• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403060703724
  • خبرنگار : 50123

آبتنی؛ جدال با مرگ

آبتنی؛ جدال با مرگ

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها گرچه عطش و گرمای تابستان هر کسی را برای آبتنی و رهایی از گرما به داخل آب وسوسه می‌کند، اما لذتی که به تلخی تبدیل می‌شود لحظه ناگواری است، لحظه‌ای که فرد جان خود را به دلیل لذت آبتنی از دست می‌دهد و خانواده را عزادار می‌کند.

به گزارش ایسنا، این روزها عطش و گرمای تابستان هر کسی را برای آبتنی و رهایی از گرما وسوسه می‌کند، اما چه خوب است لحظه‌ای قبل از پا گذاشتن در این لذت تابستانی به سرنوشت همه کسانی که خنکای آب وجودشان را برای همیشه سرد کرده و خانواده‌هایشان را داغدار، بیندیشیم.

شاید در نگاه اول افراد خنکی آب را که احساس می‌کنند تصمیم به آبتنی آن هم برای ثانیه‌ای می‌کنند، همین که وارد آب می‌شوند و خنکی آب گرمای بدنشان را می‌گیرد برایشان لذت‌بخش است، اما دریغ از اینکه از لحظات بعدی خبر ندارند و در یک چشم به هم زدن نفسشان به شماره می‌افتد.

لحظاتی که قرار بود طعم شیرینی آن چشیده شود اما به تلخی سپری می‌شود، چه بسیار غم‌انگیز است که بدون اطلاع و در سایه بی توجهی به دل آب بزنی و ناگهان حادثه‌ تلخ غرق‌شدگی اتفاق بیفتد.

در حقیقت چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که دارای رودخانه‌های خروشان است، رودخانه‌هایی که شنا در آن‌ها ممنوع است اما در سایه بی‌توجهی‌ها هر ساله افرادی قربانی رودخانه می‌شوند.

پس چه خوب است پیش از اینکه افراد از گرمای هوا به دل آب و آن هم آب‌های آزاد بزنند و به آب پناه ببرند به تابلوهای هشداردهنده توجه کنند، تابلوهایی که صرفاً برای جان افراد نصب شده است نه زیبایی‌ اطراف رودخانه.

متاسفانه هر چند روز یکبار شاهد غرق‌شدگی‌ها در یکی از رودخانه‌های استان هستیم، حوادثی که کاممان را تلخ می‌کند، به راستی چرا این حوادث اتفاق می‌افتد، آیا ناشی از اطلاع‌رسانی ناکافی است و یا اینکه جذابیت آب به اندازه‌ای بالاست که دل افراد را می‌برد و می‌خواهند لحظه‌ای لذت آبتنی را بچشند؟

افرادی که با شنا آشنا هستند دچار غرق شدگی می‌شوند 
شهاب رئیسی دهکردی، رئیس کمیته غواصی هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری و سرگروه تیم غواصی جمعیت هلال احمر استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر ساله با بالارفتن دما و گرمای هوا میل به آبتنی افزایش می‌یابد، اما متاسفانه افراد شناختی از جریان‌های آبی و سطح و فضای رودخانه ندارند و این موضوع موجب می‌شود که غرق‌شدگی‌ها افزایش یابد.

وی افزود: بهره‌بردار از لحاظ حقوقی در محیط‌های خطرناک و اماکن آبی موظف به اطلاع رسانی است که باید تابلوهای هشداردهنده را نصب کند، گرچه کوتاهی‌هایی انجام شده و به طور کامل تابلوی ممنوع بودن شنا نصب نشده‌ است.

رئیسی ادامه داد: البته تعدادی تابلوی هشداردهنده موجود بوده اما بسیار قدیمی است و باید تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی بیان کرد: کف رودخانه‌ها شرایط یکسانی نداشته و دارای پستی و بلندی‌هایی است که این امر موجب می‌شود افراد مبتدی را در دام خود بیندازند و به فوت و غرق شدگی منجر شود.

سرگروه تیم غواصی جمعیت هلال احمر استان با اشاره به خروشان بودن رودخانه‌های استان، تصریح کرد: خروشان بودن رودخانه عوارض جدی از جمله گرداب، پستی و بلندی‌ و سردی آب را به دنبال دارد، وقتی شخص وارد آب می‌شود به محض درگیر شدن با هر یک از این عوارض می‌تواند جان خود را به خطر بیندازد.

رئیسی با بیان اینکه هر کدام از عوارض مذکور در برهه خود می‌تواند کشنده و خطرناک باشد، تصریح کرد: وقتی شخص به شنا اقدام می‌کند و یا برای آبتنی وارد آب می‌شود دچار عارضه سردی آب می‌شود که با کاهش قندخون رفته رفته وارد حالت شوک می‌شود و سپس غرق شدگی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: حتی اگر فرد وارد آب شود و به سنگ‌های موجود در رودخانه برخورد کند، با وارد شدن ضربه‌ها بدنش سست و منجر به غرق‌شدگی می‌شود، یا اگر در عارضه گرداب گیر بیفتد به پایین کشیده می‌شود.

رئیس کمیته غواصی هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باید آبتنی و شنا در رودخانه را ممنوع اعلام کرد، زیرا عوارض رودخانه به شدت زیاد است و به هر نوعی می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوادث غرق‌شدگی حوادث تلخ به شمار می‌روند، گفت: تلخ‌ترین حادثه مربوط به اردیبهشت سال جاری و غرق شدن سبحان هنرمند بود که جستجوهای زیادی برای کشف جسد صورت گرفت و در نهایت بعد از گذشت ۲۷ روز جسد کشف شد، خانواده‌ای که از این حادثه شکسته شد.

رئیسی توصیه کرد: افراد در هیچ‌گونه از اماکن آبی آزاد که منجی غریق نجات حضور ندارد به هیچ وجه شنا نکنند، اگر وارد آب شدند مدت طولانی را در آب سپری نکنند، زیرا آب سرد به شدت قندخون را کاهش می‌دهد و افت قندخون می‌تواند دلیل اصلی فوت فرد شود، اگر وارد آب شدند سریعاً از آب بیرون آمده و زمان کمتری در آب باشند، مسائل ایمنی را رعایت کنند و حتماً جلیقه شنا همراه داشته باشند،.

وی تاکید کرد: اگر افراد با موردی برخورد کردند که فردی دچار غرق‌شدگی شده و نیاز به کمک داشت هیچ‌گاه بی‌گدار به آب نزنند، به خصوص کسی که با فن نجات غریق آشنا نیست وارد آب نشود چون خود قربانی دوم خواهد بود و سریعاً با ۱۱۵ اورژانس یا ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند، حتی اگر قصد نجات فرد را داشتند یک شی، طناب، توپ و یا تنه درخت را پرتاب و اقدام به نجات کنند، اگر اقدام به نجات موفقیت‌آمیز نبود و فرد نجات‌دهنده با فن نجات غریق آشنایی داشت و مجبور به وارد شدن به آب را داشت حتماً از پشت وارد شود و غریق را مهار کند.

رئیس کمیته غواصی هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در پنج ماهه امسال بیشترین آمار غرق شدگی‌ها مربوط به رودخانه خرسان بوده است.

رئیسی بیان کرد: در حقیقت کسی که با محیط آشنا نباشد و نسبت به شنا نیز آشنایی نداشته باشد وارد آب نمی‌شود، فردی که اندکی با شنا آشناست وارد آب می‌شود و اکثر افرادی که به قصد آبتنی در رودخانه غرق می‌شوند افرادی بوده که با شنا آشنا هستند اما به دلیل عدم اطلاع، عوارض رودخانه آن‌ها را غافلگیر می‌کند.

به گفته وی، افراد شناگر و محلی که گمان می‌کنند آشنایی کامل نسبت به منطقه دارند، خود قربانی اصلی رودخانه‌ها هستند.

افزایش آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در استان

محسن ابراهیمی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نیروهای اورژانس همواره در تمامی حوادث حضور دارند، کسانی که نجات‌بخش جان افراد هستند، اما در این میان افرادی گرفتار رودخانه می‌شوند که نیروهای اورژانس به محض اطلاع از حادثه در محل حضور پیدا می‌کنند.

وی گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۲۹ مورد غرق‌شدگی به مرکز اورژانس گزارش شد که از این تعداد هفت نفر فوت کردند، این در حالیست که مدت مشابه سال گذشته از ۲۹ مورد غرق‌شدگی یک نفر فوت کرد.

همچنین طبق آمار گزارش شده از سوی جمعیت هلال احمر استان از هشت مورد حادثه غرق‌شدگی در پنج ماهه امسال چهار نفر نجات یافتند و چهار نفر قربانی رودخانه شدند.

آمار گویای این است که تعداد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی افزایش یافته است، آنچه مهم بوده اطلاع از وضعیت روخانه‌های استان و ممنوعیت شنا در آنهاست که افراد و به ویژه گردشگران بدون توجه به این موضوعات به قصد شنا و آبتنی وارد آب شده و دچار غرق شدگی می‌شوند، افرادی که به دنبال لذت آبتنی در آب‌های آزاد هستند در حقیقت با جان خود بازی می‌کنند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha