• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403060905200
  • خبرنگار : 71654

فضاپیمای استارلاینر بدون فضانوردانش به زمین باز می‌گردد

فضاپیمای استارلاینر بدون فضانوردانش به زمین باز می‌گردد

ناسا عصر روز پنجشنبه (۲۹ اوت) اعلام کرد که استارلاینر در روز جمعه آینده (ششم سپتامبر) ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهد کرد، مشروط بر اینکه شرایط جوی مناسب باشد و هیچ مشکل فنی ظاهر نشود.

به گزارش ایسنا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کپسول استارلاینر در ساعت ۶:۰۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱:۳۴ بامداد روز شنبه به وقت ایران) از ایستگاه فضایی جدا می‌شود و ۶ ساعت بعد در نیومکزیکو با چتر نجات فرود خواهد آمد.

به نقل از اسپیس، استارلاینر در تاریخ ۵ ژوئن در اولین ماموریت سرنشین‌دار خود با فضانوردان ناسا، سونی ویلیامز و بوچ ویلمور به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. کپسول یک روز بعد با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد، اما مشکلاتی وجود داشت. استارلاینر چند نشت هلیوم را تجربه کرد و پنج مورد از ۲۸ پیشران سیستم کنترل واکنش آن در راه رسیدن به آزمایشگاه در مدار دچار مشکل شدند.

ماموریت استارلاینر که به عنوان آزمایش پرواز سرنشین‌دار (CFT) شناخته می‌شود، قرار بود تنها ۱۰ روز یا بیشتر طول بکشد. اما ناسا و بوئینگ در حالی که موضوع پیشران را بررسی می‌کردند، به تمدید ماندن کپسول در مدار ادامه می‌دادند تا بفهمند چه چیزی باعث مشکل شده است و آیا ممکن است در سفر استارلاینر به زمین دوباره ظاهر شود یا خیر.

در پایان، ناسا تصمیم گرفت که بازگرداندن ویلیامز و ویلمور به استارلاینر بسیار خطرناک است. این آژانس آخر هفته گذشته اعلام کرد که این دو فضانورد در فوریه سال آینده با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس به خانه خواهند آمد. این در حالی است که کپسول بوئینگ بدون سرنشین به خانه بازمی‌گردد.

مقامات ناسا عصر روز گذشته نوشتند: فضاپیمای بدون سرنشین استارلاینر با کنترل‌کننده‌های پرواز در کنترل مأموریت استارلاینر در هیوستون و مرکز کنترل مأموریت بوئینگ در فلوریدا یک بازگشت کاملا خودکار انجام خواهد داد.

آنها افزودند: گروه‌های روی زمین می‌توانند در صورت نیاز از طریق مانورهای لازم برای جدایی ایمن، ورود مجدد و فرود با چتر نجات در جنوب غربی ایالات متحده، از راه دور به فضاپیما فرمان دهند.

استارلاینر پیش از این دو بار به طور مستقل در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ و مه ۲۰۲۲ در پایان پروازهای آزمایشی بدون سرنشین‌ به زمین بازگشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha