• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403061106354
  • خبرنگار : 50212

اعلام آمادگی شهرداری برای مرمت کاروانسرای تاریخی خشکرود

اعلام آمادگی شهرداری برای مرمت کاروانسرای تاریخی خشکرود

ایسنا/مرکزی شهردار شهر خشکرود گفت: نگذارید کهنسال‌ترین بنای تاریخی این شهر که نماد فرهنگ، هویت و تاریخ این خطه است، به تپه تاریخی تبدیل شود.

مهدی خلج معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، به کاروانسرای تاریخی خشکرود به عنوان کهنسال ترین بنای این شهر اشاره کرد و گفت: مسئولان نباید اجازه دهند این بنای فاخر تاریخی دستخوش آسیب و تخریب شود. اگر مرمت و بازسازی آن در سریعترین زمان ممکن انجام نشود به تلی از خاک تبدیل خواهد شد در حالی که امکان کاربری موجود در کاروانسرا به گونه‌ای است که می‌تواند هزینه یک شهر را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد کاروانسرای تاریخی خشکرود به یک تپه تاریخی تبدیل شود، گفت: شهرداری خشکرود با ارسال نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی برای مشارکت در مرمت و بازسازی آن اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: کاروانسرای تاریخی خشکرود هویت فرهنگی و تاریخی این شهر و استان مرکزی با قدمت بالاست و نباید اجازه داد بیش از این تخریب شود. گذشت زمان روند تخریب این بنای فاخر را سرعت می‌بخشد و نباید دست روی دست گذاشت و شاهد تخریب تدریجی آن شد.

شهردار شهر خشکرود در ادامه با بیان اینکه شهرداری یک سازمان درآمد هزینه است، گفت: مجموعه مدیریت شهری باید درآمدزایی داشته و هزینه‌های جاری و عمرانی را از طریق درآمدی که بدست می‌آورد تامین کند.

وی به کسب درآمدهای مغفول مانده در دوره مدیریت ششم شهرداری خشکرود به عنوان یک راهبرد اساسی اشاره کرد و افزود: مطالبات شهرداری از برخی صنایع مجاور شهر وصول شده ولی برخی صنایع همچنان از پرداخت مطالبات طفره می‌روند که برای وصول مطالبات ناگزیر به توسل به کمیسیون ماده ۷۷ هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص آسفالت معابر و پیاده روسازی، نگاه توسعه محله محور را راهبرد شهرداری دانست و احداث بوستان در نقاط و محله‌های مختلف و احداث بازارچه دائمی را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: تمامی پروژه‌های عمرانی شهرداری دارای پیوست فرهنگی و فنی است و در حوزه بافت فرسوده و بازآفرینی شهری نیز مطالعات لازم انجام و تکمیل شده و به تصویب رسیده است و اختصاص اعتبارات دولتی و اعطای تسهیلات با نرخ چهار درصد از مزایای آن است. استفاده شهروندان از نمای سنتی در ساخت و سازهای این نقاط نیز منجر به ارائه بسته های تشویقی از سوی شهرداری خواهد بود.

وی به اجرای پروژه‌های ممیزی املاک، پایش تصویری و توسعه فیبر نوری در این شهر اشاره و در خصوص راه‌اندازی شهرک صنوف در شهر خشکرود گفت: خشکرود شهری مولد با حجم تولیدی بالا به ویژه در عرصه کشاورزی است ولی خام فروشی بزرگترین مشکل کشاورزان خشکرودی است. این شهر برای احداث مراکز صنایع تبدیلی با مشکل زمین مواجه بود که زمینی به وسعت ۶۵ هزار متر مربع تملک و خیابان کشی شده است که در بازنگری طرح جامع برای احداث شهرک صنوف اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در ابتدای دوره ششم بودجه شهرداری چهار میلیارد تومان بود اما امسال این عدد به ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته است و امیدواریم به مرز ۴۰ میلیارد تومان برسد، گفت: ۶۰ درصد بودجه در حوزه عمرانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه هفت کیلومتر از راه دسترسی خشکرود به شهر مامونیه، مرکز شهرستان زرندیه ناایمن است و همواره شاهد وقوع تلفات جاده‌ای در این محور هستیم، از نبود اداره جهاد کشاورزی در این شهر که شغل غالب مردم آن کشاورز و باغدار با حجم تولیدات بالا هستند، به عنوان یک مشکل یاد کرد و از سه ساله شدن وعده استقرار این اداره در این شهر خبر داد.

وی گفت: شهرداری خشکرود آماده واگذاری موقت یک ساختمان اداری برای جهاد کشاورزی است و حتی در صورت نیاز حاضر هستیم از طریق خیرین قطعه زمینی برای احداث این اداره در شهر خشکرود واگذار شود تا در کار کشاورزی مردم این منطقه تسهیل شود.

شهردار خشکرود در ادامه به مشکل فرسودگی شبکه آبرسانی شهر اشاره کرد و با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب باید هر چه سریعتر در این خصوص چاره اندیشی کند، تعیین تکلیف بیش از چهار هزار هکتار از اراضی ملی را اتفاق خوبی در این شهر دانست و گفت: بدنبال این اقدام باغداران با خاطر آسوده اقدام به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی نوین و تجهیز به سیستم آبیاری نوین می‌کنند وبا این اقدام بخش اعظمی از نیاز آبی باغات کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه به بروکراسی‌های اداری پیش روی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه شهری اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرداری‌ها در حوزه جذب سرمایه گذار نتوانستند موفق عمل کنند. رفع بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری و تسهیل در امور در کنار اعطای امتیازات و بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران انگیزه آنان را برای سرمایه گذاری افزایش خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha