره حیات وحش و طبیعت به دست بیاورند.

ابداع یک روش جدید برای اهدای خون بدون نیاز به تطابق گروه خونی

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران با الهام گرفتن از پلانکتون، سلول‌های خونی مهندسی‌ شده را ایجاد کرده‌اند که نیاز را به تطابق گروه خونی برطرف می‌کنند.

کشف ۱۷۰۰ ویروس‌ ناشناخته در یخسارهای در حال ذوب در چین

ویروس‌های ۴۰ هزار ساله که تاکنون ناشناخته بودند در چین کشف شدند. آنها می‌توانند نشان دهند که چگونه ویروس‌ها طی هزاران سال با تغییرات آب و هوایی سازگار شده‌اند.

یک ماده کوانتومی مصنوعی با خاصیت مغناطیس کوانتومی ابداع شد

دانشمندان سرانجام راهی را برای پایدارتر و منسجم‌تر کردن سیستم‌های کوانتومی با استفاده از مغناطیس کوانتومی توپولوژیکی پیدا کرده‌اند.

تهران؛ سی‌وهشتمین خوشه بزرگ علم‌وفناوری جهان با ۳ پله کاهش رشد

بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴، ایران در ثبت اختراعات در جایگاه جهانی سی‌وهشتمین خوشه بزرگ علم و فناوری در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته که نسبت به سال ۲۰۲۳ منهای سه پله، کاهش نشان می‌دهد.

بازگشت «فالکون ۹» پس از تجربه انفجار و انهدام

به دنبال صدور مجوز «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» برای از سر گرفتن پرتاب‌های «فالکون ۹»، دو موشک دیروز به پرواز درآمدند و ماهواره‌های «استارلینک» را به مدار زمین فرستادند.

ایجاد ارتباطات کوانتومی قابل اعتماد با کمک یک چاپگر ۳بعدی پیشرفته

یک چاپگر پیشرفته با دقت مقیاس نانومتر، تولید تابش‌گرهای کوانتومی را امکان‌پذیر می‌کند و ارتباطات کوانتومی ایمن را پیش می‌برد.

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری با بومی‌سازی رایانه‌های خط مونتاژ

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی سازی پی.ال.سی‌ها، کارت‌های افزایشی، کنترلر بوستر پمپ و چنج اور با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی شده‌اند که از خروج حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

عکس تلسکوپ فضایی هابل از «باغ رُزهای کهکشانی»

«تلسکوپ فضایی هابل» با عکسبرداری از «کهکشان آندرومدا»، ستاره‌هایی را نشان می‌دهد که به رزهای سرخ‌رنگ در یک باغ کهکشانی شباهت دارند.

ایجاد انقلابی در حوزه حسگرها با بخار سرکه

نوشین نصیری و همکارانش در دانشگاه استرالیا نشان دادند که با استفاده از بخار سرکه می‌توان حساسیت و عملکرد حسگر گازی را به شدت افزایش داد و این دستاورد نوید ایجاد انقلابی در حوزه فناوری حسگر را می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی‌ نخبگان منصوب شد

طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، رئیس بنیاد ملی نخبگان منصوب شد.

تدوین سند بخش معدن در ۱۷ راهبرد اصلی در دستور کار ۳ نهاد

مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از تدوین سند راهبردی بخش معدن با ۱۷ راهبرد در ۶ حوزه خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha