• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403060905394
  • خبرنگار : 50975

جدال بلوط بلند با آتش

جدال بلوط بلند با آتش

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها بلوط‌بلند طعمه حریق شده و حال خوشی ندارد، البته این اتفاق اولین بار نبوده و سال ۹۹ نیز جنگل‌های بلوط بلند در چهار محال و بختیاری دچار آتش‌سوزی شد.

به گزارش ایسنا، صبح روز گذشته هشتم شهریورماه حریق در جنگل‌های بلوط‌ بلند آغاز شد که نیروهای مردمی و منابع طبیعی شهرستان‌های اردل و لردگان پای کار آمدند و بعد از گذشت ساعت‌ها آتش مهار شد.

مجددا ساعت ۱۳ روز گذشته به علت وزش باد شدید حریق آغاز شد که تا ساعت ۱۶ به‌طور کامل مهار شد، اما مجددا ساعت چهار صبح امروز به علت غلتیدن کنده‌های سوخته، مجددا آتش‌سوزی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

متاسفانه در این دو روز تنها نیروهای مردمی، مردم و نیروهای خانمیرزا، جوامع محلی، دامداران منطقه بلوط بلند، نیروهای منابع طبیعی شهرستان اردل بخش منج و میانکوه و نیروهای شهرستان لردگان اقدام به مهار آتش کردند، به طوری‌که یکی از نیروهای جوامع محلی که برای خدمت‌رسانی رفته بود از کوه به پایین پرتاب و دچار آسیب‌دیدگی شد.
 
پیداست که کمبود امکانات برای مهار چنین آتش‌سوزی‌هایی در منطقه موج می‌زند و اگر اقدامی صورت نگیرد ضربه‌ای مهلک به مراتع و محیط‌زیست وارد می‌شود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت بلوط‌بلند مصاحبه تلفنی با مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری و فرماندار اردل و مدیرکل حفاظت محیط زیست انجام شده است.

۸۰ هکتار از منطقه بلوط بلند تحت حریق قرار گرفت

یعقوب شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه منطقه بلوط بلند دارای چوب خشک، علف و مرتع زیادی است، اظهار کرد: تلاش نیروهای دهدز، لردگان، اردل و خانمیرزا به جهت خاموش کردن آتش‌سوزی در حال انجام است‌.

فرماندار شهرستان اردل گفت: آتش‌سوزی گسسته و نقطه‌ای بوده و پیوسته نیست، یعنی در نقطه‌ای مهار انجام شده و نقطه‌ای دیگر دوباره حریق آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که تاکنون ۸۰ هکتار تحت حریق قرار گرفته است، بیان کرد: محوطه تحت حریق بزرگ نیست و نیروها در حال آماده باش هستند.

دو اکیپ از نیروهای منطقه حفاظت شده هلن  برای اطفا حریق به منطقه اعزام شدند

هم‌چنین سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ورود نیروهای محیط زیست به جهت اطفای حریق منطقه بلوط بلند، اظهار کرد: بعد از اطلاع‌ از آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط بلند منطقه اردل، دو اکیپ از نیروهای منطقه حفاظت شده هلن از همان ساعات ابتدایی برای اطفای حریق برای کمک به نیروهای منابع طبیعی به منطقه اعزام شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم چنین نیروهای حفاظت شهرستان‌های کیار، لردگان و خانمیرزا در حال آماده‌باش هستند، بیان کرد: این نیروها در صورت اعلام نیاز همراه با تجهیزات به منطقه اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست آمادگی همکاری و اعزام نیروهای خود به محل وقوع آتش‌سوزی در هر زمان را دارد.

آتش‌سوزی زیراشکوب بوده و خطری جنگل‌های بلوط بلند را تهدید نمی‌کند

همچنین خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: خوشبختانه حوالی ساعت ۱۶:۳۰ امروز آتش‌سوزی بلوط بلند مهار شد، البته آتش‌سوزی زیراشکوب بوده و خطری جنگل‌های بلوط بلند را تهدید نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دلیل آتش‌سوزی عامل انسانی(بی احتیاطی گردشگران، چوپانان و عشایر) است، تصریح کرد: به دلیل گرمای هوا و وزش باد آتش مهار و مجددا شعله‌ور می‌شود که تیم‌های حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان‌های اطراف و جوامع محلی حضور دارند.

کیانی گفت: در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و منطقه تحت کنترل است، البته تیم‌های امدادی در منطقه حضور دارند تا اگر حریقی اتفاق افتاد سریعا وارد عمل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha