• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061006042
  • خبرنگار : 30147

کویرنشینانی که نذر آب می‌کنند

کویرنشینانی که نذر آب می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی شاید تاکنون مردم بسیاری برای موضوعات مختلف از جمله عزاداری امام حسین، کمک به ایتام و محرومان، حوزه بهداشت و درمان و... نذرهایی کرده باشند اما این بار مردم گناباد که در اقلیم خشک و نیمه صحرایی حاشیه کویر زندگی می‌کنند برای اولین بار در خراسان رضوی اقدام به نهادینه کردن نذر آب کردند و این اقدام حرمت خاصی برایشان دارد.

مجید اکرادی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد در همین خصوص به ایسنا گفت: از سال‌ها قبل در گناباد توانسته‌ایم موضوعی به نام نذر آب را نهادینه کنیم به طوری که خیرین بزرگوار سکوهای برداشت آب را در سطح شهر و روستاها احداث می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح و ایده نذر آب توسط همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب شهرستان طی سال‌ها قبل ارائه شده و همچنان احداث این سکوها ادامه دارد.

 اکرادی با بیان اینکه شهرستان گناباد تنها شهرستانی در خراسان رضوی است که نذر آب در آن نهادینه شده است، بیان کرد: این سکوها علاوه بر اینکه در شهرهای بیدخت، روشناوند، گناباد و کاخک توسط خیرین احداث شده در برخی از روستاها هم خود مردم متولی احداث سکوهای آب شرب هستند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد گفت: گناباد تنها شهرستانی در استان است که سکوی برداشت آب شرب رایگان برای شهروندان قرار داده است. معمولاً در هر منطقه شهرستان سکوهای برداشت تعبیه شده و با توجه به قدمت ساخت آنها معماری‌شان نیز متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سعی شده هر منطقه یک سکوی برداشت داشته باشد تا نیازی به رفت و آمد طولانی شهروندان نباشد، اظهار کرد: سکوها برخلاف گذشته اکنون به یک شکل و مدل یکنواختی احداث می‌شوند.

اکرادی با بیان اینکه خوشبختانه مردم بر اساس نیازشان برداشت آب دارند و اگر هدر رفتی هم باشد خودشان دخالت کرده و جلوی آن را می‌گیرند، افزود: با توجه به خشکسالی‌ سال‌های اخیر مردم باید بیشتر قدر آب را بدانند.

وی با بیان اینکه نذر آب، حرمت خاصی در شهرستان دارد، گفت: در راستای انجام این مهم خیرین بنای مورد نظر را احداث می‌کنند و امور آب و فاضلاب شهرستان لوله‌کشی و آبدار کردن این بنای دارای سکوی برداشت آب را به طور رایگان انجام می‌دهد و بدین ترتیب آب رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

اکرادی افزود: شهرستان گناباد جزو معدود شهرهایی هست که دو شبکه دارد و مصارف بهداشتی از شرب جداست به طوری که مصارف شرب با سکوهای نذر آب تأمین می‌شود و مردم آب شرب را تهیه و به منزل می‌برند و مصارف بهداشتی را از شبکه تأمین می‌کنند.

وی ابراز کرد: شهرستان گناباد در زمره خشک‌ترین شهرهای خراسان رضوی قرار دارد و تأمین آب این شهرستان بسیار سخت انجام می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد گفت: خط انتقال آب شرب شهرستان گناباد به طول ۱۲۰ کیلومتر از منطقه‌ای در خواف به نام روستای چاه گچی تأمین می‌شود و با سه ایستگاه پمپاژ به مخزن استراتژیک و ذخیره در شهر می‌رسد و از همان جا بین مشترکین توزیع می‌شود و مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در روستاهای مسیر نیز از این خط انتقال برای سکوهای برداشت استفاده می‌شود و وقتی به شهر می‌رسد با آب دشت سیدآباد و چاه‌های شهر مخلوط و صرف مصارف بهداشتی می‌شود، گفت: مصارف شرب مورد نیاز شهروندان از چند آب شیرین تأمین می‌شود که جدا از این شبکه است.

اکرادی ادامه داد: مجموع اشتراک کل شهرستان ۴۸ هزار و ۷۹۵ فقره انشعاب است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۶۶۶ انشعاب در حوزه شهری و ۱۹ هزار و فقره ۱۲۹ انشعاب در حوزه روستایی و مجموع مصرف آب روستایی و شهری ۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۹۴ مترمکعب در سال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از این مقدار ۵ میلیون و ۸۵ هزار و ۹۹۳ مترمکعب در حوزه شهری و ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۷۷۲ مترمکعب در حوزه روستایی مصرف شده است که شهرهای روشناوند، کاخک، بیدخت و گناباد و تعداد ۷۶ روستا تحت پوشش امور آب شهرستان گناباد قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha