• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403060603332
  • خبرنگار : 50204

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

فرسایش خاک در ایران بیشتر از نرم دنیاست

فرسایش خاک در ایران بیشتر از نرم دنیاست

ایسنا/مرکزی سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار بوده که بیش از نرم دنیاست.

حسن وحید سه شنبه ۶ شهریور در حاشیه افتتاح طرح جنگل‌کاری دو هزار هکتاری چپقلی اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین معضلات کشور در حال حاضر سیلاب و فرسایش خاک و تبخیر هستند.

وی با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار و بیش از نرم دنیاست، اظهار کرد: عرصه‌های زیادی در کشور دچار معضلی به نام سیلاب است و برای اینکه بتوانیم سیلاب و فرسایش را کنترل کنیم  راهکاری جز احیا و ایجاد پوشش گیاهی وجود ندارد که این مهم نیز با اجرای طرح های آبخیزداری قابل اجراست‌.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: پروژه‌های آبخیزداری در قالب طرح‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژی و مدیریتی قابل اجراست که در منطقه‌ چپقلی خوشبختانه تمام این مدل‌ها اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در عرصه‌های بالادست چپقلی کارهای مدیریت و در عرصه‌های پایین دست با یک مدل اقتصادی، گونه سنجد و بادام کشت شده است که کاشت این گونه‌ها، اقتصادی است و در آینده می‌تواند اثرات اقتصادی خوبی برای مردم و بهره‌بردار به همراه داشته باشد.

وحید ادامه داد: مدیریت اراضی در دستور کار قرار دارد و عرصه‌ها باید به صورت مدیریت شده در اختیار بهره برداران قرار گیرد تا اثرات اقتصادی چنین پروژه‌هایی شامل حال بهره برداران شود.

تخصیص منابع بیشتر برای اجرای طرح جنگل‌کاری چپقلی اراک

مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز در آئین افتتاح این طرح اظهار کرد: طرح دو هزار هکتار اراضی منطقه چپقلی اراک با اعتباری بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد تومان از محل منابع استانی، منابع ملی و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع اجرا شده است.

وی افزود: این طرح بسیار بزرگ و ارزشمند است و اثرات خوبی به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی در منطقه دارد.

مخلص الائمه بیان کرد: طی جلسه‌ای که امروز برگزار و بازدیدی که انجام شد، ریاست سازمان منابع طبیعی کشور دستور ادامه طرح و تخصیص منابع بیشتر را صادر کرد.

اجرای ۱۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه چپقلی اراک

نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و شرایط ناپایدار جوی، طرح جنگل‌کاری دو هزار هکتاری چپقلی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌رود که توسط سازمان منابع طبیعی به اجرا درآمده است و یک فرصت استثنایی برای تلطیف هوای شهر اراک و شهرستان شازند به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از طرح‌های بسیار مهم استان مرکزی، اجرای دالان سبز است که این طرح از منطقه چپقلی تا سده در منطقه سنجان و از آن طرف تا کویر میقان باید ادامه پیدا کند، لازم است یک دالان تولید اکسیژن برای هوای آلوده اراک داشته باشیم که تولید اکسیژن داشته باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از اجرای این طرح در قالب طرح‌های مردمی و روش‌هایی که در سازمان منابع طبیعی اشاره شده نیز قطعا ً حمایت خواهیم کرد و منابع لازم، هم در سطح استان هم در سطح ملی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم مجموعه منابع طبیعی هرچه سریع‌تر بتواند این طرح را در قالب برنامه و مجموعه اقدامات برای کنترل آلودگی هوای اراک و ایجاد یک محیط مناسب تفرجگاهی برای شهروندان به اجرا در بیاورد.

ابراهیمی بیان کرد: تاکنون ۱۴۰۰ هکتار از طرح جنگل‌کاری چپقلی اراک اجرا شده و در سال جاری اجرای یک هزار هکتار در دستور کار قرار دارد، اتصال این طرح به منطقه سبز و ارزشمند تاریخی سده و باغستان‌های قدیمی منطقه سده می‌تواند کارکرد بسیار بزرگی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha