• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403061106533
  • خبرنگار : 71999

ستاره‌ای به نام ساره

ستاره‌ای به نام ساره

اولین طلای کاروان پارالمپیک ایران در پاریس را ساره جوانمردی گرفت؛ زنی که برای چهارمین دوره متوالی روی سکو رفت. ایران در ۲شب گذشته ۳نقره و ۲برنز دیگر هم داشت.

به گزارش ایسنا، همشهری نوشت: اگر قرار باشد برای هر کسی یک رنگی را انتخاب کنیم،‌ حتما رنگ ساره‌ جوانمردی طلایی است؛ طلایی درخشان. نه فقط به خاطر مدال‌هایش که به خاطر ایستادگی‌اش در برابر سدهایی که مقابلش بوده‌، به خاطر حضور مداومش و سکوهایی که زیرپایشان قرار گرفته‌اند. او از سال۲۰۱۰ در ورزش حضور دارد. اینکه بتوانی ۱۴سال در ورزش حرفه‌ای خودت را حفظ کنی و هر مسابقه‌ای که می‌روی، یک مدال سهم تو باشد، حتما آدم ویژه‌ای هستی. شاید اگر ما جای او بودیم بعد از همان برنز بازی‌های لندن، یا نه بعد از طلای ریو دیگر اشباع می‌شدیم یا حداقل خسته؛ اما او ماند، در ریو طلا گرفت و در توکیو طلایش را تکرار کرد و حالا هم در پاریس اولین طلای کاروان پارالمپیک را گرفته؛ مدال طلای تیراندازی با تپانچه ۱۰متر را ولی باز هم قانع نشده و هنوز هم دلش می‌خواهد:‌«امیدوارم بتوانم مدال طلای ۵۰متر خفیف را هم بگیرم.» باید به خاطر این انگیزه بالا، به خاطر این خواستن‌ها او را تحسین کرد؛ چه الگویی بهتر از او؟ ساره همه این مدال‌ها را در حالی گرفته که معلولیت دارد. او یکی از معلولانی است که سال‌ها دیده نشده‌اند، حتی سال‌ها از خانه بیرون نرفته‌اند و حتما هم‌جنسان ساره شرایط بدتری هم داشته‌اند. شاید مقاومت اصلی ساره برای ماندن در میدان و تلاش بیش از حد او برای گرفتن مدال‌های بیشتر، فقط به خاطر همان‌هایی باشد که دیده نمی‌شوند و مهم‌تر از همه توانایی‌های خودشان را باور ندارند. ساره مادر هم هست و این مدال‌های او پیامی هم برای همه مادرانی دارد که بعد از مادر شدن، خود و خواسته‌هایشان را فراموش می‌کنند.
مدال مهم دیگری که ایران دیروز گرفت، مدال نقره فاطمه همتی در تیراندازی با کمان بود. همتی که در ماده کامپوند و با پیروزی بر تیراندازانی از چین و فرانسه به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرده بود، در این مرحله  فاوئبه پاترسون از بریتانیا را شکست داد ولی در فینال مقابل اوزنور کره از ترکیه شکست خورد و مدال نقره گرفت.

حذف تلخ
نسرین شاهی هم در تپانچه ۱۰متر مسابقه داد اما به خاطر مشکلی که اسلحه داشت از دور رقابت‌ها کنار رفت. به گفته حسین امیری، سرمربی تیم ملی مشکل از وزن ماشه اسلحه شاهی بوده. جالب است که روز قبل کمیته برگزاری، استاندارد اسلحه شاهی را تایید کرده بود.

برنزها
علیرضا بخت در پاراتکواندو به مدال برنز رسید. او در وزن ۸۰-کیلوگرم، با شکست مقابل حریف ازبکستانی شانس حضور در فینال را از دست داد اما در دیدار رده‌بندی، اسد بک توشتمیروف از قزاقستان را ۱۸ بر ۱۲ برد و مدال برنز گرفت. حامد حق‌شناس نیز در وزن ۸۰+کیلوگرم پای فینال به نماینده بریتانیا باخت و به جای فینال در رده‌بندی مبارزه کرد. او در دیدار آخر مقابل نیشان اومیرالی از قزاقستان ۱۶ بر ۱۴ به پیروزی رسید و مدال برنز گرفت.

نقره‌های شیرین
شب قبل هم کاروان ایران به ۲مدال نقره در دوومیدانی رسیده بود؛ مدال‌هایی که خاطره‌ساز شدند. پرستو حبیبی در پرتاب کلاب و در کلاس F۳۲‌ مسابقه داد و با پرتاب ۲۶متر و ۲۹سانتی‌متر به مدال برنز رسید. حبیبی خوشحال بود که در اولین حضورش در بازی‌های پارالمپیک روی سکو می‌رود. او از خودش توقع نداشت که به مدال برسد اما ارزش پرتابی که کرد، نه برنز که نقره بود. در پایان مسابقات این ماده مسئولان کاروان نسبت به پرتاب‌های ورزشکار لهستان معترض شدند؛ کسی که مدال طلا را صاحب شده بود. با بررسی مجدد، خطای ورزشکار لهستانی تایید شد و مدال طلا را از او پس گرفتند. با این اتفاق رنگ مدال حبیبی هم از برنز به نقره تغییر کرد. مدال حبیبی ۲۲ساله اولین مدال ورزش ایران در ماده کلاب بود. او در پاریس رکورد آسیا را که دست خودش بود، ارتقا داد.
ظفر ذاکر در پرتاب وزنه و در کلاس F۵۵ مسابقه داد. او در بهترین پرتاب رکورد ۱۱متر و ۸۸سانتی‌متر را ثبت کرده و بدون مدال مانده بود و حسرت این را می‌خورد که چرا نتوانست وزنه را ۲سانتی‌متر بیشتر پرتاب کند و مدال برنز بگیرد اما اعتراض مسئول کاروان، ذاکر را روی سکوی پاریس برد. اعتراض ایران به خطاهایی بود که ۲ورزشکار صربستان و لهستان انجام داده بودند و با وجود این خطاها صاحب مدال نقره و برنز شده بودند. با قبول اعتراض ایران، نه تنها ظفر به مدال رسید که رنگ مدال از چیزی که خود او می‌خواست بهتر بود؛‌نقره.

بازی‌های امروز
علیرضا مختاری شروع‌کننده مسابقات امروز برای ایران است. او در پرتاب وزنه و در کلاس F۵۳ رقابت می‌کند. تیم ملی والیبال نشسته با برزیل بازی دارد و تیم گلبال با آمریکا. تیم گلبال دیروز با برزیل ۷-۷ مساوی کرد. هادی نوری هم در تیراندازی با کمان برای گرفتن مدال رقابت می‌کند.

ستاره‌ای به نام ساره

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha