• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403060603423
  • منبع : پایگاه‌های خبری

آیا روغن بدون کالری داریم؟

آیا روغن بدون کالری داریم؟

یک متخصص علوم وصنایع غذایی می‌گوید: تمامی روغن ها کالری زا هستند و هر گرم از آن ها ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کنند و تا به امروز هیچگونه روش و تکنولوژی برای حذف کالری زایی روغن ها ابداع نشده و هیچ روغن و چربی ای از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش ایسنا، روغن بدون کالری چیست و چرا بر روی برچسب برخی از اسپری‌های روغن نوشته شده بدون کالری؟ 

مدتی است که برخی از تولیدکنندگان و مبلغان سایت‌های تبلیغاتی ادعا می کنند، روغن رژیمی، یکی از جدیدترین تحولات در دنیای تغذیه و سلامت است که در دو دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوبیت یافته است. آنان بر این باورند که با ظهور روغن رژیمی، تصور قدیمی در مورد کالری زایی روغن تغییر کرده است! به گفته آن‌ها روغن‌های بدون کالری با مجوز معتبر و رسمی با استفاده از فرآیندهای خاص تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که به ما کمک می‌کند بهترین نتیجه را از رژیم غذایی خود بگیریم.

دکتر نسرین مویدنیا متخصص علوم وصنایع غذایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: تمامی روغن‌ها کالری زا هستند و هر گرم از آن‌ها ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کنند و تا به امروز هیچگونه روش و تکنولوژی برای حذف کالری زایی روغن‌ها ابداع نشده و هیچ روغن و چربی ای از این قاعده مستثنی نیست. اما با این حال بر روی برچسب برخی از روغن‌ها که از نوع اسپری هم هستند، عنوان بدون کالری یا زیرو کالری درج شده و این نوع محصولات به صورت قانونی مجوزهای معتبر تولید را دریافت کرده اند.

پس ماجرا از چه قرار است؟

دکتر مویدنیا می گوید: چنانچه بادقت مندرجات برچسب محصول را خوانده باشید، کالری صفر برای هر سروینگ سایز روغن در نظر گرفته شده است. هر سروینگ سایز این روغن‌های اسپری که به اندازه یک اسپری کوتاه در حد کسری از ثانیه تعریف شده، حدود ۰/۲۵ گرم است که تقریبا کالری زایی آن ۲ کیلوکالری است و چون عدد ۲ عدد کوچکی است و به صفر نزدیک، طبق قاعده ساده "گرد کردن اعداد در ریاضی" صفر در نظر گرفته می شود و این رویه از طرف مراجع قانونی معتبری همچون FDA یعنی سازمان غذا و دارو امریکا معتبر و قابل قبول اعلام شده است.

یک ترفند تبلیغاتی سودآور

پس پر واضح است که بکار بردن عبارت بدون کالری برای روغن، ترفندی تبلیغاتی برای جلب توجه مصرف کنندگان به جهت فروش بیشتر است، چرا که افراد با رویت آن به تصور بدون کالری بودن روغن، نه تنها تشویق به خرید محصول می شوند بلکه ممکن است خود را به استفاده بیشتر آن نیز مجاز بدانند. در حالی که این کالری اندک فقط مربوط به همان مقدار بسیار ناچیز خارج شده از اسپری، در یک فشار لحظه ای پمپ اسپری آن است.

البته یک مزیت استفاده از روغن‌های اسپری شاید در این باشد که استفاده از این اسپری‌های روغن باعث کاهش مصرف روغن روزانه‌مان شود. مثلا جایگزین کردن این اسپری‌های روغن به جای استفاده از قاشق برای ریختن روغن به روی سالاد یا غذاهایمان، سبب کاهش مصرف روغن مصرفی روزانه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha