• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403060703985
  • خبرنگار : 50604

مدیر طرح سد نرماب پاسخ داد؛

چرا بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت بیش از یک دهه به درازا کشید؟

چرا بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت بیش از یک دهه به درازا کشید؟

ایسنا/گلستان سد نرماب مینودشت یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در استان گلستان است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و علی رغم اهمیت بالایی که این سد در تامین آب شرب و کشاورزی بیش از پنج شهرستان استان گلستان دارد اما هنوز تا بهره‌برداری فاصله زیادی دارد.

سد نرماب چهل چای مینودشت یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو و بزرگترین طرح عمرانی گلستان می‌باشد که قرار است مشکل آب چهار شهرستان شمالی و شرقی این استان را برطرف کند.

ساخت این سد قرار بود پس از آغاز عملیات عمرانی در سال ۹۰ پنج‌ساله به بهره‌برداری برسد اما به دلائل مختلف که مهمترین آن تزریق قطره چکانی اعتبارات در سال‌های ابتدایی شروع پروژه و در ادامه تخصیص نیافتن کامل اعتبارات ناشی از تنگناهای مالی دولت بود، روند ساخت این طرح به کندی پیش رفت.

رقم اولیه‌ای که به سبب تورم و افزایش قیمت‌ها و دستمزدها در این سال‌ها ( از ۹۰ تاکنون) به اعتقاد کارشناسان ضریب افزایشی داشته و اکنون هر چه در تأمین آن تأخیر شود، سرعت این ضریب بیش از پیش خود را نمایان کرده و هر لحظه بر قیمت و هزینه‌های آن افزوده می‌شود.

فقط یک روستا از مجموع پنج روستای کاسه سد نرماب انتقال داده شده است

مهدی ضیائی مدیر طرح سد نرماب صبح چهارشنبه در روز سوم قرارگاه خبری شهید همدانی در فرمانداری شهرستان مینودشت اظهار کرد: از سال ۸۷ که بحث مطالعات رسمی احداث سد نرماب چهل چای مینودشت شروع شد به اهالی پنج روستای "جنگلده بالا و پایین، محمدزمان خان، پس پشته و باقرآباد" با مجموع جمعیت هزار و ۴۰۰ خانوار اجاره ساخت و ساز جدید در حریم روستا توسط مراجع ذیصلاح داده نشد و به آن‌ها گفته شد که روستاهایشان به مکانی دیگر منتقل و خانه‌های جدید برای آن‌ها یا توسط خودشان و یا توسط پیمانکار ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا امروز فقط یک روستا از این منطقه انتقال داده شده و کار انتقال ۷۰ درصد یک روستای دیگر نیز به پایان رسیده است، گفت: سد نرماب مینودشت پس از تکمیل و بهره‌برداری آب شرب پنج شهرستان گالیکش، گنبد، مینودشت، کلاله، آزاد شهر  ۱۳۰ روستای مرزی تا شهرستان مراوه تپه را تأمین می‌کند.

چرا بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت بیش از یک دهه به درازا کشید؟

مدیر طرح سد نرماب با توضیح اینکه سیلاب‌ها و منابع آبی پشت سد نرماب به طور کامل ذخیره و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، گفت: سد نرماب مینودشت آب مورد نیاز ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را  تأمین و با جمع‌آوری روان آب‌ها نقش مهمی در کنترل سیل در منطقه خواهد داشت.

ضیائی افزایش تناژه محصولات کشاورزان و تولید پنج مگابایت برق توسط بخش خصوصی را از دیگر مزیت‌های سد نرماب برشمرد و ادامه داد: سد نرماب به دلیل قرار گرفتن در منطقه کریدور گردشگری تهران- مشهد ظرفیت گردشگری خوبی برای جذب گردشگر دارد.

وی با اشاره به اینکه سد نرماب در زمان کار برای هزار و ۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۳ هزار و ۴۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند، گفت: تا امروز ۲ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان هزینه برای سد نرماب هزینه شده و تکمیل این طرح به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کارفرما سد نرکاب به تعهد مالی خود عمل نکرد

مدیر طرح سد نرماب احداث این پروژه را جز ۵ پروژه برتر کشور با استفاده از فتینانس خارجی دانست و اضافه کرد: این پروژه در سال ۱۳۹۰ به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شد اما قرارگاه خاتم تأمین سرمایه‌گذار در قالب قرارداد را تقبل و ۸۵ درصد منابع احداث را تأمین کرد.

ضیائی با توضیح اینکه سد نرماب باید سال ۹۷ افتتاح می‌شد اما به دلیل تأمین نشدن منابع تا امروز به بهره‌برداری نرسیده و مورد کم توجهی قرار گرفته است، افزود: قرارگاه خاتم سهم  ۳۷۰ میلیارد تومان را  تأمین و  به تعهد خود عمل کرد اما کارفرما سهم ۱۵ درصدی خود را که معادل ۵۶ میلیارد تومان را تأمین نکرد و همین مسأله منجر شد تملک به موقع انجام نشود و درنتیجه اجرای طرح مدت طولانی به درازا بکشد.

افزایش اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح با طولانی شدن روند کار

وی با بیان اینکه برآورد اعتبار اولیه برای تکمیل سد نرماب ۴۰۰ میلیارد تومان بود اما طولانی شدن طرح و تورم این سال‌ها باعث شد تکمیل این سد علاوه  بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی که تا امروز هزینه شده به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داشته باشد.

مدیر طرح سد نرماب، پیشرفت سد در دوران خدمت شهید رئیسی را  قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: از سال ۱۴۰۲ این سد یک و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل آنکه ابعاد سد بزرگ استاین پیشرفت عدد قابل توجهی بوده و اگر از ابتدا با این سرعت طرح انجام می‌گرفت تا به امروز به بهره‌برداری می‌رسید.

وی با توجه به اینکه تنها منبع تأمین آب شرب گلستان منابع زیرزمینی بوده و این مسأله استان را در معرض فرونشست قرار داده خواستار توجه ویژه  دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح شد و اضافه کرد: از سال ۹۰ تا امروز مبلغ  ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد برای تکمیل سد هزینه شده که هزار و  ۴۰۰ میلیارد آن در دولت رئیسی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha