• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060704158
  • خبرنگار : 50105

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

ایسنا/خراسان رضوی میلیون‌ها کودک در سراسر جهان در معرض خطر مسائل مربوط به گرما هستند که بخشی از آن به دلیل تغییرات آب‌وهوایی است.

دنیایی را تصور کنید که در آن بعدازظهرهای تابستانی گرم هستند و هوای آفتابی مورد علاقه کودکان، تحت تاثیر گرمای شدید می‌شود و خنده کودکان در بازی جای خود را به بی‌حالی و ناراحتی می‌دهد. این همان جایی است که متأسفانه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی به آنجا رسیده‌ایم.

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، این تهدید فزاینده نزدیک به نیم میلیارد کودک در سراسر جهان را در برابر روزهای گرم قرار داده و این هوای گرم نسبت به زمان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان ۲ و گاهی سه برابر شده است و به‌عنوان روزهای بیش از ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۹۵ درجه فارنهایت) تعریف می‌شوند.

یونیسف، گزارش کرد یک کودک از هر پنج کودک که در مجموع ۴۶۶ میلیون کودک در سراسر جهان هستند در مناطقی زندگی می‌کنند که حداقل ۲ برابر تعداد روزهای بسیار گرم سالانه را تجربه می‌کنند که در مقایسه با آمارهای ۶ دهه گذشته ثبت شده است. این باعث می‌شود که بچه‌های ما ۲ برابر بیشتر از پیشینیانشان زیر نور کانونی سوزان قرار بگیرند.

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

ارث گزارش کرد کودکان، بر خلاف بزرگسالان، بسیار بیشتر در معرض خطرات گرمای شدید هستند و این امر زنان باردار و نسل‌های آینده را به همان اندازه در معرض خطر قرار می‌دهد. آیا می‌دانستید، دمای شدید می‌تواند منجر به تعطیلی مدارس شود و بچه‌ها را از حق تحصیل محروم کند. تنها در سال ۲۰۲۴، حداقل ۸۰ میلیون کودک با این موضوع مواجه شدند.

کودکان در غرب و مرکز آفریقا بیشترین گرمای شدید را تحمل می‌کنند، به‌طوری‌که ۱۲۳ میلیون کودک یا ۳۹ درصد از کودکان این مناطق یک سوم از سال را در دمای بالا قرار دارند.

تأثیر عواقب مرتبط با آب‌وهوا بر کودکان با مسائلی مانند ناامنی غذا و آب، آسیب‌های زیرساختی، اختلال در خدمات و جابجایی بیشتر می‌شود. شدت این تأثیرات اغلب با آسیب‌پذیری‌های اساسی، از جمله وضعیت اجتماعی اقتصادی، جنسیت، موقعیت مکانی و شرایط سلامت موجود تشدید می‌شود.

بر اساس گزارش یورونیوز، افزایش دما بیش از ناراحتی برای کودکان است زیرا آنها آسیب‌پذیر هستند. آنها نمی‌توانند مانند بزرگسالان عرق کنند. آنها در برابر استرس گرمایی آسیب‌پذیرتر هستند و گرما برای آنها بسیار خطرناک است.

درجه حرارت بالا می‌تواند منجر به سوء تغذیه کودکان شود و کودکان را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دنگی کند که در آب‌وهوای گرم رشد می‌کند. همچنین اثرات نامطلوبی بر رشد عصبی و سلامت روان وجود دارد.

پیامدهای افزایش دما فراتر از نگرانی‌های فوری بهداشتی است و با مسائل اجتماعی موجود مانند فقر، آموزش و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی درهم می‌آمیزد. در مناطقی که تغییرات آب‌وهوایی گرما را تشدید می‌کند، خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی فزاینده‌ای مواجه می‌شوند، زیرا تولید محصول کشاورزی کاهش و قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد.

کودکانی که زمینه‌های محرومیت دارند، بار سنگینی را متحمل می‌شوند و خود را در چرخه‌ای از فقر گرفتار می‌بینند که در آن آموزش به جای یک حق، به یک تجمل تبدیل می‌شود. مدارس که اغلب فاقد راه‌حل‌های مناسب برای کاهش گرما هستند، ممکن است با وقفه‌هایی مواجه شوند که آموزش کودک را بیشتر از مسیر خارج کند و چرخه‌ای تلخ را تداوم بخشد که می‌تواند چندین نسل طول بکشد تا از بین برود.

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

راهکارهایی برای نجات کودکان از گرما

علیرغم چشم‌انداز دلهره‌آور، فعالیت‌های مردمی و ابتکارات برای مبارزه با اثرات موج گرما بر کودکان در حال ظهور هستند. رویکردهای نوآورانه مانند ساخت سقف‌های منعکس‌کننده گرما، بهبود دسترسی به مناطق سایه‌دار در مدارس و آموزش خانواده‌ها در مورد ایمنی گرما می‌تواند تفاوت اساسی ایجاد کند.

علاوه بر این، ادغام آموزش آب وهوا در برنامه‌های درسی مدارس به توانمندسازی کودکان و جوامع با دانش برای حمایت از تغییر کمک می‌کند. سازمان‌ها در سراسر جهان متحد می‌شوند تا آگاهی را افزایش دهند و تغییراتی برای رفاه جوانان ما در مواجهه با چالش‌های ناشی از آب‌وهوا ارائه دهند. در این نبرد، هر قدم کوچکی که برداشته می‌شود، می‌تواند به موج بزرگ‌تری از تغییر کمک و بر نقش حیاتی کودکان به‌عنوان مباشر آینده‌ای پایدارتر تأکید کند.

یونیسف همچنین قصد دارد کودکان را در دوران جوانی آموزش دهد تا به حامیان مادام‌العمر محیط زیست تبدیل شوند. دولت‌ها فرصتی حیاتی دارند تا هم‌اکنون، در حالی که برنامه‌های اقدام ملی اقلیم خود را تهیه می‌کنند، اقدام کنند تا اطمینان حاصل کنند که کودکان امروز و نسل‌های آینده می‌توانند در دنیایی که ما پشت سر می‌گذاریم شکوفا شوند.

پاییز در اکثر مناطق جهان به‌طور غیرعادی گرم خواهد بود و نقش مهم تغییرات آب‌وهوایی جهانی را برجسته می‌کند و میانگین دما سال به سال به افزایش بی‌امان خود ادامه می‌دهد.

آسیب‌پذیری کودکان در برابر گرمای شدید

اهمیت شیوه‌های پایدار برای مبارزه با افزایش دمای جهانی

این گرمای شدید نه فقط راحتی ما را به چالش می‌کشد، بلکه سؤالات مهمی را در مورد تغییرات آب‌وهوا و تأثیرات آن ایجاد می‌کند. همانطور که ما در مورد این افزایش دما فکر می‌کنیم، ضروری است که اهمیت شیوه‌های پایدار برای مبارزه با افزایش دمای جهانی را بپذیریم.

سرویس تغییرات آب‌وهوایی اتحادیه اروپا، سال ۲۰۲۳ را به‌عنوان گرمترین سال در تاریخ زمین ثبت کرده است. سپس این سؤال پیش می‌آید که آیا این «عادی» جدیدی است که ما برای خود و نسل‌های آینده‌مان تنظیم می‌کنیم؟ جای فکر وجود دارد شاید پاسخ در نحوه پاسخگویی ما به این چالش نهفته باشد فقط به یاد داشته باشید، دنیای اطراف ما بازتابی از اعمال ماست.

به گزارش ایسنا، کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد هشدار داد که بحران آب و هوایی، بحران حقوق کودکان است و در حال حاضر خسارت و آسیب‌های ویرانگری را بر زندگی و آینده کودکان وارد کرده است.

محققان دریافتند قرار گرفتن کودکان در معرض گرما موجب شده است که به‌طور متوسط روند توقف رشد ناشی از سوءتغذیه مزمن تا ۱۲ درصد و وزن کم ناشی از سوءتغذیه حاد تا ۲۹ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha