• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403060704387
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران:

 بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی ثبت شد

 بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی ثبت شد

ایسنا/مازندران مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی در مازندران ثبت شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمزه آقاپور امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی از ابتداری سال جاری بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی در مازندران ثبت شد.

وی افزود: اقدامات حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در سه قالب بخش دولتی، خصوصی و طرح جهادی به بهره‌برداران در نقاط مختلف استان حتی در دوردست‌ترین نقاط ارائه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در خصوص برنامه واکسیناسیون این اداره کل در دام‌های استان مازندران گفت: اکیپ‌های مایه‌کوبی با مراجعه به مناطق سخت‌گذر، مناطق محروم و دوردست و یا کوهستانی با شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت مبادرت به انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها می‌کنند که ماحصل آن از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام در استان مازندران است.

 بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی ثبت شد

وی ادامه داد: اجرای طرح های واکسیناسیون علیه بیماری‌هایی همچون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، لمپی اسکین، تب برفکی، هاری، بروسلوز و شاربن از مواردی است که در دام‌های استان بر اساس مدت زمان ایمنی‌زایی واکسن به صورت منظم و مستمر مطابق با طرح های سازمان دامپزشکی کشور اجرا می‌شود.

به گفته آقاپور کاظمی، علاوه بر واکسیناسیون، اقدامات مهم دیگری از جمله بررسی و مراقبت از بیماری‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی، سم پاشی دام و اماکن دامی نیز توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی مازندران انجام می‌شود که طی آن ۶۰۸ هزار ۳۱۸ راس دام سبک و سنگین، ۱میلیون ۶۳۰ هزار متر مربع اماکن دامی سم پاشی شده است.

معدوم سازی بیش از ۷۳۹ تن از فرآورده های خام دامی در مازندران

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بویژه در ایام مناسبت‌های مختلف نظیر عید نوروز، ماه مبارک رمضان و ایام عزاداری محرم طی بیش از ۱۴ هزار بازدید و نظارت بهداشتی دامپزشکی بر مراکز تهیه، نگهداری و توزیع انواع فرآورده های خام دامی نظیر رستوران‌ها، کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور، سردخانه‌ها، قصابی، مرغ فروشی، ماهی سراها، مراکز بسته‌بندی گوشت، مراکز عرضه و غیره و ۷۳۹ هزار ۱۲۲ کیلوگرم فرآورده خام دامی به دلایل مختلف معدوم شد.

 بیش از ۶ میلیون ۵۹۳ خدمات رایگان جهت مدیریت بیماری‌های دامی ثبت شد

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با صدور اخطار بهداشتی برای ۵۳۲ مرکز عرضه خبر داد و افزود: در راستای حفظ بهداشت عمومی جامعه پرونده ۱۱۱ مورد تخلفات بهداشتی را به مراجع غذایی ارسال کردیم که طی آن ۳۷ مورد آن پلمب شدند.

آقاپور کاظمی به بازدید بیش از ۳ هزار کیلوگرم از انواع فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد و گفت: به دلایل مختلف ازجمله تاریخ‌ مصرف منقضی و کشتار غیرمجاز، نبود لیبل و هویت محصول، تاریخ منقضی شده و ضبط و بیش از ۲هزار ۷۰۰ کیلوگرم آن با دستور مقام قضایی و یا با اعلام رضایت عرضه کننده معدوم شد.

وی همچنین در خصوص نظارت کارشناسان این اداره کل بر فرآیند کشتار دام و طیور در مازندران گفت: با حضور شبانه روزی کارشناسان نظارت اداره کل دامپزشکی مازندران در کشتارگاه‌های سراسر استان در این مدت بر فرآیند کشتار بیش از ۵۱ میلیون ۲۶۱ هزار قطعه مرغ نظارت شد که طی آن بیش از ۶۹۲ هزار کیلوگرم معدوم شد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی طی نظارت شبانه‌روزی بر کشتار ۹۱ هزار و ۵۰۰ دام در کشتارگاه ها ۹۷ هزار ۴۱۲ تن گوشت استحصال شد که ۳۳ هزار ۸۰۵ کیلوگرم گوشت به دلیل نظارت‌های پس از کشتار از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.

این مسئول با تاکید بر ادامه نظارت های بهداشتی دامپزشکی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در طول سال از هم استانیها و مسافران عزیز خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی مراتب را از طریق سامانه رایگان ۱۵۱۲ و در شهرستان‌ها به ادارات دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند تا بازرسان اداره دامپزشکی در اسرع وقت در محل حاضر و به موضوع رسیدگی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha