• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۹
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1403060704414
  • خبرنگار : 50963

توقف فعالیت آزمایشگاه جهاد دانشگاهی بوشهر

توقف فعالیت آزمایشگاه جهاد دانشگاهی بوشهر

ایسنا/بوشهر موانع ایجاد شده برای جلوگیری از خدمات‌دهی مطلوب و مناسب آزمایشگاه جهاد دانشگاهی به مردم شریف استان بوشهر به صلاح و صرفه مردم به‌ویژه اقشار آسیب پذیر نیست.

علی احمدی‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی علمی در سال 1396 به عنوان آخرین واحد استانی در بوشهر راه‌اندازی شد.
احمدی‌زاده افزود: این نهاد در سال 1359 به فرمان امام خمینی (ره) زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور فعالیت و رفع نیازهای کشور در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهش و فناوری و پزشکی فعالیت تشکیل شد و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یکی از ستون‌های نظام است و جاهایی است که ما به آن امید داریم برای آینده علمی کشور.

وی اضافه کرد: در سال 1396تفاهم‌نامه راه‌اندازی این نهاد در استان فی مابین استاندار وقت دکتر مصطفی سالاری و رییس وقت جهاد دانشگاهی دکتر حمیدرضا طیبی جهت کمک و سرعت بخشیدن به توسعه استان در حوزه‌های نیاز استان منعقد شد.

 وی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه فی مابین استان و جهاددانشگاهی کشور جهت توسعه استان در حوزه‌های مختلف بندهایی قید شده است که در یکی از بندهای این تفاهم نامه ماده4 -8 با توجه به ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی از جمله پژوهشگاه رویان که جز افتخارات ملی و بین‌المللی کشور می‌باشد ایجاد زمینه‌های لازم جهت راه‌اندازی مرکز تحقیقات ناباروری و ژنتیک و مرکز خون بند ناف در استان با حمایت استانداری و استفاده از امکانات استان آماده است.
 رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای در سال 1397 جهت توسعه فعالیت‌های پزشکی جهاد دانشگاهی در استان و استفاده از شبکه گسترده پزشکی این نهاد در سطح کشور فی مابین رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی دکتر سعید کشمیری و رییس جهاد دانشگاهی استان بوشهر علی احمدی زاده با موضوع بند10-2 راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک، بند2-6 راه اندازی مرکز خون بندناف سلولهای بنیادی و بند2-8 راه‌اندازی درمانگاه عمومی - تخصصی منقعد شد.

 وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های علمی خود در سال1397 نسبت به راه‌اندازی مرکز سلول‌های بنیادی خون بند ناف در استان زیر نظر پژوهشگاه رویان اقدام شد گفت: مرکزی که برای اولین بار در استان با حضور رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شد و سابق به آن مادران باردار جهت ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بند ناف باید به استان‌های همجوار سفر و زایمان در آن استان اتفاق می‌افتاد و این خدمت بسیار مهم که جهاد دانشگاهی به عنوان 5 کشور اول دنیا در تولید این فناوری استراتژیک است.

به گفته احمدی‌زاده، تاکنون در استان بیش از 2400 نمونه را در بانک سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان ذخیره‌سازی کرده است که درمان بسیاری از بیماری‌های خاص از جمله سرطان، تالاسمی، نقص ایمنی بدن و غیره است.

 وی ادامه داد: با توجه به نیاز استان به آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک طبق تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی در سال 1397 با تعرفه نیمه‌دولتی که تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر و حدود 40 درصد تعرفه آزمایشگاه‌های خصوصی در استان می‌باشد هدف‌گذاری جهت تجهیز از طریق ملی و استانی در اولویت کاری این نهاد در استان قرار گرفت.
 به گفته وی علیرغم اینکه جهاد دانشگاهی با پیگیری مکرر در استان و سطح ملی چندساله با خریداری بیش از 40 دستگاه تخصصی آزمایشگاهی پیشرفته و به روز نسبت به تجهیز اقدام و با یک تفاهم‌نامه با هلال‌احمر استان و همکاری آن سازمان، یک فضای بسیار مطلوب مبلمان بندی و سکوبندی را آماده و با تایید معاونت وقت درمان دانشگاه علوم پزشکی در کمیسیون مجوزات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با در اختیار گذاشتن 4 دکتری تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مسئولین فنی آزمایشگاه در سفر ریاست جمهور محترم به استان اسفند ماه1401 با حضور معاون پژوهش، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افتتاح کرد.

وی افزود: کلیه آزمایشات انجام شده در این آزمایشگاه دارای استاندارد لازم و با رعایت کلیه پروتکل‌ها پیشرفته‌ توسط مجرب‌ترین نیروی انسانی انجام می‌شود که مسئولین فنی آزمایشگاه که خود هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوده، با توجه به مسئولیت پذیرفته متعهد به حضور و تایید آزمایشات انجام شده، بودند.
 وی گفت: با توجه به اتمام قرارداد 4 مسئولین فنی آزمایشگاه در خردادماه 1403، برای استفاده از ظرفیت جدید نیروی انسانی متخصصی جوان با مذاکره با 4 نیروی جدید متخصص هیات علمی دانشگاه جهت همکاری پاره وقت و تبدیل آزمایشگاه به یک مرکز تحقیقات بین رشته‌ای اقدام اولیه انجام و طی نامه‌ای و سامانه به دانشگاه جهت مجوز لازم معرفی شدند که با پیگیری‌های لازم و مکرر دانشگاه پاسخی را به این نهاد اعلام نکرد.

به گفته وی هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه توسط جهاددانشگاهی به درخواست استان و با توجه به نیاز استان بوده است و جهاد دانشگاهی از منابع ملی خود بروزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی را خریداری و به استان منتقل کرده است که در صورت عدم نیاز استان، سایر استان‌ها درخواست انتقال تجهیزات را به آن استان اعلام کردند.
احمدی‌زاده افزود: این نهاد علمی با توجه به عدم تمدید مجوز آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک که جهت رفع نیاز استان و با توجه به تعرفه نیمه دولتی حدود 40 درصد هزینه آزمایشگاه‌های خصوصی، جهت قشر ضعیف با عنایت به تعرفه‌های و هزینه هر آزمایش و خدمت‌رسانی به مردم شریف استان در فضای بسیار درخور شان راه‌اندازی کرده است که ماهیانه درآمد آن با تعرفه بسیار پایین کمتر 50 میلیون تومان بوده و هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های خرید کیت و مصرفی ماهیانه بیش از 200 میلیون تومان می‌باشد و ماهیانه حداقل 150 میلیون تومان برای جهاددانشگاهی که به عنوان نهادی که هزینه‌های خود را از محل درآمد تامین می‌نماید ضرردهی داشته و فقط برای خدمت به مردم شریف استان راه‌اندازی کرده است و تعارض منافع در بعضی بخش خصوصی باعث هجمه برای تعطیلی آن را رقم زده است، توسط دانشگاه علوم پزشکی تعطیل اعلام گردیده است و علت آن عدم در اختیار گذاشتن مسئولین فنی توسط دانشگاه می باشد که دکتری پاتالوژیست و دکتری تخصصی حاضر به همکاری با جهاددانشگاهی با تعرفه نیمه دولتی نمی باشد.
به گفته وی، این نهاد در استان در دوران سخت کرونا با راه‌اندازی آزمایشگاه کووید19 بیش از 12000 تست با تعرفه دولتی به مردم شریف استان ارائه خدمت کرد و با همراهی حضرت آیت‌الله صفایی بوشهری 6 مرکز واکسیناسیون کرونا در ستاد نماز جمعه مرکز استان به صورت خدمت شبانه‌روزی و در شهرستان دشتی و دشتستان راه‌اندازی و تا روز آخر در کنار ویروس کرونا در کنار مردم بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: این نهاد همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1397 به جهادگران این نهاد فرمودند که توقف نکنید کار را اصلا نگذارید معلق بشه و متوقف بشه که مسئولین رسمی با شما همکاری و همراهی نمی کنند تصمیم بگیرید که کار را خودتان انجام بدهید و می‌شود، بنده اعتقاد جزمی و قطعی دارم که می‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha