• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403060704249
  • خبرنگار : 71650

جایزه دکتر «کاظمی آشتیانی» جایزه معتبر جهانی است

جایزه دکتر «کاظمی آشتیانی» جایزه معتبر جهانی است

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی نماد جریان علمی باورمند به جمله «ما می‌توانیم» است، گفت: جایزه دکتر کاظمی آشتیانی در سطح ملی و جهانی جایزه معتبری است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مخبر دزفولی در آیین افتتاحیه بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر سعید کاظمی آشتیانی، اظهار کرد: باید پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی را پشتیبانی و به علوم پایه توجه و نیز رشته‌های بین رشته ای را در کشور تقویت کنیم چراکه هیچ رشته‌ای بر دیگری برتری ندارد. استاد و دانشمند را نباید تحریم کرد اما در دنیا این کار را می‌کنند و با همه این سختی ها امروز ما در این نقطه قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه جایزه دکتر کاظمی آشتیانی در سطح ملی و جهانی جایزه معتبری است، توضیح داد: کاظمی آشتیانی نماد جهاد دانشگاهی و جریان انقلاب فرهنگی است. کاظمی آشتیانی الگو مجسم جریان علمی باورمند به این نکته است که "ما می‌توانیم". ضریب هوشی ایرانی قابلیت رسیدن به مرزهای دانش را دارد و می‌تواند قله ها را فتح کند. روزی که ایشان درصدد شکل دهی رویان بودند خیلی از دانشگاهیان باورشان نمی‌شد می‌شود روی سلول بنیادین کار کرد. تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از سر علاقه و نگاهی که داشتند، می‌گفتند وارد این امر نشوید و موفق نمی‌شوید. باور نداشتند و این باور مند نبودن را اعلام می‌کردند که شاید بچه ها از این جریان دست بردارند.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: رفقای قدیمی جریان رویان را از دو اتاق در چهارراه کالج شروع کردند و بعد جایی را با سختی در زعفرانیه گرفتند که برخی از بورسیه های خارج از کشور آنجا  با دستگاه دست دوم کار می‌کردند. کسی فکر نمی‌کرد امروز رویان در سطح جهانی شکل می‌گیرد اما این امر شد و مرحوم دکتر کاظمی نماد این جریان بودند که پای کار ایستادند. من شجره طیبه جهاد دانشگاهی را برای جریان علمی کشور بسیار مغتنم می‌دانم و جریان علمی کشور باید از جهاد قدرشناسی داشته باشد. همکاران در جهاد دانشگاهی با روحیه شبه شهید کاظمی کار خود را لاینقطع ادامه داده اند واگر امروز می‌بینید مجموعه های جدید می‌توانند عرصه های نو را فتح کنند و در دنیا حرف نو برای گفتن داشته باشند، حاصل همان مجاهدت ها و باور به "ما می‌توانیم" است.

مخبر دزفولی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی باید این روحیه باور به "ما می‌توانیم" را حفظ کند، توضیح داد: اگر رویان و جهاد دانشگاهی با  احساس یک وظیفه ملی و غرورافرینی به ماموریت خود نگاه نکنند، آسیب می‌بینند. اینکه شما می‌بینید در مجلات داخلی و خارجی ارجاعات خوبی به رویان می‌شود حاصل تلاش پیگیر و بومی کردن دانش است که بچه های جهاد دانشگاهی انجام دادند. امروز معتقدیم سلول های بنیادین دانش بومی ما است و ما مسلط به آن هستیم و به فناوری های مرتبط آن و تبدیل کردن آن به کاربرد درمانی و داروهای فوق پیشرفته مسلط هستیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مطالعه موردی خود و تیمش طی یک دهه قبل بر روی سندرم زجر تنفسی نوزادان که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، یادآور شد:  این بیماری در جهان وجود دارد و ما نیز سالانه ۷۰ الی ۸۰ هزار کیس در کشور داریم. با دوستان مطرح کردیم که روی این موضوع در ریه کار کنیم. این دارو امروز ایرانی است که در همه بیمارستان هایمان مصرف می‌شود و اگر رویان نبود نمی‌توانستیم این کار را کنیم. رویان الان توانمندی بسیار بالایی دارد و ما قابلیت بالایی در کشور داریم.

اگر این سرمایه را قدر بدانیم تکثیر می‌شود. مجموعه دانشگاه‌های ما تقریبا لبریز است اما نخبگان جوان ما تمام نشدنی هستنا وآیا همه اینها را باید در دانشگاه جای داد؟ اشتباه محض است. دانشمندان جوان باید در جریانات جدید علمی شکل یابند و امروز موعد آن است که رویان تبدیل به شبکه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha