• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061005795
  • خبرنگار : 30147

کلات سیل‌خیز نیازمند تخصیص کامل اعتبارات

کلات سیل‌خیز نیازمند تخصیص کامل اعتبارات

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: برای جلوگیری از خسارت‌های وارده ناشی از سیلاب نیازمند تخصیص کامل اعتبارات هستیم.

فاطمه رضایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و تعیین تکلیف اعتبارات پروژه‌های امسال منابع آب کلات، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرا و تکمیل ساماندهی حاشیه شهر کلات حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز جهت ساماندهی روستاهای حاشیه رودخانه‌های شهرستان کلات بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۵ پروژه با اعتباری حدود ۹ میلیارد تومان برای شهرستان پیشنهاد شده که متأسفانه میزان اعتبارات پاسخگوی تکمیل پروژه‌های در دست اقدام نیست.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات ترمیم بند انحرافی و کانال انتقال آب آبگیر امیرآباد-تقی آباد، احداث و اصلاح کانال انتقال آب اراضی پایاب سدهای چهچه و قره تیکان، تکمیل پروژه ساماندهی کال روستای چنار، تکمیل و احداث دیوار ساحلی ژرف و لایروبی و ساماندهی رودخانه کلات را از جمله این پروژه‌ها اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه سیل‌خیزی و بحرانی بودن کلات موجب شده که لایروبی و ساماندهی رودخانه کلات در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: اعتبار پیشنهادی برای اجرای طرح‌ترمیم بند انحرافی و کانال انتقال آب آبگیر امیرآباد-تقی آباد شهرستان ۵ میلیارد تومان از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان بوده که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعلام شده است.

رضایی گفت: اعتبار پیشنهادی برای احداث و تکمیل و اصلاح کانال انتقال آب اراضی پایاب سدهای چهچه و قره تیکان که از دو سال قبل در دست اقدام است را حدود ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی همچنین افزود: علیرغم اینکه برای لایروبی و ساماندهی کال روستای چنار (مقطع پیشنهادی) به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان حدود یک میلیارد تومان اعلام شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای لایروبی و ساماندهی مقاطع بحرانی رودخانه کلات در سال جاری (برای دو مقطع در دست اقدام) حدود ۵ میلیارد تومان است.

وی گفت: در مجموع اعتبار مورد نیاز پروژه‌های شهرستان حدود ۲۱ میلیارد تومان برای تکمیل مقاطع بحرانی پیشنهادی ۵ پروژه در دست اقدام است.

اعتبارات بسیار ناچیز است

رضایی تخصیص کامل اعتبارات را با توجه به وضعیت و سیل‌خیز بودن شهرستان ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نسبت به شرایط منطقه و سیل‌خیز بودن شهرستان اعتبارات اعلام شده بسیار ناچیز است.

وی با اعلام اینکه اعتبارات فعلی اعلام شده نمی‌تواند نیاز پروژه‌های شهرستان را به طور کامل برطرف کند، خاطرنشان کرد: برای دیوار ساحلی چنار و لایروبی و ساماندهی رودخانه کلات همین الان پیمانکار ۸.۵ میلیارد تومان مطالبات دارد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات افزود: برای اینکه پیمانکار کار را متوقف نکند با موافقت مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی بخش قابل توجهی از این اعتبارات از محل اعتبارات طرح و جاری شرکت هزینه شده است.

سیلاب‌های کلات قابل پیش‌بینی نیستند

وی ادامه داد: متأسفانه کلات شهرستانی در معرض سیلاب‌هایی قرار دارد که اصلاً قابل پیش‌بینی نیستند، معمولاً سیلاب‌ها در بالادست روستای ژرف اتفاق می‌افتد و به یک‌باره به شهرستان خسارت می‌زند.

رضایی افزود: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل مطالعات سد ذخیره‌ای _ تأخیری در بالادست سد رودخانه کلات حدود ۳.۵ میلیارد تومان و همچنین اعتبار مورد نیاز ساماندهی کامل رودخانه کلات حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: اعتبار ۵ میلیارد تومانی که برای سال جاری پیشنهاد شده در راستای کاهش خسارت به زیرساخت‌های شهری و...است که امیدواریم به موقع و به طور کامل تخصیص یابد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات با اشاره به اینکه با کاهش این حجم از اعتبار عملاً نمی‌توان به این زودی پروژه‌ها را به سرانجام رساند، افزود: در شهرستان کلات بر روی سه رودخانه زاوین، خور و سررود_ ارتکند سد ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات تکمیلی احداث آبندان حاشیه رودخانه لاین و ایدلیک، پس از انجام مطالعات به مرحله اجرا خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha