• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403060804790
  • خبرنگار : 30058

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

حفاظت مشارکتی الگویی موفق در حفاظت از حیات وحش کشور است

حفاظت مشارکتی الگویی موفق در حفاظت از حیات وحش کشور است

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست حفاظت مشارکتی را الگویی موفق در حفاظت از حیات وحش کشور دانست.

غلامرضا ابدالی امروز (هشتم شهریور ماه) در نشست تخصصی احیای بوم‌شناختی بر پایه طبیعت در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره فعالیت‌ها و اقدامات در حفاظت از گونه‌های جانوری، حفاظت مشارکتی را الگویی موفق در حفاظت از حیات وحش در کشور ارزیابی کرد.

او بیان کرد: بحث محیط زیست یک مقوله فرا بخشی است و دامنه شمول آن در تمام عرصه‌ها توجه دارد. حفظ محیط زیست نیز وظیفه همگانی و ملی است و ما در بحث حفاظت از حیات وحش در کنار ریل‌گذاری و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های حفاظتی، نیاز مبرم به دانش و پژوهش متخصصان این حوزه با هدف حفظ حیات وحش کشور داریم.

وی تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌ها، قاچاق جانوران وحشی، تعارض‌های بین انسان و حیات وحش، ورود گونه‌های غیربومی، برداشت ناپایدار از جمعیت‌های حیات وحش و شیوع بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش جانوری را از جمله عوامل متعدد تهدیدکننده تنوع زیستی دانست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اهمیت موارد قانونی و به‌روزشده در راستای پشتیبانی از فعالیت‌ها در بحث حفاظت از حیات وحش، افزود: با بهره‌گیری از کار کارشناسی، لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش (قانون شکار و صید) در کمیسیون فرعی و اصلی دولت به تصویب رسید. امیدواریم با تصویب مجلس، گامی مهم در اجرای سیاست‌های حفاظتی حیات کشور را شاهد باشیم.

ابدالی گفت: موضوع تقویت و توسعه اقدامات حفاظتی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های غیردولتی نیز در قالب ۹ تفاهم‌نامه مشترک با هدف حفاظت و حراست از گونه‌های شاخص از جمله یوز، جبیر، آهو و قرقاول در قالب طرح‌های تکثیر و پرورش و قرق‌های اختصاصی در کشور اجرایی شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های موفق احیای حیات وحش در کشور، طرح احیای آهوی دشت مغان و بازگشت این گونه ارزشمند به منطقه را با مشارکت و همراهی جوامع محلی و عشایر و همت مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تلاش شبانه‌روزی محیط بانان، طرح احیای برتر حیات وحش دانست.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: یکی از مسائلی که خسارت‌های زیادی به جمعیت حیات وحش کشور وارد کرده است، تقابل حیات وحش و جوامع محلی به علت آسیبی است که این جانوران گاهی به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرده‌اند. به همین دلیل، کاهش و جبران خسارت حیات‌ وحش برای جلب مشارکت جوامع محلی با استفاده از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست و بیمه خسارات حیات‌ وحش در دستور کار قرار گرفت که در نهایت، منجر به انعقاد تفاهم‌نامه برای پرداخت خسارات از محل تفاهمنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق ملی محیط زیست به کشاورزان و باغداران شد که سال گذشته ۱۲ میلیاد تومان به خسارت‌دیدگان پرداخت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha