• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061006272
  • خبرنگار : 50042

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

ایسنا/گیلان گرمای هوا همواره افراد را برای شنا در رودخانه یا دریا وسوسه می‌کند، گرچه متاسفانه گاهی افراد به شوق شنا دل به دریا می‌زنند اما به دلیل عدم مهارت بازگشتی ندارد، لذا شناگران باید به پیام‌های هشدار توجه کنند، از دمای آب، عمق و جریان آب مطلع شوند و وقتی ناجی غریق نیست شنا نکنند.

گرمای هوا علاوه‌بر مردم بومی استان، مسافران و گردشگران را برای شنا در رودخانه یا دریا وسوسه می‌کند، گرچه متاسفانه گاهی افراد به شوق شنا دل به دریا و تن به آب می‌زنند اما به دلیل عدم مهارت بازگشتی ندارد و گاهی این لذت چند ساعته منجر به تلخ کامی برخی خانواده‌ها می‌شود.

«شنا» تفریحی که روزهای بلند و گرم تابستان را دلچسب می‌کند، خصوصا در گیلان با وجود  رودخانه‌های جاری و دریای کاسپین وسوسه آبتنی و شیرجه در امواج، مرهمی بر عطش گرمای تابستان است.

گرمای هوا علاوه‌بر مردم بومی استان، مسافران و گردشگران را برای شنا در رودخانه یا دریا وسوسه می‌کند، گرچه متاسفانه گاهی افراد به شوق شنا دل به دریا می‌زنند اما به دلیل عدم مهارت بازگشتی ندارند و گاهی این لذت چند ساعته منجربه تلخ کامی برخی خانواده‌ها می‌شود. آمار مغروقان و فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در دریا و رودخانه‌ها نشان می‌دهد که برخی شناگران بیش از حد به توانایی‌شان اعتماد دارند در حالیکه خاطره‌ای تلخ و تاسف‌بار را برای امدادگران و بازماندگان، رقم می‌زند.

امیر مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص دلایل اصلی غرق شدن هنگام شنا، اظهار کرد: عدم آشنایی با فنون شنا، توجه نکردن به هشدارهای ناجیان یا شنا کردن در مناطق خطر آفرین و غرور کاذب یکی از مهمترین عوامل غرق شدن افراد خصوصا نوجوانان و جوانان است.

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

وی در خصوص پیشگیری از وقوع حوادث غرق شدن افزود: شناگران باید به پیام‌های هشدار توجه کنند، از دمای آب، عمق و جریان آب مطلع شوند، وقتی ناجی غریق نیست شنا نکنند؛ همچنین هنگام شنا از شوخی کردن پرهیز کنند، بعد از مصرف دارو شنا نکنند، وقتی دید کافی ندارند و جایی که آلودگی آب زیاد است شنا نکنند.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی شهرستان رشت تأکید کرد: افراد باید در مناطق تحت حفاظت و سالم سازی شده و به ویژه در مکان‌هایی که نجات غریق‌ها حضور دارند، شنا کنند و از آبتنی در مناطق بدون تابلوهای شنا ممنوع پرهیز کنند.

این مربی شنا در خصوص آموزش شنا گفت: در کودکان از ۸ تا ۱۴ و بزرگسال ۱۸ سال به بالا می‌توانند آموزش‌های شنا را فراگیرند، یادگیری فنون شنا می‌تواند از غرق شدگی پیشگیری کند.

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

مومنی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید در صورت مشاهده فردی که در حال غرق شدن است انجام شود؟ گفت: اول از همه، هنگام غرق شدن سعی کنید وحشت‌زده نشوید، سر خود را به بالای سطح آب ببرید و به درستی نفس بکشید. کفش، کیف و لوازم سنگین را از خودتان جدا کنید، اگر افرادی در نزدیکی شما هستند، برای جلب توجه آن‌ها فریاد بزنید، دست تکان دهید یا آب بپاشید.

وی با اشاره به نقش امدادگران و ناجیان غریق در کاهش حوادث غرق شدن، تصریح کرد: در فصل تابستان و سفر به دریا، نقش نجات غریق‌ به‌ عنوان ناجیان جان انسان در سواحل بیش از همیشه پررنگ می‌شود. نظارت بر شنای مسافران و گردشگران، آماده‌باش برای نجات جان افراد در خطر، ارائه خدمات امدادی از مهم‌ترین وظایف این افراد است که هر ساله با افزایش تعداد مسافران، وظایف و لزوم نظارت کاری غریق‌های نجات‌ مستقر در ساحل نیز بیشتر می‌شود اما باوجود اهمیت نقش آنها در حفظ جان گردشگران، بخش قابل‌ توجهی از مسافران که برای شنا و استفاده از ساحل راهی می‌شوند، با نادیده‌ گرفتن هشدارهای غریق‌نجات و نکات ایمنی بر خستگی و دشواری کار این افراد اضافه می‌کنند و عدم همراهی آنها، لذت تابستان را به کام خانواده‌ها و ناجیان‌شان تلخ می‌کند.

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

مومنی در خصوص توصیه‌های ایمنی هنگام شنا در استخر یا دریا، گفت: هرگز کودکان را نباید تنها در کنار استخر و یا محفظه‌ای پرآب تنها گذاشت. همچنین والدین نباید وظیفه مراقبت از کودک را به شخص دیگری محول کنند چراکه حتی عمق کمی از آب استخر برای غرق شدن کودک کافی است. اجازه ندهند که کودک به تنهایی به درون آب برود. باید به خوبی به کودک بیاموزند همیشه کنار استخر راه رفته و در محیط اطراف استخر نباید بازی کند یا بدود. کودک نباید در قسمت کم عمق استخر شیرجه بزند؛ بزرگسالان نیز در آب باید از شوخی کردن پرهیز کنند، به تنهایی وارد آب نشوند در جاهای کم عمق شیرجه نزنند، حتما در هنگام شنا افراد متخصص یا ناجی حضور داشته باشد.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی شهرستان رشت تاکید کرد: افراد برای شنا حتی‌الامکان به تابلوهای شنا ممنوع توجه کنند، در مکان‌های پر خطر شنا نکنند، به فنون شنا آشنا باشند در جاهای پر عمق شنا نکنند، به هشدارهای ناجیان توجه کنند، وسایل شنا همچون تیوپ، طناب، جلیقه نجات را به همراه داشته باشند.

شناگران به پیام‌های هشدار توجه کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا صرفا فراگیری مهارت شنا در استخر می‌تواند تضمینی برای پیشگیری از غرق شدگی باشد؟ گفت: قطعا بی‌تاثیر نیست اما شنا در خارج استخر، در دریا یا رودخانه‌ها بستگی به جریان آب دارد که حتی شناگرهای حرفه‌ای هم گاهی اوقات به دلیل جریان شکافنده دریا دچار غرق شدگی می‌شوند.

مومنی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فعالیت‌ طرح‌های شنا از خرداد ماه تاکنون ۳۶ نجات یافته در سواحل رشت داشتیم، در خصوص نیازمندی‌های هیئت نجات غریق و غواصی شهرستان رشت گفت: برای ارائه خدمات بهتر در سواحل، تجهیزات کامل غواصی اعم از جت اسکی، سایبان، چهار چرخ، ماشین‌های کمک‌دار و آژیردار و دیگر ملزومات مورد نیاز است؛ خیرین، مردم و مسئولین می‌توانند در این راستا حامی ما باشند و در امر توانمندسازی و تامین تجهیزات و نیازهای هیئت نجات غریق شهرستان نقش آفرین باشند تا خدمات بیشتری را برای مسافرین و گردشگران فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha