• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403060603293
  • خبرنگار : 71415

روسیه: نظامیان اوکراینی‌ برای استفاده از تسلیحات شیمیایی آموزش می‌بینند

روسیه: نظامیان اوکراینی‌ برای استفاده از تسلیحات شیمیایی آموزش می‌بینند

مقام مسئول دفاع شیمیایی در ارتش روسیه امروز (سه‌شنبه) هشدار داد که سربازان اوکراینی در حال آموزش دیدن برای شلیک مهمات شیمیایی با استفاده از سامانه‌های توپ ساخت کشورهای غربی هستند.

به گزارش ایسنا، ژنرال «ایگور کیریلوف» فرمانده واحد دفاع بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی ارتش روسیه اظهار کرد: «اطلاعات عملیاتی حاکی از آن هستند که پرسنل ارتش اوکراین دارند برای استفاده از مهمات شیمیایی با سامانه‌های توپ ساخت غرب آموزش می‌بینند. به اسناد ضبط شده‌ای که در محل مواضع رها شده توسط نیروهای اوکراینی پیدا شدند، توجه کنید. این شامل یک راهنمای روش‌شناختی برای مدیریت مهمات توپخانه که با مواد شیمیایی پر شده‌اند، است.»

این ژنرال بخش پدافند بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی ارتش روسیه اظهار کرد، روسیه اسناد و مدارک نقض کنوانسیون سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی توسط اوکراین را نزد دبیرخانه فنی این سازمان ارسال کرده اما هیچ پاسخ فوری از بابت آن دریافت نکرده است.

کیریلوف ادامه داد، روسیه اسناد و مدارکی دارد که نشان می‌دهند اوکراین حدود ۵۰۰ تُن ماده شیمیایی «تری‌اتانولامین» که برای ساخت تسلیحات شیمیایی همچون سلاح‌های گاز خردل نیتروژنی است، وارد کرده است.

از سوی دیگر این مقام روس گفت، نیروهای ارتش روسیه در یک انبار سلاح اوکراینی‌ها ماده شیمیایی مرگبار «تالیوم نیترات» را کشف کردند.

این ژنرال ارشد روس در ادامه صحبت‌های امروز خود گفت ایالات متحده آمریکا به شکل فعالی در حال استفاده از رومانی و مولداوی به منظور منتقل کردن مواد زیستی از اوکراین بوده تا به این ترتیب باعث برانگیختن سوءظن علیه مقام‌های خودش نشود.

ایگور کیریلوف بیان کرد: «طبق اطلاعات موجود، ایالات متحده آمریکا دارد فعالانه از مولداوی و رومانی در قالب برنامه‌های لجستیکی با هدف نقل و انتقال مواد زیستی و با به کارگیری سازمان‌های تحت کنترل آن بهره می‌گیرد. چنین تاکتیک‌هایی باعث می‌شوند آنها بتوانند دریافت‌کننده نهایی را مخفی نگه داشته و جلوی برانگیخته شدن سوءظن علیه آژانس‌های دولتی و برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده را بگیرند.»

این مقام افزود، شرکت‌های لجستیکی تحت کنترل «مایا ساندو» رئیس‌جمهور مولداوی، به اسکورت محموله‌های مواد زیستی از اوکراین به مقصد متحدان غربی آن پرداخته‌اند. او ادامه داد: «در دوره اوت ۲۰۲۲ تا ماه مه ۲۰۲۴ بیش از ۲۰۰۰ مورد نقل‌وانتقال نمونه‌های مواد زیستی از طریق خاک مولداوی رسما به اجرا درآمده است.»

این مقام نظامی ارشد روسیه تاکید کرد به کار گرفته شدن مولداوی و رومانی در برنامه‌های نقل‌وانتقال مواد زیستی را می‌توان به عنوان شروع یک برنامه گسترده تغییر زنجیره‌های لجستیکی صادرات انبوه مواد زیستی به ایالات متحده قلمداد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha