• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403061005788
  • خبرنگار : 50295

یک نویسنده زنجانی:

گفتن و نوشتن از شهدا تسلی دادن به داغ‌های بر دل مانده است

گفتن و نوشتن از شهدا تسلی دادن به داغ‌های بر دل مانده است

ایسنا/زنجان یک نویسنده زنجانی گفت: نباید فکر کنیم، کلیات جنگ گفته شده و خاطرات سرداران و فرماندهان ثبت و ضبط شده و همین مقدار کافی است، سال‌های دفاع مقدس یک پدیده بود و برای شناخت هر پدیده‌ای باید جزییات و ابعاد آن پدیده از زاویه دیدهای افراد مختلف گفته شود.

فاطمه شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره نویسندگی در حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه از نسلی هستم که سال‌های دفاع مقدس را خیلی خوب درک نکرده و نتوانستم در آن سال‌ها کاری برای کشورم انجام دهم و همه‌ فهم من از جنگ محدود به  ترس‌ها از شنیدن صدای آژیر یا وحشتم از بمباران‌ها بوده است، اظهار کرد: این شانس را داشتم که افرادی را که قهرمان‌های کشور در زمان جنگ بودند، ببینم و پای حرف‌های‌شان بنشینم.

وی با بیان اینکه مردم هر نسلی وظیفه دارند حوادث و اتفاق‌هایی را که تجربه کردند به نسل‌های بعدی انتقال دهند و تاریخ اینگونه شکل می‌گیرد، ادامه داد: سال‌های جنگ، بخش مهمی از تاریخ نسل من بوده است که همچنان شاهد اثراتش هستیم. جنگ در کشور ما شاید به ظاهر با قبول قطع‌نامه تمام شد، ولی به واقع ادامه دارد، جنگ در درد ناشی از ترکش‌ها و امواج جامانده در جسم و روح رزمنده‌ها ادامه دارد، جنگ در قلب زن‌هایی که هنوز منتظر همسر یا فرزندشان هستند، ادامه دارد.

این نویسنده با بیان اینکه جنگ برای کسی که از کودکی، حسرت دیدن پدر را دارد تمام نشده است، گفت: هرچه از سال‌های دفاع مقدس دورتر می‌شویم، بیشتر به عظمتش پی می‌بریم. نوشتن و گفتن از آن آدم‌ها نه فقط به‌خاطر اینکه جزو ناب‌ترین سوژها هستند و یک نویسنده و هنرمند همیشه دنبال سوژه‌های خوب است که به‌عنوان یک رسالت، رسالت همیشگی برای ما محسوب می‌شود، در این زمینه نه‌تنها نباید تعلل کنیم که اگر شتاب کافی هم نداشته باشیم، زمان از ما پیش افتاده و ما سوژه‌های ناب‌مان را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه گفتن و نوشتن از شهدا به‌جز رسالت تاریخ نگاری، در واقع تسلی دادن به داغ‌های بر دل مانده است، اظهار کرد: برخلاف تصور برخی که کودکان و نوجوانان با خواندن و شنیدن درباره شهدا غمگین می‌شوند، من به‌عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنم، به قطعیت می‌گویم وقتی درباره دفاع مقدس مطلبی برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌کنم، جز شعف و احساس غرور در چشم‌های آن‌ها نمی‌بینم و فکر می‌کنم بیشتر، افرادی مخالف بیان خاطرات شهدا هستند که شیوه و روش زندگی‌شان در تضاد با آن قهرمان‌های کشور است و تلاش دارند با کم‌رنگ شدن خاطرات آن آدم‌ها، تفاوت‌ها و تضاد خودشان با آرمان‌های اصیل انقلاب به چشم نیاید. 

نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه وقتی کسی هنری دارد، سعی می‌کند هر آنچه را که می‌بیند به زیباترین شکل و در نهایت هنرمندی به تصویر بکشد و سوژه و موضوع تبدیل به یکی از عناصر مربوط به هنرش می‌شود، افزود: نویسندگی نیز یک هنر است، هنری که در کنار سهل بودن امکاناتش، بسیار سخت و پیچیده و گاهی جان‌فرساست.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha