• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403061005570
  • خبرنگار : 71299

رئیس کل دادگستری استان ایلام:

شروع به کار دادگاه‌های صلح در 5 شهرستان استان ایلام از امروز ۱۰ شهریور ماه

شروع به کار دادگاه‌های صلح در 5 شهرستان استان ایلام از امروز ۱۰ شهریور ماه

ایسنا/ایلام رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: در ادامه راه اندازی و شروع بکار محاکم صلح در استان ایلام، از امروز شنبه دهم شهریور ماه 1403، فعالیت ۵ دادگاه صلح دیگر در شهرستان‌های آبدانان، دره شهر، دهلران، چرداول و مهران آغاز خواهد شد.

«عمران علی‌محمدی» با اعلام این خبر اظهار کرد: تا کنون  دادگاه صلح در ۹ حوزه قضایی استان شامل ۳ بخش، ۵ شهرستان فاقد دادسرا و شهرستان ایوان به عنوان حوزه قضایی پایلوت راه اندازی شده و از شنبه آینده در ۵ شهرستان دیگر آبدانان، دره شهر، دهلران، چرداول و مهران شروع به فعالیت خواهد کرد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای راه اندازی دادگاه صلح و اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در استان گفت: با برنامه ریزی انجام گرفته و جلسات تبیینی و توجیهی در مرکز استان و شهرستانها و بخش ها تابعه، نسبت به پیگیری چارت تشکیلاتی، تامین فضای مناسب و تجهیزات اداری، شناسایی و معرفی قضات واجد شرایط، دریافت احکام انتصاب و تعیین تکلیف پرونده های موجودی و جریانی شعب شورای حل اختلاف اقدام گردیده و بحمدالله فعالیت محاکم صلح استان و اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف با مشکل خاصی روبرو نشده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام افزود: در آخرین مرحله از اقدامات اجرایی دادگستری استان پیرامون اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف،  محاکم صلح مرکز استان با ۶ شعبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تمهیدات مقتضی پیش بینی و  شرایط لازم در این خصوص ایجاد شده است.

علی‌محمدی رفع اطاله دادرسی، سرعت در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها را از جمله مزیت های دادگاه صلح برشمرد و افزود: این دادگاه در امور کیفری، حقوقی و خانواده دارای صلاحیت رسیدگی است.

این مسئول گفت: در دعاوی مالی، آراء صادره در دادگاه‌های صلح تا ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و در سایر موارد قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است.

 وی خاطرنشان کرد: دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق اعم از کیفری و حقوقی و برخی پرونده‌های با موضوع جهیزیه، مهریه و نفقه از دیگر موارد در صلاحیت دادگاه صلح است.

 رئیس کل دادگستری استان گفت: درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستاجره و تعدیل اجاره بها به جز دعاوی مربوط به سرقفلی، حق کسب یا پیشه یا تجارت، تامین دلیل، حصر وراثت، تحریر ترکه و مهر و موم و رفع آن نیز از دیگر موضوعات در صلاحیت دادگاه صلح است.

 علی‌محمدی گفت: در امور کیفری نیز جنبه عمومی و خصوصی جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی و جرایم عمدی تعزیری درجه ۷ و ۸ بدون نیاز به کیفرخواست و مستقیما در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود.

وی گفت: مزیت دیگر دادگاه صلح این است که این مرجع می‌تواند در ساعات غیراداری یا در روزهای تعطیل نیز به دعاوی رسیدگی نماید.

 به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام، رئیس کل دادگستری استان در پایان خاطر نشان کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح هستند و با شروع به کار دادگاه‌های صلح و رسیدگی به دعاوی و جرایم مندرج در قانون جدید، شعب فعلی شورای حل اختلاف صرفا در امر صلح و سازش اقدام می‌نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha