• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060905318
  • خبرنگار : 71475

نتانیاهو هشدار وقوع جنگ قبل از ۷ اکتبر را نادیده گرفت/ اظهارات لاپید و حزب لیکود درباره هشدار

نتانیاهو هشدار وقوع جنگ قبل از ۷ اکتبر را نادیده گرفت/ اظهارات لاپید و حزب لیکود درباره هشدار

سناریویی که رئیس شاباک در ژوئیه سال گذشته میلادی به نتانیاهو ارائه کرد، به جنگ با حزب‌الله و شعله‌ور شدن اوضاع در کرانه باختری و پس از آن جنگ چند جبهه‌ای پرداخته بود. اما در آن نامی از نوار غزه برده نشده بود.

به گزارش ایسنا، «رونن بار» رئیس شاباک اواخر ژوئیه سال گذشته هشداری را به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره وقوع جنگ داد و افزود که او نمی‌تواند به طور دقیق زمان جنگ را پیش‌بینی کند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز (جمعه) نوشت: هشدار  بار در حالی بود که اسرائیل سرگرم اختلافات خود درباره اصلاحاتی بود که کابینه برای از بین بردن اختیارات دستگاه قضا رهبری می‌کرد تا دادگاه عالی را از امکان مداخله در تصمیمات وزرا منع کند، حتی اگر غیر منطقی و غیر واقعی باشد. بار خواستار ملاقات با نتانیاهو شد و پیشنهادش مورد پذیرش قرار گرفت.

او در این دیدار گفت: امروز نسبت به جنگ هشدار می‌دهم. من نمی‌توانم زمان مشخصی بگویم ولی این یک هشدار است. او گفت ضروری است که اسرائیل اجماع منطقه‌ای گسترده‌ای را برای جلوگیری از وقوع جنگ ایجاد کند.

بار مسؤول حزب‌الله لبنان نیست بلکه درباره فلسطین به عنوان رئیس شاباک مسؤول است. نگرانی‌های اصلی در نهاد امنیتی در آن زمان درباره ۲ سناریوی اساسی وجود داشت؛ حزب‌الله جنگی را در شمال آغاز کند و کرانه باختری به آن بپیوندد یا بالعکس کرانه باختری در انتفاضه سوم در وضعیت انفجار قرار گیرد و جبهه‌های دیگر به آن ملحق شوند. بار هشدار نسبت به جنگ و نه حمله یا عملیات و نه انتفاضه را داده بود.

بار در آن زمان با نتانیاهو در حضور «آوی گیل» دستیار نظامی نتانیاهو ملاقات کرد. این دیدار بعد از رأی‌گیری کنست درباره قانون لغو بهانه معقولیت در چهارچوب طرح اصلاحات قضایی برای تضعیف دستگاه قضا بود. بار در این دیدار به نتانیاهو گفت دشمنان اسرائیل رویارویی کنونی درباره اصلاحات قضایی را موجب ضعف اسرائیل می‌دانند.

به نوشته این روزنامه، بار برای دیدار با «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی موافقت نتانیاهو را کسب کرد و به او نیز همین موضوع را اطلاع داد و گفت من امروز هشداری درباره جنگ می‌دهم اما ما روز و ساعتی که وقوع خواهد یافت را نمی‌دانیم. لاپید از بار پرسید آیا آن را به نخست وزیر گفته‌ای و او تاکید کرد که این کار را کرده است. بعد از گذشت ۷۶ روز از هشدار مذکور جنبش حماس مناطق مجاور نوار محاصره شده غزه را مورد حمله قرار داد و یک روز پس از آن حزب‌الله حمله‌ای را در شمال آغاز کرد.

این روزنامه اشاره کرد این امور از مسؤولیت شکست ارتش صهیونیستی و شاباک نمی‌کاهد، چرا که باید هشدار دقیقی را درباره جنگ یا (عملیات فلسطینی گسترده) بدهند و برای آن آماده باشند. اما شکست مفتضحانه‌ای خوردند و در عین حال در نقش دولت، مسؤولیت نهایی بر عهده نخست وزیر و دولت است و از لحظه‌ای که هشدار درباره جنگ داده شد، مجموعه اقداماتی باید انجام می‌شد.

لاپید روز گذشته در مقابل اعضای کمیته مدنی تحقیقات درباره وقایع هفتم اکتبر به هشدار بار درباره جنگ پرداخت. او به اظهارات خود به رسانه‌ها در اواخر سپتامبر ۲۰۲۳ و کمی قبل از عملیات حماس اشاره کرد که در آن نسبت به وخامت اوضاع منطقه‌ای و همچنین نسبت به وخامت اوضاع اسرائیل در چند جبهه و اینکه اسرائیل هیچ بازدارندگی در اختیار ندارد یا بسیار بازدارندگی آن در رویارویی با حماس و حزب‌الله پایین است هشدار داده بود. او در آن زمان گفته بود من ناچارم هشداری را به اسرائیلی‌ها بدهم. ما به شکل خطرناکی به درگیری شدید چند جبهه‌ای نزدیک می‌شویم. او به اعضای تیم رسانه‌ای گفته بود که آنها از اطلاعاتی که او با خبر است مطلع نیستند و وظیفه اوست که مردم را نسبت به خطری آشکار و فوری هشدار دهد.

لاپید همچنین در شهادت خود گفت که آوی گیل، مشاور نظامی نخست وزیر، یک سال پیش به او اطلاع داده بود که «سازمان‌های تروریستی» ضعف اسرائیل را به دلیل کودتا علیه نظام سیاسی شناسایی کرده‌اند و گیل، نتانیاهو را در جریان یک جلسه توجیهی امنیتی در ۲۱ اوت ۲۰۲۳ از این موضوع مطلع کرده بود.

لاپید در شهادت خود توضیح داد که گیل با گوش خود شنیده بود آنچه او «سازمان‌های تروریستی» خوانده علاوه بر بحران در برابر آمریکا، ضعف ارتش، شکاف داخلی، تنش‌ها و از دست دادن آمادگی نظامی ارتش را شناسایی کرده‌اند و این مساله او را بر آن داشت تا مشتاق شرکت در جلسات کمیته روابط خارجی و امنیت در کنست باشد.

لاپید تاکید کرد که داده‌های اطلاعاتی که او از آنها مطلع شده است از سطح بالایی از محرمانه بودن برخوردار هستند و اهمیت آن قطعی است. این اطلاعات حاکی است اسرائیل با تهدیدی با سطح بسیار بالایی از خطر مواجه است. وی اشاره کرد در جلسه‌ای در سپتامبر ۲۰۲۳ در کمیته روابط خارجی و امنیت پارلمان شرکت کرد و در آن از مقامات اطلاعاتی شنید که تهدید علیه اسرائیل تا حدی افزایش یافته است.

لاپید ادامه داد: آنچه نوشته شد قطعی بود. قدرت بازدارندگی اسرائیل به طرز چشمگیری کاهش یافته است و دشمنان آن معتقدند فرصت نادری برای حمله به آن وجود دارد.

لاپید تاکید کرد که «در پی نشست فوق الذکر در کنست، وی در اظهارات مطبوعاتی نسبت به تشدید این تهدیدات هشدار داد و در آن گفت که تمامی نیروهای نظامی، ارتش، شاباک، پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی به دولت و کابینه درباره وقوع آتش شدید هشدار می‌دهند».

این روزنامه اشاره کرد نگرانی‌هایی در اراضی اشغالی در آن زمان درباره جنگ با حزب‌الله و شعله ور شدن اوضاع کرانه باختری در پی آن و نیز تشدید تنش امنیتی در کرانه باختری که منجر به جنگ در چند جبهه می‌شود وجود داشت. اما بار در آن زمان درباره نوار غزه و حمله حماس در هفت اکتبر سخنی به میان نیاورد.

در توضیح دفتر نخست وزیر اسرائیل درباره گزارش این روزنامه آمده است که نتانیاهو هشداری را نسبت به جنگ در غزه دریافت نکرد، نه در تاریخ مذکور و نه کمی قبل از ساعت ۶:۲۹ دقیقه هفت اکتبر. برعکس، همه سازمان‌های امنیتی، همانطور که در پروتکل‌های کابینه تا آستانه جنگ آمده است، به وضوح اعلام کرده‌اند که حماس منصرف شده و به شدت خواهان سازش است.

همچنین چند روز قبل از هفت اکتبر برآوردهای شاباک مبنی بر این بود که پیش‌بینی می‌کند ثبات برای مدت طولانی در نوار غزه حفظ شود.

این روزنامه نوشت نتانیاهو می‌تواند تظاهر کند که شکستی از جانب او صورت نگرفته و هیچ سوالاتی وجود ندارد که نیاز به پاسخگویی داشته باشد، اما مسؤولیت او از بین نمی‌رود و تا ابد باقی خواهد بود.

 در عین حال شاباک از توضیح درباره این گزارش خودداری کرد و گفت: ما به گفت‌وگویی که در سطح سیاسی انجام می‌شود. نمی‌پردازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha