• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060704207
  • خبرنگار : 71592

جزئیاتی از واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که حزب‌الله لبنان اخیرا آن را هدف قرار داد

جزئیاتی از واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که حزب‌الله لبنان اخیرا آن را هدف قرار داد

یک روزنامه فرانسوی در گزارشی درباره واحد ۸۲۰۰ اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، متخصص در جمع آوری اطلاعات و جاسوسی الکترونیکی پرداخت که ۲۵ اوت توسط حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرانسوی «لاکروا» در این گزارش نوشت حزب‌الله لبنان اعلام کرد صبح روز یکشنبه ۲۵ اوت پایگاه «گلیلوت» واقع در ۱۱۰ کیلومتری تل‌آویو را هدف قرار داده است که در آن واحد ۸۲۰۰ مسؤول اطلاعات سیگنال، رمزگشایی و رهگیری ارتباطات قرار دارد. واحدی که معادل آژانس امنیت ملی ایالات متحده یا اداره فنی در اداره کل امنیت خارجی فرانسه است. 

لاکروا نوشت حزب‌الله لبنان در پاسخ به ترور فؤاد شکر یکی از فرماندهان مقاومت لبنان که ۳۰ ژوئیه در بیروت رخ داد، به پایگاه گلیلوت حمله کرد و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد این همان مکانی است که واحد ۸۲۰۰ مسؤول جمع‌آوری اطلاعات، استراق سمع و جاسوسی در آن قرار دارد. اما رژیم صهیونیستی تکذیب کرد چرا که این واحد مسؤولیت اطلاعات فنی و ارتباطات را بر عهده دارد و به دنیای فناوری نزدیک است و همچنین به شکست در تخمین حمله هفت اکتبر ۲۰۲۳ متهم شده است.

جزئیاتی از واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که حزب‌الله لبنان اخیرا آن را هدف قرار داد

بهترین آژانس اطلاعات فنی

همانطور که مدیر علوم نظامی در موسسه Royal United Services؛ اندیشکده نیروهای مسلح انگلیس، در سال ۲۰۱۵ به روزنامه فایننشال تایمز گفت: واحد ۸۲۰۰ احتمالاً بهترین آژانس اطلاعات فنی در جهان است. این واحد در همه چیز به جز اندازه همتراز با آژانس امنیت ملی است.

این سرویس معتبر در سال ۱۹۵۲ و پس از جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی تأسیس شد و 2 سال بعد به مقر خود در گلیلوت در نزدیکی تل‌آویو نقل مکان کرد. امروز شامل چندین هزار عضو و دو سوم پرسنل سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به «امان» است.

بر اساس مقاله‌ای که توسط «لوموند دیپلماتیک» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، واحد ۸۲۰۰ در «اوریم» در نقب تأسیس شد و یکی از بزرگترین پایگاه‌های شنود در جهان است که قادر به رهگیری تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و دیگر انواع ارتباطات در سراسر خاورمیانه، اروپا، آسیا و آفریقا و همچنین شناسایی کشتی‌هاست.

دستاوردهای نظامی این واحد شامل اقدامات بسیاری از جمله ویروس اِستاکس‌نِت است که عملکرد راکتور نطنز در ایران را مختل کرد و برنامه هسته‌ای این کشور را به تاخیر انداخت.

معادل هاروارد، پرینستون و ییل

درست مانند بقیه ارتش رژیم صهیونیستی، واحد ۸۲۰۰ بر تعداد زیادی نیرو متکی است و بهترین افراد در علوم ریاضیات و کامپیوتر را با اتمام دبیرستان و حتی قبل از آن از طریق استعدادیابی و برنامه‌های آموزشی به خدمت می‌گیرد.

به گفته «دان اسنور»  و «سائول سینگر»  در کتاب «ملت استارتاپ»، کتابی که در سال ۲۰۰۹ درباره فرهنگ استارتاپی رژیم صهیونیستی به رشته نگارش درآمده است، این واحدهای نظامی نخبه «معادل اسرائیلی دانشگاه‌های هاروارد، پرینستون و ییل» هستند.

هکرها پس از اتمام خدمت سربازی 2 ساله (برای خانم‌ها) و سه ساله (برای آقایان) می‌توانند به راحتی به دنیای فناوری بپیوندند و یا شغلی پیدا کنند. در همین حال، اکثر آنها به شرکت‌های امنیت سایبری رژیم صهیونیستی یا سیلیکون‌ولی می‌پیوندند.

از این روی، براساس مقاله‌ای از Dov Alfon،  سردبیر روزنامه لیبراسیون، شرکت جی‌پی‌اس WISE در پایان دهه اول قرن ۲۱ توسط سه سرباز کهنه‌کار از واحد ۸۲۰۰ تأسیس شد. همچنین گروه NSO ایجاد شد که نرم‌افزار جاسوسی Pegasus را می‌فروخت و یک چهارم کارمندان آن از واحد ۸۲۰۰ بودند.

دستاوردها و شکست‌ها

روزنامه فرانسوی لاکروا نوشت این واحد دستاوردها و شکست‌هایی نیز دارد. در سال ۲۰۱۴، ۴۳ نفر از نیروهای ذخیره در نامه‌ای سرگشاده از روش‌های مورد استفاده برای «کنترل میلیون‌ها فلسطینی» و جذب «همدستان» از طریق باج خواهی، به ویژه باج خواهی جنسی، انتقاد کردند. 

معترضان در متنی خطاب به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفتند حاضر نیستند تحت پوشش دلایل امنیتی ریاکارانه برای تداوم سیستم اشغالگری در زمینه کنترل زندگی خصوصی غیرنظامیان فلسطینی به خدمت گرفته شوند. این معترضان به دلیل همین اعتراض از ارتش اخراج شدند.

واحد ۸۲۰۰ پس از هفت اکتبر بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. به گزارش نیویورک تایمز، این واحد که مسؤول استراق سمع است از یک سال پیش شنود ارتباطات رادیویی اعضای حماس در غزه را متوقف کرد و آن را اتلاف وقت دانست.

نیویورک تایمز در پایان گزارش خود نوشت بر اساس تحقیقات رسانه‌های صهیونیستی، این واحد به «استکبار فناوری» و بی توجهی به تکنیک‌های جاسوسی سنتی متهم شده است. بنابر گزارشی که در ۱۹ سپتامبر نوشته شده بود، واحد ۸۲۰۰ از آموزش‌های حماس با هدف حمله به پایگاه‌ها و شهرک‌ها در جنوب اراضی اشغالی و همچنین گروگان گیری آگاه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha