• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403060905083
  • منبع : پایگاه‌های خبری

فرصتی استثنایی برای توسعه ایران

فرصتی استثنایی برای توسعه ایران

پزشکیان و دولتش با علم به این واقعیت مهم که راهبردهای اعلامی مقام معظم رهبری، با شعارهای دولت چهاردهم همسویی و هم افزایی دارد، باید فرصت را مغتنم بشمارند و بنیانی برای جهش در فرایند توسعه ایران بسازند. چنین عزم هوشمندانه‌ای آنگاه به عرصه عمل درخواهد آمد که با مشورت کارشناسان کاردان، «برنامه اقدام» جامعی برای آن طراحی شده و با دقت و همت و پایمردی اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از نورنیوز: به سنت جاری در دوره‌های مختلف، رئیس جمهور به همراه اعضای کابینه چهاردهم، صبح سه شنبه به مناسبت هفته دولت، میهمان مقام معظم رهبری بودند. غیر از این مناسبت تقویمی، شروع به کار کابینه جدید نیز وجه دیگری از برگزاری این دیدار بود. مسعود پزشکیان که هفته گذشته، در کسب رأی اعتماد برای تمام وزیران پیشنهادی اش‌ از مجلس شورای اسلامی، نشان داد می توان از مسیر وفاق و توافق سازی، سایر قوا و ارکان قدرت را همراه کرد، به اتفاق مجموعه همکاران ارشد خود به حضور رهبر معظم انقلاب رسیدند تا در آغاز فعالیت دولت، راهبردها و رویکردهای ضروری در انجام وظایف خود را از زبان عالی ترین مقام نظام بشنود. دیدارهای رهبری با کابینه‌های گوناگون، خصوصا اگر مقارن با آغاز دولت جدید باشد،‌ همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. چنین دیدارهایی در حکم  طراحی مسیر آتی حرکت دولت و ریل گذاری برای رسیدن به اهدافی است که در اسناد بالادستی معرفی شده است.

رهبر معظم انقلاب در چنین دیدارهایی بی آنکه الزاما در "شیوه" و "سبک" مدیریتی دولت‌ها مداخله ای داشته باشند اصول و الزامات اساسی برای دستیابی به اهداف توسعه را یادآوری می کنند و مورد تأکید قرار می دهند. خواه دولت، اصطلاحا سرشت "اصولگرا" داشته باشد یا سرشت "اصلاح طلب" یا "اعتدالی"، محکمات و تأکیدات تقریبا یکسانی از سوی رهبر معظم انقلاب گوشزد می شود. البته در این میان، چه بسا اولویت‌ها به حسب وضعیت متغیر عینی، تغییر کند و ترتیب ضرورت‌ها عوض شود اما در مجموع، چیزی که از سوی رهبری مطرح می شود راهبردهای کلان، ضروری و فراگیر است که در حکم ایستارها و اصول حکمرانی اند. تأکید بر درون زا بودن راهبردهای پیشرفت و توسعه، ظرفیت شناسی و ظرفیت سنجی بومی، جوان گرایی و نگاه تحولی به مدیران فردا، معاشرت و جوشش با توده‌های مردم، اتکا به نظرات کارشناسان مجرب، اولویت سنجی، عدالت اندیشی، قانونمند شدن حکمرانی، احتیاط در تعامل با قدرت‌های خارجی، رشد و بلکه پیشتازی علمی و فناوری، شجاعت در اجرا و نهراسیدن از موانع، و نهایتا دلگرم بودن به فروغ بی پایان ایمان دینی، از جمله الزامات قطعی در حکمرانی مطلوب است که امسال در بیانات رهبری مطرح شد و در سال‌های گذشته نیز کمابیش خطاب به سایر دولت‌ها گوشزد می شد.

نکته بسیار اساسی آن است که چنین راهبردهایی نه تنها تصادمی با برنامه‌های اعلامی دولت‌ها – از جمله دولت چهاردهم – نداشته است بلکه می تواند آن برنامه‌ها را با ضریب اطمینان بیشتری به مقصود برساند. به خلاف القائات رایج در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، توصیه‌های مقام معظم رهبری خطاب به دولت چهاردهم، تصدیق و تنفیذ رویکردهای پزشکیان در مقام ریاست جمهوری است؛ چراکه او نیز از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی، بر ضرورت مردم داری نوین، عدالت گرایی، بومی اندیشی، تعامل هوشمندانه با جهان، قانون گرایی، وفاق و همدلی و همسخنی میان نیروهای متکثر تأکید داشته است. به این اعتبار می توان همسویی بنیادینی میان راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب با برنامه‌ها و رویکردهای رئیس جمهور یافت که می تواند مبشّر جهش‌های بلند در بهبود حکمرانی و رفع تنگناها باشد.

بالاتر از این، سخنان مقام معظم رهبری، به تعبیر دریابان علی شمخانی، می تواند «بنیان‌های جدیدی را برای شتاب گرفتن روند پیشرفت ایران پایه‌گذاری کند» مشروط بر اینکه دولت وفاق ملی،‌عمق این راهبردها را عمیقا درک کند و برای پیاده سازی شان برنامه ریزی دقیق داشته باشد. طبعا ایران امروز برای نقش آفرینی بیشتر در تحولات فزاینده و پیچیده ی جهانی باید روند توسعه یافتگی و پیشرفت خود را سرعتی مضاعف ببخشد تا در جدول جهانی کشورهای پیشرفته جهش داشته باشد. چنین جهشی مستلزم "نرم افزارهایی" روزآمد و کارآمد است تا ضمن پایبندی بر اصول هویت بومی، با جهان روبه توسعه نیز تعامل داشته و در مدارج چشمگیری از علم و پیشرفت و تکنولوژی ارتقا پیدا کرده باشد. وجود راهبردهای کلانی که این نرم افزارها را تهیه یا تسهیل می کند همان «بنیان‌های جدیدی» است که روند پیشرفت را شتاب می دهد. اکنون در پرتو ریل گذاری رهبر معظم انقلاب برای حرکت قطار توسعه، می توان شاهد انطباق این راهبردها با ایده‌های مسعود پزشکیان برای اداره ی کشور بود.

در حال حاضر آنچه اهمیت دارد دقت در برنامه ریزی اجرایی برای پیاده شدن این راهبردها و رویکردهاست. دولت چهاردهم که به گواهی آگاهان، از فراگیرترین، فراجناحی ترین و وفاق گراترین کابینه‌های پس از انقلاب است ویترینی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدیریتی فارغ از گرایش‌های سیاسی است. این راهبرد اصیل باید اولا به رده‌های میانی مدیریت سرایت کند و الگوی وفاق را در تمام اجزای حکمرانی اجرایی پیاده کند؛ و ثانیا از راهبرد به "برنامه ی اقدام" تبدیل شود و در حصار آرمان و آرزو نماند. نمونه‌های زیادی از راهبردهای مطلوب را می توان نشان داد که در غیاب برنامه ریزی‌های دقیق اجرایی، ناکام ماندند و از یک ایده روشنفکرانه و متعالی فراتر نرفتند. پزشکیان و دولتش پس از وقوف به این واقعیت مهم که راهبردهای اعلامی مقام معظم رهبری، با شعارهای دولت چهاردهم همسویی و هم افزایی دارد اکنون باید فرصت را مغتنم بشمارند و از این راهبردهای مورد وفاق، بنیانی برای جهش در فرایند توسعه ایران بسازند. چنین عزم هوشمندانه ای آنگاه به عرصه عمل درخواهد آمد که با مشورت مشاوران و کارشناسان امین و کاردان، "برنامه اقدام" جامعی برای آن طراحی شده و با دقت و همت و پایمردی اجرایی شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha