• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403060603354
  • خبرنگار : 30058

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد:

ارائه راه‌حل‌های نوآورانه از طریق تبادل دانش و همکاری‌های بین‌المللی

ارائه راه‌حل‌های نوآورانه از طریق تبادل دانش و همکاری‌های بین‌المللی

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ما باور داریم که از طریق تبادل دانش و همکاری‌های بین‌المللی می‌توانیم راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای حفاظت از محیط زیست و تضمین پایداری آن ارائه دهیم.

اسماعیل چمنی ۶ شهریور در اولین کنگره بین‌المللی احیای بوم شناختی بر پایه طبیعت با تاکید بر صیانت از شتر دوکوهانه در دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و خدمت، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه معین استان اردبیل با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی داخلی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۴۲۰ عضو هیات علمی، ۴۰۰ کارمند، ۱۶۲ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۵ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد، ۶۸ رشته در مقطع دکتری، ۵ دانشمند یک درصد برتر جهان و ۱۶ دانشمند ۲ درصد برتر جهان در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را داراست، افزود: همچنین در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را دارا است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در این کنگره به بررسی و تبادل نظر درباره موضوعات حیاتی مرتبط با آینده سیاره زمین و نوع بشر پرداخته خواهد شد، تصریح کرد: امروزه جهان با چالش‌های پیچیده‌ای همچون کاهش تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست روبرو است و این چالش‌ها نه تنها به اکوسیستم‌ها آسیب می‌رسانند، بلکه سلامت و رفاه جوامع انسانی را نیز به خطر می‌اندازند.

وی ادامه داد: در همین راستا، دهه اخیر از طرف سازمان ملل متحد به عنوان دهه احیا شناخته شده و هر سال را بر اساس اهمیت موضوع به یک موضوع مهم نامگذاری کرده‌اند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه سال ۲۰۲۴ را به شترسانان اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: شترسانان گونه‌ای هستند که در بسیاری از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان نقش کلیدی در معیشت و فرهنگ مردم ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخاب این موضوع نشان‌دهنده اهمیت شناخت و حفظ گونه‌های بومی و همچنین نقش حیاتی آنها در پایداری اکوسیستم‌ها است، اضافه کرد: در این کنگره به حفظ و صیانت از شتر دوکوهانه که نگاه اصلی آن استان اردبیل است پرداخته شده و در سال‌های دیگر هم بر اساس نامگذاری اقدام خواهد شد تا به رسالت دانشگاه در انجام رسالت جهانی خود در جهت سیاستگذاری، ترویح و فرهنگ‌سازی برای احیا محیط زیست و ترویج کشاورزی پایدار قدم برداشته و از راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از تنوع زیستی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه در این کنگره بر اهمیت کشاورزی پایدار نیز تأکید شده است، ادامه داد: کشاورزی باید به شیوه‌ای انجام شود که نه تنها نیازهای غذایی حال حاضر را تأمین کند، بلکه منابع طبیعی را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کند. در این راستا، دام‌های بومی و گونه‌های گیاهی و جانوری بومی نقش مهمی در دستیابی به کشاورزی پایدار ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان میزبان این کنگره، مفتخر است که نقش کوچکی در پیشبرد این اهداف بزرگ ایفا کند، تاکید کرد: ما باور داریم که از طریق تبادل دانش و همکاری‌های بین‌المللی می‌توانیم راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای حفاظت از محیط زیست و تضمین پایداری آن ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: مباحثات و نتایج حاصل از این کنگره بتواند تأثیرات مثبتی بر سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات در سراسر جهان داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha