• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060804567
  • خبرنگار : 30147

قطعی برق؛ معضل جدی چاه‌های آب شرب تربت‌حیدریه

قطعی برق؛ معضل جدی چاه‌های آب شرب تربت‌حیدریه

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: قطعی برق یکی از معضلات جدی است که موجب سوختگی قطعات چاه‌های آب شرب می‌شود.

علیرضا عباسی ۷ شهریور در نشست خبری خود با خبرنگاران خراسان رضوی که به همت آبفای استان در تربت‌حیدریه برگزار شد، افزود: امسال برای شهرستان آبفای تربت‌حیدریه سال جهش زیرساخت‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: برخی از پروژه‌ها گرچه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار داشته‌اند اما اجرا نشده و یا نیمه تمام باقی مانده بودند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سه سال قبل تاکنون بسیاری از پروژه‌ها به سرانجام رسیده و اجرایی و عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی از سال ۱۴۰۰ بیان کرد: گرچه یکپارچه شدن سیستم را می‌توان از مزایای این ادغام دانست اما گستردگی و حجم فعالیت و خدماتی که باید در شهر و روستاها ارائه دهیم بسیار بالاست و عملاً نیاز به برنامه‌ریزی منظم‌تر و دقیق‌تری دارد.

وی خواسته‌های شهر با روستاها را متفاوت دانست و تصریح کرد: علیرغم اینکه تعداد مشترکین در شهرها بسیار بالا هستند اما در روستاها هرچند تعداد مشترکین کمتر هستند ولی خطوط انتقال و یا مخازن در هر روستا متفاوت بوده و هرکدام نیاز به برنامه‌ریزی خاصی دارد.

عباسی گفت: برخلاف سایر شرکت‌های خدمات رسان، آب و فاضلاب تنها شرکتی است که خدمات و تولید آن توسط مردم استفاده و مصرف می‌شود و عملاً حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در کنار تمامی کارهای عملیاتی، خدماتی و پروژه‌ای که داریم کنترل کیفی و نظارت بر کیفیت آب را برعهده داریم که جزء وظایف ذاتی بوده و همیشه باید مراقب باشیم.

کیفیت منابع آبی داخل بافت شهری مناسب نیستند

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه در ادامه با بیان اینکه منابع آبی داخل بافت شهری با لحاظ کیفی دیگر مناسب نیستند، اظهار کرد: کیفیت منابع آبی مدام به لحاظ میکروبی، شیمیایی و فلزات سنگین رصد می‌شوند.

قطعی برق؛ معضل جدی چاه‌های آب شرب تربت‌حیدریه

وی در ادامه با اشاره به اینکه قطعی برق یکی از معضلات جدی است که موجب سوختگی قطعات چاه‌ها می‌شود، بیان کرد: گرچه در شرایط فعلی تمامی منابع آبی باید مدام فعال باشند اما بعضاً به دلیل قطعی با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

عباسی، توان تولید آب را ۶۲۲ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: اگر منابع آبی ۲۴ ساعت فعال باشند ۶۵۰ لیتر بر ثانیه تولید داریم که عملاً همین الان با کمبود ۲۸ لیتر بر ثانیه به اندازه یک چاه با کمبود مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر منابع آبی ۲۰ ساعته کار کنند توان تولید ۷۴۲ لیتر بر ثانیه را داریم که با توانی که اکنون داریم با کمبود ۹۰ لیتر بر ثانیه در شهر تربت‌حیدریه مواجه‌ایم، گفت: برای رفع این کمبود اقداماتی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه شهر تربت‌حیدریه از حساسیت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ دشت گوجی و آبرود افت شدید داشته که از ۱۱ حلقه چاه در دشت آبرود ۹ حلقه نیز خشک شده و در گوجی از ۶ حلقه چاه ۴ حلقه از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند.

وی اظهار کرد: اکنون در منطقه گوجی با جابجایی و حفاری مجدد چاه تلاش می‌کنیم تا مجدد احیاء و به مدار بهره‌برداری برگردند.

در حال هوشمند سازی شبکه توزیع هستیم

عباسی با تأکید بر اینکه پروژه‌ها باید بر اساس مطالعات باشد، گفت: بری اولین بار تمامی منطقه تربت‌حیدریه از سمت صنوبر تا منطقه زاوه را اسکن کردیم و اکنون تمامی منابع آبی که احداث می‌شود بر اساس مطالعات است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید آخرین مطالعات مربوط به سال ۸۶ بوده که بروزرسانی شدند، بیان کرد: مطالعات بلندمدت تأمین آب تربت‌حیدریه انجام شده و این اتفاق بسیار بزرگی است.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه اکنون در حال هوشمند سازی شبکه توزیع هستیم، گفت: با توجه به کمبود مخزن اکنون اولین مخزن ۵۰۰۰ مترمکعبی شهر تربت‌حیدریه در منطقه قندشتن ساخته می‌شود و تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

قطعی برق؛ معضل جدی چاه‌های آب شرب تربت‌حیدریه

وی با اعلام اینکه زون بندی تعدادی از بلوارهای شهر تربت‌حیدریه تکمیل شده است، افزود: خوشبختانه بسیاری از پروژه‌ها تکمیل و اکنون در حال بهره‌برداری هستیم.

۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب

عباسی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای تأمین آب بالغ‌بر ۱۷۲ میلیارد تومان تأمین اعتبار داشته‌ایم، گفت: بیشترین میزان جذب اعتبار در سطح شهرستان و یا ادارات آب و فاضلاب‌های استان مربوط به آب و فاضلاب تربت‌حیدریه بوده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه اگر اصلاح خط انتقال اتفاق نمی‌افتاد طرح آب‌رسانی به تربت‌حیدریه امکان‌پذیر نبود، بیان کرد:  در حوزه اصلاح خطوط انتقال، ۲ هزار و ۵۰۰ متر اصلاح شبکه پارسال انجام شد و هزار و ۵۰۰ متر امسال در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به تمدید طرح آب‌رسانی به تربت‌حیدریه از سال ۱۴۰۰ و به مدت سه سال افزود: اکنون علاوه بر چهار حلقه چاه «جعفرآباد» که تجهیز و وارد مدار آب‌رسانی شد، چاه‌های «زندان، بوستان ملت، صنوبر، قندشتن، بهارستان، گوجی و اسفیوخ و شماره یک و چهار» بهره‌برداری شده و یا در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه برای تمامی پروژه‌ها برنامه زمان‌بندی تعریف شده و بر اساس آن پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: شهرستان تربت‌حیدریه یکی از لیدرهای جی‌ای اس آب و فاضلاب استان است.

تلاش برای تحت پوشش قرار دادن روستاهای بالای ۲۰ خانوار

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه در ادامه گفت: در تربت‌حیدریه ۵ شهر و ۱۲۴ روستا با ۵۶ منبع تأمین آب در شهر و ۵۲ منبع آب روستایی داریم که با ۴۷۳ کیلومتر خطوط انتقال و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و مخازن با ظرفیت ۶۴ هزار مترمکعب به ۶۸ هزار و ۳۷۸ اشتراک شهری و ۳۰ هزار و ۶۴۵ اشتراک روستایی خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد روستاها در دو بخش مرکزی و بخش جلگه رخ هستند، افزود: در شهرستان تربت‌حیدریه فقط ۸ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند.

عباسی با اشاره به اینکه از این تعداد ۵ روستا بالای ۲۰ خانوار بودند که باید تحویل گیری می‌شد، اظهار کرد: روستای رودخانه سال گذشته انجام و روستاهای فرزق، بکاول و عباس‌آباد در دستور کار قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر شورای روستا و دهیاری رضایت نداشته باشند نمی‌توانیم آنها را تحت پوشش قرار دهیم، گفت: هر روستایی که تمایلی نداشته باشد به لحاظ قانونی باید مسئولیت آن را بپذیرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه اظهار کرد: هر روستایی که تاکنون زیر پوشش قرار نگرفته ضرر کرده و از اعتبار و انجام پروژه‌ها محروم می‌شوند، امیدواریم هر چه زودتر تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش قرار گیرند.

خبرنگاران پس از برگزاری نشست خبری از دو پروژه عمرانی بازدید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha