• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060804954
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد

رفع تداخل ۸۰ درصدی در اراضی کشاورزی کشور

رفع تداخل ۸۰ درصدی در اراضی کشاورزی کشور

ایسنا/گیلان رئیس سازمان امور اراضی گفت: در راستای اجرای قانون رفع تداخل اراضی کشاورزی از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ فقط ۱۱ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شده بود، اما در سه سال گذشته این آمار به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

رضا افلاطونی امروز (هشتم شهریور ماه) در آیین افتتاح ۱۰۲ پروژه جهاد کشاورزی استان گیلان از جمله ساختمان جدید امور اراضی استان، گیلان را نگین کشاورزی ایران دانست و اظهار کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی که در گیلان تولید می شود، در استان های دیگر یا تولید نمی شود یا تولید آن پر زحمت و پر هزینه است.

وی با قدردانی از تلاش های کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی دو مقوله مهم امنیت غذایی و امنیت زیستی کشور است، امنیت غذایی بسیار مهم است و جنگ غذا یکی از مهمترین جنگ ها در دنیاست، اما باید در کنار امنیت غذایی به امنیت زیستی نیز بپردازیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ۸۲ درصد عرصه کشور را ملی و منابع طبیعی دانست که تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی است و اظهار کرد: ۱۱ درصد عرصه کشور، اراضی کشاورزی است و عملاً مدیریت ۹۴ درصد عرصه کشور مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

افلاطونی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را یکی از مهمترین وظایف وزارت جهاد دانست و بیان کرد: تامین امنیت زیستی و امنیت غذایی مانند حلقه های زنجیر به هم متصل هستند، زیرا سرزمینی که امکان زیست و زندگی و تولید غذا نداشته باشد، ارزش ماندن ندارد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت زمین و سرزمین، گفت: سازمان امور اراضی پیشران توسعه کشور است، زیرا توسعه روی زمین اتفاق می افتد و خدمات این سازمان موجب اشتغال و تولید در عرصه زمین می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدیریت زمین را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی دانست و بیان کرد: توسعه نیازمند بستر زمین است، بنابراین سازمان امور اراضی برای مدیریت زمین دو اولویت را دنبال می کند که شامل تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی است.

وی یکی از چالش های بزرگ کشور را در حوزه مالکیت اراضی کشاورزی دانست و ادامه داد: این تکلیف قانونی از سال ۱۳۱۰ در دستور کار قرار دارد، اما هنوز محقق نشده و شاهد تشکیل پرونده های قضایی با محوریت اختلافات ملکی بین مردم و دولت و مردم و مردم هستیم که ناشی از عدم تثبیت مالکیت اراضی است.

رئیس سازمان امور اراضی با اشاره به همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک در اجرای حدنگار و صدور سند برای اراضی کشاورزی، اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ فقط در چهار درصد اراضی، حدنگار انجام شده بود که اکنون به بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی رسیده است و شاهد رفع موانع و صدور اسناد اراضی کشاورزی برای کشاورزان هستیم.

وی با اشاره به وسعت ۱۶۵ میلیون هکتاری کشور، همه این اراضی را دارای استعداد کشاورزی و تولید غذا برای مردم ندانست و گفت: فقط ۱۸ میلیون هکتار از عرصه کشور قابلیت تولید غذا دارد و از این میزان فقط ۱۱ درصد معادل پنج میلیون هکتار زمین کشاورزی درجه یک و دو محسوب می شود. بنابراین ۵۰ درصد غذای کشور را در همین پنج میلیون هکتار تولید می کنیم و باید با چنگ و دندان آن را نگه داریم و مدیریت کنیم.

افلاطونی با بیان اینکه باید به طرف کشاورزی عمودی و مسکن عمودی و خدمات عمودی برویم، ادامه داد: دیگر فضایی برای تصرف اراضی کشاورزی وجود ندارد و باید امانتدار خوبی برای عرصه های باقی‌مانده باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی حفاظت از انفال را وظیفه شرعی و قانونی دانست و بیان کرد: در هفته دولت امسال بالغ بر ۲۳۳۰ پروژه کشاورزی را با اعتبار ۲۰۳ هزار میلیارد ریال در سطح وزارت جهاد کشاورزی به بهره برداری رساندیم که در بخش های دام و طیور و آبزیان و پرورش قارچ و صنایع تبدیلی و ... بود. ۱۰۲ پروژه بخش کشاورزی نیز با اعتبار ۲۷ هزار میلیارد ریال در استان گیلان افتتاح شد که یکی از آنها همین ساختمان جدید امور اراضی استان است.

وی روش و منش و هدف سازمان امور اراضی را خدمت به مردم دانست و افزود: باید با رعایت قوانین و مقررات، کار مردم را به سهل ترین روش ممکن انجام دهیم که در این راستا، ۱۷ استعلام برای صدور مجوز فعالیت در بخش کشاورزی را به چهار استعلام کاهش دادیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha