• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403061006008
  • خبرنگار : 50535

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان:

مشکل اصلی صنعت چاپ آذربایجان شرقی فرسودگی ماشین‌آلات است

مشکل اصلی صنعت چاپ آذربایجان شرقی فرسودگی ماشین‌آلات است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران استان مشکل اصلی صنعت چاپ آذربایجان شرقی را فرسودگی ماشین‌آلات اعلام کرد و گفت: طولانی بودن روند ترخیص کالا از گمرکات و موانع‌ ایجادی توسط آن‌ها نیز از دیگر مشکلات اساسی صنعت چاپ است.

علی عافیت روز شنبه، ۱۰ شهریورماه در نشست خبری این اتحادیه به مناسبت نخستین همایش مدیران صنعت چاپ و بسته بندی تبریز و گرامیداشت روز صنعت چاپ، اظهار کرد: تخصیص ارز برای وارد کردن مواد اولیه یک محصول از موارد مورد نیاز بوده و متاسفانه روند طولانی ترخیص کالا از گمرکات موجب افزایش بی رویه فی مواد اولیه‌ی محصولات می‌شود.

وی ادامه داد: برای این حل این مشکل تمامی سوبسیدهای صنایع حتی سوبسید صنعت چاپ باید حذف شود تا شرایط مورد نیاز برای نوسازی تجهیزات فراهم شود، نیاز است تا صنعت تک ارز شده و دولت دخالت منفی در این عرصه‌ نداشته باشد.

وی افزود: ما طی مدت سه ماه ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ نفر از فعالان در این عرصه تسهیلات پرداخت کردیم.

عافیت با اشاره به اینکه ملزومات صنعت چاپ در مورد مواد اولیه و تجهیزات خلاصه می‌شود، تاکید کرد: ما خواستاریم یا تخصیص ارز در این حوزه به طور کل جمع آوری شود و یا به ما ارز اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: صنعت چاپ یکی از مهم‌ترین صنعت‌های موجود در هر کشور است که بسته بندی خوب یک محصول موجب فروش بهتر آن می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین عمری دستگاه‌های چاپخانه‌های موجود در استان بالای ۲۰ سال است، افزود: از لحاظ کمی ما از لحاظ چاپ در استان خودکفا هستیم اما از لحاظ کیفی به دلیل فرسودگی تجهیزات نمی‌توانیم این ادعا را داشته باشیم.

عافیت با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی در تبریز گفت: این نمایشگاه با مسئولیت اتحادیه چاپخانه داران استان از سه الی ۶ آبان ماه در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار خواهد شد.

حسین نجفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه‌ی چاپخانه داران تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ نام گرفته است،این صنعت در تبریز دارای دو تشکل باسابقه بوده بطوریکه تنها ۸۰۰ نفر عضو اتحادیه‌ی چاپخانه داران تبریز است، این آمار نشان‌دهنده‌ی روند روبه رشد این صنعت در این شهر است.

وی ادامه داد: گسترش ارتباطات بین المللی و تربیت و تعلیم نیروی انسانی حرفه‌ای در این حوزه و .. از جمله‌ نیازهای صنعت چاپ استان بوده و همچنین رویکرد جدید این اتحادیه بر محور توسعه است.

وی افزود: تجهیزات و ماشین آلات ما فرسوده بوده و نیاز به نوسازی و بروزرسانی دارد. درست است که این صنعت ارزآوری ندارد اما اگر این صنعت نباشد تمامی صنایع کشور دچار مشکل می‌شود.

نجفی بیان کرد: اولین آیتم در زمینه‌ی صادرات محصولات چاپی در کنار کیفیت محصول توجه به بسته بندی آن است، تلاش ما بر این است تا ارتباطات خود را در این زمینه افزایش دهیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه‌ی چاپخانه داران تبریز تاکید کرد: خواستاریم تا برخی از قوانینی که مانع توسعه‌ی صنعت چاپ کشور می‌شوند، بازنگری و اصلاح شوند.

وی عنوان کرد: ایجاد و تاسیس چاپخانه برای افرادی که به تازگی از این رشته فارغ تحصیل شده‌اند به آسانی امکان پذیر نبوده و فراهم سازی تجهیزات آن هزینه‌های سنگینی دارد.

نجفی اظهار کرد: نیروی کار در برخی از استان‌ها ارزان تر بوده و این امر موجب می‌شود تا برخی ناشرین و نویسندگان نشریات خود را در سایر استان‌ها چاپ کنند.

جلال باقری عضو هیئت مدیره و رئیس تعاونی چاپخانه داران تبریز نیز در این جلسه گفت: کاغذ یکی از ملزومات اساسی و مورد نیاز در صنعت چاپ است، متاسفانه ما در تامین کاغذ مورد نیاز کشور خودکفا نیستیم و این‌ها موجب می‌شود تا قیمت کاغذ بالا رفته و ما در این حوزه با مشکل روبرو شویم.

رشید کفیلی در خصوص آخرین وضعیت احداث موزه‌ی چاپ در تبریز گفت: بنابر برنامه‌هایی که قبل از احداث موزه‌ی چاپ در نظر داشتیم ما برای این کار به پنج هزار متر زمین نیاز داشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ جایی برای این کار به ما اختصاص داده نشد، آخرین مکانی که به ما پیشنهاد داده شده بود دبیرستان فردوسی تبریز بود که احداث این موزه در آن مدرسه که نیاز به مرمت و بازسازی دارد امکانپذیر نیست، از این رو ما خود مکانی برای این کار در نظر گرفتیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha