• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403060603639
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل فرهنگ و ارشاد لرستان:

نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی امری جهان شمول است

نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی امری جهان شمول است

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی امری جهان شمول است.

اعظم روانشاد شامگاه سه‌شنبه ششم شهریور ماه در اولین نشست بانوان لرستان و شبکه توسعه جهانی که با همت شهرداری خرم‌آباد در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به چیستی توسعه و مشارکت زنان در این فرایند، اظهار کرد: مشارکت زنان همیشه یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در ادبیات این حوزه بوده و ظهور رویکردهای مختلف در این زمینه مصداقی از بحث‌برانگیز بودن این چالش‌هاست.

وی با بیان اینکه در چیستی توسعه، این واژه به‌معنای بهبود اوضاع انسانی یا کمال مطلوب انسانی همیشه مورد پرسش بوده است، گفت: بر همین مبنا رویکردهای متفاوتی درباره چیستی توسعه وجود دارد، در یک برهه از تاریخ توسعه به‌معنای صنعتی شدن یا رشد اقتصادی تعریف می‌شد. اگر چه برخی از جوامع به این اهداف دست پیدا کردند اما میوه‌های حاصل از این رخدادها به همه اعضای جامعه نرسید. برای مثال شما می‌توانید یک کارخانه خوب با محصولات عالی ایجاد کنید یا یک بنای ساختمانی مجلل برپا کنید اما اگر در فرایند ساخت اینها حقوق برخی از انسان‌ها نقض شود آیا می‌توان آن را توسعه نامید؟ یا اگر محصولات این کارخانه و فواید آن بنای مجلل به همه انسان‌ها به‌صورت منصفانه نرسد آیا می‌توان اسم آن را توسعه گذاشت؟ قطعاً پاسخ خیر است. از همین منظر بود که رویکردهای توسعه مبتنی بر صنعتی شدن و رشد اقتصادی مورد نقد قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در رویکرد جدید، توسعه به مثابه بسط قابلیت‌های انسانی تعریف شده یعنی از یک طرف توانایی و قابلیت‌های همه انسان‌ها رشد پیدا کند و از سوی دیگر فرصت‌های منصفانه در اختیار آنها باشد تا بتوانند در جامعه مشارکت کنند، تصریح کرد: چنین رویکردی به‌صورت دقیق معطوف به انسان است و ضرورت دارد همه انسان‌ها را در برگیرد؛ بسط قابلیت‌های انسانی و وجود فرصت‌های در جامعه برای او فارغ از جنسیت، عقیده، قومیت، نژاد و غیره به انسان امکان انتخاب می‌دهد. این یعنی انسان مجبور نباشد به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها امکان انتخاب نداشته‌باشد.

وسیله توسعه انسان است و می‌تواند منجر به توسعه شود

روانشاد با بیان اینکه هدف توسعه یعنی بسط قابلیت‌ها و فرصت‌ها برای انسان جهت انتخاب، افزود: توسعه وسیله با ابزار هم می‌خواهد، یعنی چگونه و با چه ابزاری به توسعه دست‌یافت. وسیله توسعه نیز انسان است. یعنی این انسان است که می‌تواند منجر به توسعه شود.

این دکتری جامعه‌شناسی تصریح کرد: انسان‌ها نیز شامل اقشار و گروه‌های مختلفی هستند و لازم است همه این اقشار و گروه‌ها در فرایند توسعه مشارکت کنند تا به‌معنای واقعی کلمه یا توسعه فراگیر محقق شود؛ یکی از این اقشار زنان هستند؛ به‌عبارت دیگر نمی‌توان سخن از توسعه گفت ولی بخشی یا گروهی از جامعه را به هر دلیل از فرایند و میوه‌های توسعه محروم کرد.

وی گفت:زنان به‌عنوان نیمی از جامعه باید در فرایند توسعه نقش داشته‌باشند، به‌عبارت دقیق‌تر باید قابلیت‌های آنها به‌منظور حق انتخاب در زمینه‌های مختلف نیز بسط یابد و فرصت‌های مناسب در اختیار آنها برای تصمیم گیری و مشارکت وجود داشته‌باشد. آیا یک الگوی یا فرایند یکسان برای همه جوامع از توسعه وجود دارد؟ پاسخ به پرسش فوق خیر است؛ هر جامعه‌ای با توجه به الزامات و ویژگی‌های خاصش یا با توجه به اهدافش می‌تواند الگوهای متفاوتی را برای رسیدن به توسعه پیش بگیرد. این به معنی انکار اصول عام نظیر حفظ حقوق و کرامت انسانی نیست. اما هر جامعه‌ای از یک سری ویژگی‌ها و مقتضیات خاص برخودار است که لزوماً الگوهای دیگر توسعه سایر جوامع به کار این جامعه نمی‌آید. از همین منظراست که شکاف‌های رویکردی عمیقی به جایگاه زنان در فرایند و نتایج توسعه وجود دارد.

نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی امری جهان شمول است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: برخی‌ها قائل به برابری زنان و مردان در فرایند و نتیجه توسعه هستند، اما برخی‌های دیگر بر این باورند که به‌دلیل ویژگی‌های زیستی مردان و اقتضائات اجتماعی نمی‌توان نحوه مشارکت زنان و مردان را در فرایند توسعه همانند هم تعریف کرد. برای مثال پاسداشت از نهاد خانواده به مثابه یکی از ارزش‌های انسانی ایجاب می‌کند که در فرایند توسعه نقش‌های متفاوتی را به زنان و مردان داد. اما نقش‌های متفاوت نباید به‌معنای تبعیض در برخورداری از فرصت‌های ارزشمند جامعه باشد. پس زنان نیز می‌توانند در فرایند توسعه مشارکت کنند اما نه مانند سایر اقشار و گروه‌های اجتماعی.

روانشاد با بیان اینکه نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی امری جهان شمول است و همه جوامع در این فرایند مشارکت دارند، بیان کرد: البته این به معنی مشارکت برابر و همانند هم نیست؛ امروزه به‌واسطه رویدادهای جهانی و توسعه فناوری‌های ارتباطی تقریباً ارتباط مستقیمی بین بسیاری از ملل وجود دارد. برای مثال بازی‌های المپیک یک رویداد جهانی بود که نقش زنان در آن بسیار برجسته بود. موفقیت زنان تکواندوکار کشورمان نیز نشان داد که زنان می‌توانند در توسعه جهانی سهم داشته‌باشند و خود را برجسته کنند. با این توصیفات به نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی به‌صورت تیتروار در زیر به‌صورت یک فرایند پرداخته شده‌است.

برای مشارکت در شبکه توسعه جهانی باید ظرفیت‌های استان و کشور را شناخت

وی گفت: بانوان لرستانی باید بررسی کنند که در کدام عرصه‌ها می‌توانند درشبکه توسعه جهانی با توجه به ارزش‌های جامعه ایرانی-اسلامی مشارکت کنند؛ در عرصه‌هایی همچون ورزش، هنر، علم و فناوری، دفاع از حقوق انسان‌ها به‌ویژه انسان‌های که در روی کره خاکی حقوق آنها پایمال می‌شود، تولید محصولات بومی قابل عرضه در بازار جهانی و... نمونه‌های از این عرصه‌ها هستند که زنان می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی آن در شبکه توسعه جهانی مشارکت داشته‌باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بر شناخت فرصت‌ها و ابزارهای مشارکت در عرصه‌های شبکه توسعه جهانی تاکید داشت و با بیان اینکه مشارکت در هر عرصه‌ای نیازمند شناخت ابزارها و فرصت‌های آن عرصه است، افزود: برای مثال در حوزه علم و فناوری شناخت مجلات علمی معتبر، دانشمندان این حوزه (رشته)، تسلط به زبان‌های بین المللی و غیره نمونه‌های از این موارد است.

روانشاد گفت: شناخت ظرفیت‌های استانی و کشوری ضروری است و برای مشارکت در شبکه توسعه جهانی باید ظرفیت‌های استان و کشور را شناخت؛ برای مثال در عرصه علم و فناوری دانشگاه‌های استان و کشور یک ظرفیت مشارکت است و لازم است از آن بهره برداری کرد تا بتوان مشارکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: ارتقا ظرفیت‌های فردی و گروهی به‌منظور مشارکت در شبکه توسعه جهانی لازم است و بدون ارتقا ظرفیت‌ها نمی‌توان در شبکه توسعه جهانی مشارکت کرد؛ باید در همه عرصه‌ها بتوان ظرفیت‌ها را ارتقا داد تا مشارکت کرد. برای مثال چاپ یک مقاله در یک نشریه معتبر جهانی یا شرکت در یک مسابقه نیازمند این است که ظرفیت‌های فردی و گروهی را در همان سطح ارتقا داد. سخت است اما می‌شود و نمونه‌های در کشورها ما در عرصه‌های مختلف وجود دارد که نشان داده است که می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: ما کم زنان توانمند نداریم که در همه عرصه‌ها از جمله علم و فناوری در شبکه توسعه جهانی مشارکت دارند و در نهایت باید گفت در استان برای ارتقا نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی و آینده نیازمند دو کار اساسی هستیم، نخست اینکه به‌صورت فعال استعدادها را در عرصه‌های مختلف شناسایی کنیم یعنی باید بتوانیم زنانی که دارای استعداد مشارکت در در شبکه توسعه جهانی هستند را شناسایی کنیم و هر چه از سنین پایین‌تر هم شروع کنیم بیشتر موفق خواهیم بود که در این راستا بنیاد ملی نخبگان در استان می‌تواند این وظیفه مهم را عهده‌دار شود و دوم اینکه باید این استعدادها را شکوفا کنیم. لازمه این کار نیز ایجاد سازوکار است که بتواند از ظرفیت‌های مختلف در سطوح استانی، کشوری و جهانی بهره ببرد.

روانشاد تصریح کرد: با این اوصاف ما می‌توانیم بانوانی تربیت کنیم که در عرصه‌های مختلف در شبکه توسعه جهانی به‌منظور بسط و توسعه قابلیت‌های انسانی مشارکت کنند و بتوانند به توسعه توانایی‌های انسان در همه زمینه‌ها حق انتخاب را برای انسان‌ها گسترش دهند؛ در این فرایند است که ما می‌توانیم در و شبکه توسعه جهانی سهمی ایفا کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha