• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403060603618
  • خبرنگار : 50989

۸ اثر به نخستین رویداد هنری_آئینی تک گویی عاشورایی در قم راه یافت

۸ اثر به نخستین رویداد هنری_آئینی تک گویی عاشورایی در قم راه یافت

ایسنا/قم دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳ از راه‌یابی هشت اثر به بخش نهایی این جشنواره هنرهای نمایشی دینی و آیینی خبر داد.

سید صدرا میرئی در نشست خبری نخستین دوره رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳  که امروز، ۶ شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی، قم قطب اصلی تولید آثار دینی و آئینی سطح کشور بوده و در این جریان پرچمدار و پیشتاز است و کارهایی توسط اساتید بزرگ روی صحنه رفته و با تولید این آثار در سطح کشور، هنرمندان قم جایگاه ویژه‌ای در این عرصه در کل کشور پیدا کردند.

دبیر اولین دوره رویداد تک گویی عاشورایی بیان کرد: ما با اهداف کلی که این حرکت‌های آئینی_عاشورایی دارند از جمله احیای شعائر حسینی و با دورنمای پیشینه هنرهای نمایشی در استان قم، تصمیم گرفتیم اولین رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳ را برپا کنیم.

وی افزود: علت نامگذاری این رویداد، هفتاد و سومین یار بر اساس ۷۲ یار امام حسین(ع) است، به منظور این که هر کدام از این افراد می‌توانند هفتاد و سومین یار باشند.

 میرئی گفت: با تکیه بر اهداف عمده ای همچون ترغیب هنرمندان استان قم، تولید آثار با کیفیت در سطح استان و سطح کشور و قبول کردن ریسک پذیری این تولیدات توسط افرادی که تجربه کافی در این جریان ندارند، به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتیم.

دبیر این رویداد با تاکید بر اینکه کارگردان اولی ها با کمک مشاورین در حوزه‌ی هنری این کار را انجام می دهند، تصریح کرد: بعد از تشکیل شورای اصلی و طراحی و برگزاری رویداد، فراخوان جشنواره در خرداد ماه سال جاری طراحی و انتشار داده شد، در بازه زمانی یکماهه تعداد ۱۷ متن به دبیرخانه رویداد ارسال شد.

میرئی گفت: آثار واصله به دبیرخانه در مهلت ۳ روزه توسط اساتید و هنرمندانی همچون جناب استاد حسین فدایی، مرتضی مرتضوی راد و محمدرضا شاهمرادی بررسی شد و در نهایت با توجه به نگاه حمایتی و ترغیبی شورای اصلی نسبت به هنرمندان در این رویداد تعداد ۱۵ متن جهت آماده سازی و تولید به دبیرخانه معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه از این آثار پذیرفته شده در بخش بازخوانی تعداد ۸ اثر از سوی هنرمندان هنرهای نمایشی صرفا جهت حضور در این رویداد نگارش و تالیف شد، اعلام کرد: تقریبا ۱۵ روز بعد وارد مرحله بازبینی شدیم و در این مرحله ۶ اثر به بخش مسابقه اصلی و ۲ اثر به بخش جنبی رویداد راه پیدا کردند و از میان ۸ اثر راه یافته به مسابقه، ۷ اثر در بخش رویداد اصلی که از روز پنجشنبه تا شنبه(۸ تا ۱۰شهریور) در محل ساختمان حوزه در دو سالن سوره و مهر برگزار می‌شود، حضور دارند.

دبیر این رویداد بیان کرد: برگزاری خود رویداد با یک سری مراسمات و اتفاقات که مهمترین بخش آن، ورکشاپ‌ها و کارگاه های تخصصی هنر نمایشی که توسط اساتید بزرگ استان برگزار خواهد شد، همراه است.

وی افزود: اهداف اصلی برگزاری رویداد که همان ایجاد بستر سازی مناسب، ترغیب و آموزش نسل نوی نمایش استان است، لذا این مجال برای ایجاد بستر آموزشی مناسب، محک زدن توانمندی‌های افرادی که به نحوی از فضای اجرای رسمی دور مانده‌اند و در نهایت با نگاه به اجرای عمومی آثار در سطح استان قم بستری برای کارگردانانی ایجاد کرده است، که اولین اثر خود را به صورت رسمی ارائه داده‌اند.

میرئی در پایان تصریح کرد: در سه روز اجرای برگزاری جشنواره بین ساعات ۱۶ تا ۱۹، سه اجرای نمایش و یک ورکشاپ آموزشی در خلال برنامه خواهیم داشت، بعد از برگزاری ساختار کلی، اختتامیه را در ابتدای ماه ربیع الاول اعلام می‌کنیم.

وی گفت: بازدید برای عموم آزاد است و به دلیل ظرفیت محدود سالن‌های موجود، یک بستر تلفنی و رزروی برای حضور علاقه‌مندان فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha