• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061005994
  • خبرنگار : 50549

شهرداری مشهد:

راه‌اندازی پویش‌های فرهنگ میزبانی متناسب با فرهنگ رضوی است

راه‌اندازی پویش‌های فرهنگ میزبانی متناسب با فرهنگ رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: امکانات شهرداری برای بهترین پذیرایی از زائران محیا شده تا فرهنگ میزبانی متناسب با فرهنگ رضوی اجرا شود که راه‌اندازی پویش «هر محله یک زائرسرا» از جمله اقدامات در این حوزه بوده است.

محمدرضا قلندر شریف در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات شهرداری برای میربانی از زائران دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: اقدامات ما در شهرداری در ۲ حوزه شامل تشکیل ستاد اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی و تشکیل ستاد دهه پایانی ماه صفر برای میزبانی از زائران رضوی است که در ستاد اربعین برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۰۰۰ نیرو به عراق انجام شد و در حوزه خدمات شهری تعداد ۵۵۰ پاکبان را برای ارائه خدمت به نجف فرستادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیز در حوزه خدمات فرهنگی و راهنمای زائر نیز اقداماتی انجام شد ضمن اینکه در حوزه حمل و نقل ۱۲۵ اتوبوس و ۵۰ ون در ایام اربعین کار سرویس دهی به زائران حسینی را در این ایام به عهده داشتند که بعد از پایان اربعین بلافاصله اقدامات برای میزبانی از زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر آغاز شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیز ما برنامه‌ریزی برای جاماندگان اربعین را در مشهد داشته‌ایم که در مسیر خیابان امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر رضوی برپا شد و در طول مسیر با برپایی موکب‌هایی نیز خدمات مختلف فرهنگی و پذیرایی و ... انجام شد و بعد از آن رسما وارد عملیات خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر شدیم.

قلندر شریف ادامه داد: کلیه نیروهای شهرداری با ظرفیت کامل از اربعین آماده باش برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر هستند و حوزه خدمات شهری با محوریت بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بسیج شدند تا شرایط ایمن در این محدوده ایجاد شود، لذا اکیپ‌های آتش‌نشانی در این مناطق مستقر شدند همچنین سعی کرده‌ایم نظافت این بافت با دستگاه‌های مکانیزه انجام شود که کمترین تداخل نیروی انسانی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل شهری نیز کلیه امکانات شهر به صورت ویژه برای میزبانی شایسته از زائران آماده باش هستند که در این راستا مجموعه قطار شهری و اتوبوسرانی از ۶  صبح تا ساعت ۲۴ سرویس‌دهی دارند ضمن اینکه در ۳ روز پایانی ماه صفر هم سرویس دهی قطار شهری در ۲ خط و هم سرویس‌دهی مسیرهای اتوبوسرانی منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت رایگان ارائه خدمت خواهند کرد.

قلندر شریف بیان کرد: همچنین در حوزه تاکسیرانی تعدادی از تاکسیرانان و مردم به صورت داوطلبانه بسیج شدند تا سرویس‌دهی اطراف حرم را به صورت رایگان برای زائران ارائه دهند.

شهردار مشهد تصریح کرد: ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی به ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر انجام شده و در حوزه اقامت زائران در ایام دهه پایانی ماه صفر نیز ۵۱ مرکز اسکان موقت و اضطراری با ظرفیت ۶۷ هزار نفر شب فراهم شده ضمن اینکه کمپ غدیر نیز از جمله مراکزی است که پذیرای تعداد زیادی از زائران برای اسکان در این ایام است.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی نیز ما اکران‌های شهری را در دستور کار داریم ضمن اینکه در میدان شهدا «حسینه ایران» برپا شده که ۶۰ موکب از سراسر کشور در این حسینه استقرار یافتند تا در دهه پایانی ماه صفر به زائران ارائه خدمت کنند علاوه بر این نیز از  کشورهایی از جمله عراق، مصر و لبنان نیز موکب‌هایی داریم که در این ایام برای خدمت‌رسانی به زائران رضوی موکب برپا کرده‌اند.

برگزاری نمایش‌های آیینی در عرصه میدان شهدا

قلندر شریف اضافه کرد: برگزاری نمایش‌های آیینی از دیگر اقدامات فرهنگی برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر است. اجرای نمایش دعبل خزائی در عرصه میدان شهدا در این ایام برنامه‌ریزی شده است، ضمن اینکه اجرای نمایش آیینی در پارک‌های مناطق مختلف را پیش‌بینی کرده‌ایم. علاوه بر این نیز برپایی ۳۰۰ موکب در خیابان امام رضا(ع) که با عنوان در مسیر بهشت نامگذاری شده از دیگر اقدامات شهرداری مشهد در حوزه ارائه خدمات  فرهنگی به زائران در ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد است.

شهردار مشهد ابراز کرد: برپایی ایستگاه استقبال از زائر در ۸ محور ورودی به مشهد را نیز در برنامه داریم که در هر یک از این ایستگاه‌های استقبال تعداد ۴۰ خدمت از جمله واکس زدن تا ماساژ و پذیرایی و ... برای زائران پیاده و سواره در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در حوزه پارکینگ نیز در بافت پیرامونی حرم مطهر ۶۵۰۰ جای پارک را پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل پارکینگ‌های دائمی و موقت است.

قلندر شریف اظهار کرد: در حوزه ارائه خدمات بهداشتی نیز در سطح شهر مشهد تعداد ۳۶۶۱ چشمه سرویس بهداشتی و در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ۷۷۱ چشمه سرویس بهداشتی ثابت و سیار آماده‌سازی شده است همچنین در مسیر زائران پیاده نیز امکاناتی فراهم شده و دوش سیار برای استفاده از این عزیزان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: امکانات شهری به صورتی برنامه‌ریزی شده تا از بدو ورود زائر بتوانیم بهترین استقبال را داشته باشیم، در حوزه پذیرایی نیز هیئات مذهبی همکاری لازم را دارند که امیدواریم بتوانیم به نحوی شایسته مراتب میزبانی را به جای آوریم.

قلندر شریف عنوان کرد: در حوزه حمل‌ونقل برون شهری هم حداکثری همکاری را با پایانه‌های مسافربری داریم تا بتوانیم به بهترین نحو زائران رضوی داخل استان را به شهرهای خود بدرقه کنیم.

شهردار مشهد با اشاره به راه‌اندازی پویش‌های شهرداری در راستای ارتقای فرهنگ میزبانی افزود: امکانات شهرداری برای بهترین پذیرایی از زائران محیا شده تا فرهنگ میزبانی متناسب با فرهنگ رضوی اجرا شود، راه‌اندازی پویش هر محله یک زائرسرا از جمله اقدامات در این حوزه بوده که در این راستا تعدادی از شهروندان برای میزبانی از زائران ثبت‌نام کرده تا در این ایام منازل خود را در اختیار زائران قرار دهند.

وی گفت: در حوزه ایمنی و راهنمای زائر نیز ۲۱۰ نفر از جوانان ثبت‌نام کرده و آموزش دیدند تا در اطراف حرم مطهر رضوی ارائه خدمت داشته باشند همچنین پویشی ویژه نوجوانان راه‌اندازی شده که آموزش لازم برای پذیرایی از زائران را دیده‌اند تا فرهنگ میزبانی به نحو مطلوبی بین جوانان رواج یافته و فرهنگ‌سازی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha