• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403060703931
  • خبرنگار : 50562

نیاز مسجد جامع شوشتر به مرمت مستمر

نیاز مسجد جامع شوشتر به مرمت مستمر

ایسنا/خوزستان ساخت مسجد جامع شوشتر مربوط به صدر اسلام و دوره سیزدهمین خلیفه عباسی که در زمان امام حسن عسکری (ع) خلافت می‌کرده آغاز شده‌ است. مسجد جامع شوشتر در جانب غربی شوشتر قرار دارد و بر طبق نوشته کتب تاریخی در سال ۲۵۴ ه‍.ق توسط المعتزبالله (خلیفه عباسی) بنیان نهاده شد و سال‌ها بعد توسط المسترشد بالله (خلیفه دیگر عباسی) بنا به اتمام رسید. این مسجد به شماره ثبت۲۸۶ در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ ثبت ملی شد.

براساس شواهد موجود، بنای اولیه مسجد به سبک منسوب به عربی مشتمل بر شبستانی در جانب قبله و شاید رواقی در اضلاع دیگر صحن بوده است ساخته شده بود و همچنین بر اساس نوشته تذکره شوشتری، شبستان مسجد تیرپوش بوده تا اینکه در دوره صفوی و در سال ۱۰۸۸ ه‍.ق به جهت پوسیدگی تیرهای چوبی، شبستان با طاق‌های آجری بر روی پایه‌های متشکل از قطعات سنگی پوشیده شده‌ است و بر این اساس بنای فعلی مسجد، بیشتر از آثار دوره صفوی و بعد از آن است و از بنای اولیه، غیر از نقشه ساختمانی، بقایای کتیبه بخشی از دیوار جانب قبله و دیوار شرقی بین گلدسته و منار و خود منار که در قرن هشتم هجری به بنای اولیه افزوده شده چیز دیگری باقی نمانده ‌است.

در زمنیه بازسازی و مرمت مسجد جامع شوشتر یک دوستدار میراث ‌فرهنگی معتقد است استمرار مرمت و ساماندهی مسجد جامع شوشتر کاری ضروری است.

ابوالفضل مهدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر توجه جدی مسئولان ذی‌ربط به مسجد جامع شوشتر گفت: با توجه به این‌که با گذشت زمان مصالح به‌کار رفته در مسجد جامع شوشتر دچار فرسودگی شده‌اند لازم هر سال به صورت مستمر قسمت‌های مختلف این مسجد که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مرمت شوند.

وی متذکر شد: یکی از موضوعات جدی و مهم مسجد جامع شوشتر که باید به آن رسیدگی و توجه شود این است که مناره مسجد به علت شکستگی لوله‌های آب شهری ممکن دست دچار تزلزل شود و آسیب ببیند.

 مسجد جامع شوشتر از جمله مساجد کهن ایران در خوزستان است. این مسجد به دلیل این‌که مرکزیت یک شهر حول محور آن می‌چرخد باید به صورت ویژه و مستمر مرمت شود.

مهدی‌پور تصریح کرد: اگر مرمت مسجد به صورت مستمر صورت نگیرد ممکن است آسیبی به بنا وارد شود.

در همین زمینه:

مرمت بخش دیگری از مسجد جامع شوشتر

تأمین اعتبار و آغاز مرمت بخش هایی از مسجد جامع شوشتر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha