• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061106870
  • خبرنگار : 30147

۹۰۰ بیماری در کمین دامپزشکان

۹۰۰ بیماری در کمین دامپزشکان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر دامپزشکی کاشمر با اشاره به اینکه به جز بیماری‌های نوپدید ۱۸۰۰ بیماری داریم، گفت: بیش از نیمی از این بیماری‌ها یعنی حدود ۹۰۰ بیماری بین انسان و دام مشترک هستند.

 سعید خانزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه واحد مبارزه دامپزشکی به طور کامل با این بیماری‌ها در ارتباط هستند و روزانه با بسیاری از آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: حوزه کاری دامپزشکی بسیار مظلوم است.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی وظیفه حفظ و حراست از سرمایه دامی، ارتقاء سلامت و امنیت غذایی جامعه و مبارزه با بیماری دامی و مشترک را دارد.

مدیر دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه حضور در عرصه تولید، پیشرفت، بهداشت، ارتقاء جامعه، امنیت غذایی، سلامت انسان و دام و... نشان می‌دهد که دامپزشکی در خط مقدم شعاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند قرار دارد، گفت: کاری که انجام می‌دهیم مستقیماً با مشارکت مردم است.

وی با تأکید بر اینکه تا حمایت شهروندان را نداشته باشیم امکان‌پذیر نیست که قدم مثبتی برداریم، بیان کرد: گرچه فراورده‌های دامی از کشتارگاه به قصابی می‌رود اما باز هم باید فراورده‌های خام دامی را تا زمانی که به مصرف جامعه می‌رسد رصد و پایش کنیم.

کمبود نیرو در واحد مبارزه با بیماری‌ها یکی از مشکلات جدی

خانزاده کمبود نیرو در واحد مبارزه با بیماری‌ها را یکی از مشکلات جدی دانست و اظهار کرد: تمامی اقدامات این واحد در سرما و گرما توسط دو نفر انجام می‌شود.

وی گفت: در حوزه مبارزه با کنترل و بیماری‌های واگیردار سال گذشته واکسیناسیون ۲۹۰ هزار رأس دام برای بیماری‌های ابله، تب برفکی، طاعون، لامپی اسکین و... انجام شد.

۹۰۰ بیماری در کمین دامپزشکان

مدیر دامپزشکی کاشمر با اشاره به اینکه واکسیناسیون هر نوبت سر دام حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بر اساس نوع واکسنی که تزریق می‌شود هزینه دارد که ما این خدمت را رایگان به جامعه ارائه می‌دهیم، اظهار کرد: از ابتدای امسال نیز ۱۹۱ هزار نوبت سر دام واکسینه انجام شده است.

وی جمعیت دامی سبک شهرستان را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار رأس اعلام کرد و گفت: حداقل هر دام را توانستیم چهار مرتبه در برابر بیماری‌های پرخطر واکسینه کنیم.

خانزاده با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته و امسال بیماری پرخطر، خاص و حادی در شهرستان گزارش نشده است، اذعان کرد: در راستای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ۲۰۰ هزار نوبت سر دام واکسیناسیون انجام شده است.

کریمه کنگو بیماری خطرناک و چالش‌برانگیز

تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان بیماری که بیشتر خطرناک و چالش برانگیز شده است در مناسبت‌های مختلف از جمله عید قربان، عید نوروز و فصل گرما به دلیل اینکه فصل تزاید کنه است بیشتر هشدار داده می‌شود.

مدیر دامپزشکی کاشمر در همین خصوص گفت: چون هیچ واکسنی برای مبارزه با این بیماری موجود نیست فقط سم‌پاشی رایگان دام را انجام می‌دهیم که در همین راستا سال گذشته سم‌پاشی رایگان ۶۰ هزار مترمربع از اماکن پرخطر، پرتردد و تعدد دامی انجام شد.

جوجه ریزی بیش از ۲ میلیون قطعه از ابتدای امسال

وی همچنین در خصوص مبارزه با بیماری‌های طیور گفت: از ابتدا که جوجه یک روزه وارد شهرستان می‌شود تا پایان دوره ۴۵ روزه در رصد کامل شبکه دامپزشکی قرار دارند و به مرور نمونه‌برداری انجام می‌شود.

خانزاده با بیان اینکه از ابتدای امسال ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۲۱۵ قطعه جوجه ریزی در شهرستان داشته‌ایم، افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه گوشتی از خارج استان به داخل شهرستان وارد شده است.

وی افزود: همچنین با نظارت شبکه دامپزشکی انواع جوجه و پولت به تعداد ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه از داخل استان وارد شهرستان شده است.

۹۰۰ بیماری در کمین دامپزشکان

مدیر دامپزشکی کاشمر گفت: در مجموع با نظارت شبکه دامپزشکی حدود ۱۰ میلیون قطعه وارد شهرستان شده و به مرحله پرورش رسیده و کشتار شده است.

واکسیناسیون فقط برای پیشگیری است

وی با بیان اینکه واکسیناسیون فقط برای پیشگیری است و برای درمان نیست، افزود: سال گذشته ۵۸ میلیون دز واکسن برای تمامی مرغداری‌ها استفاده شده است.

خانزاده با اشاره به اینکه یک میلیون ۸۰۰ هزار قطعه مرغ داخل استان ارسال و کشتار شده است، کل مجوزهایی که توسط دامپزشکی کاشمر به مقصد داخل استان صادر شده را ۳۱۰۰ مورد اعلام کرد که شامل پا و پنجه مرغ، پودر گوشت، تخم‌مرغ نطفه‌دار و خوراک دام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کل مجوزهای صادره برای حمل به مقصد خارج استان ۱۹۰۰ مورد و مجوزهایی که برای خارج و داخل استان در مدت مشابه امسال صادر شده ۲۱۰۰ گواهی بوده است.

مدیر دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه بسیاری از اقدامات توسط بخش خصوصی اما با نظارت مستقیم دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: در همین راستا ۱۲۰۰ مجوز برای ورود کالاها از خارج استان به شهرستان صادر شده که بیشتر مربوط به جوجه یک روزه تخم‌گذار و گوشتی، دان مرغ، شیر خام و انواع فراورده خام دامی گرم و منجمد بوده است.

صدور ۱۴ هزار مجوز

وی با اعلام اینکه با نظارت شبکه دامپزشکی برای کالاهای وارده به شهرستان از داخل استان ۱۴ هزار مجوز صادر شده است، افزود: با توجه به ظرفیت موجود در شهرستان سال قبل برای صادرات ۱۴ محموله به کشور افغانستان و عراق گواهی صادر شده که همگی تخم‌مرغ خوراکی بوده است.

خانزاده در همین خصوص اظهار کرد: در مدت مشابه امسال ۷۵ تن مرغ و شنسیل به کشور عراق و ۲۵ تن تخم‌مرغ به افغانستان صادر شده است.

وی آمار محموله‌هایی که از گمرکات کشور وارد شده را ۲۸۰۰ گواهی اعلام کرد که مربوط به جو، ذرت دامی، کنسانتره، کنجاله سویا و ...بوده است.

مدیر دامپزشکی کاشمر با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۸هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و ۲۸۵۰ دام سنگین کشتار شده است، افزود: این آمار در مدت مشابه امسال ۷۸۰۰ دام سبک و سنگین با وزن ۴۵ تن بوده است.

وی ادامه داد: در پی بازرسی‌های صورت گرفته از دام‌های کشتار شده امسال ۹ رأس دام معدوم و از چرخه مصرف خارج شد.

معدوم‌سازی ۲ تن فراورده خام دامی

خانزاده با بیان اینکه سال گذشته در کشتارگاه طیور ۴ میلیون ۹۶۰ هزار قطعه کشتار شده است، افزود: در مدت مشابه امسال ۲ میلیون و ۴۴۴ هزار قطعه کشتار شده است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۳۰۰۰ مورد بازدید و ۲ تن فراورده خام دامی معدوم‌سازی شد، از تشکیل ۵۱ مورد پرونده قضایی و تعزیرانی خبر داد و گفت: در مدت مشابه امسال ۲۰ پرونده تخلف تشکیل شده است.

مدیر دامپزشکی کاشمر در پایان به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم سال گذشته به حدود ۲۰۰۰ نفر آموزش داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha