• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403060603232
  • خبرنگار : 50214

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد:

۱۰ طرح بهداشتی درمانی به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان در آستانه بهره‌برداری

۱۰ طرح بهداشتی درمانی به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان در آستانه بهره‌برداری

ایسنا/یزد رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به پیشرفت حدود ۸۰ درصدی ۱۱۸ طرح عمرانی فعال دانشگاه، اولویت دانشگاه را طی سه سال گذشته تکمیل طرح‌های نیمه تمام ذکر کرد و گفت: علاوه بر ۵۱ طرح مورد بهره برداری طی این مدت، ۱۰ طرح دیگر دانشگاه به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان نیز به زودی آماده افتتاح خواهد شد.

دکتر «سید مهدی هاشمی» امروز سه شنبه ششم شهریور ماه در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به انتشار اهم اقدامات و خدمات دانشگاه در حوزه های مختلف طی دولت سیزدهم در قالب کتابچه‌ای، اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ‌۱۲۸ طرح عمرانی در دانشگاه علوم پزشکی یزد به ارزش ۱۰ همت وجود داشت که طی سه سال اخیر ۵۱ طرح با ۱۹۰۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۱۸ طرح عمرانی فعال در دانشگاه با پیشرفت متوسط ۸۰ درصد وجود دارد، گفت: تنها طی یک سال گذشته حدود ۳۵ طرح در حوزه های مختلف افتتاح شده که شامل طرح‌های بزرگی مانند بیمارستان تا طرح‌های کوچکی مانند مراکز بهداشتی روستایی است و به طور متوسط هر ۱۰ روز شاهد افتتاح یک طرح بوده‌ایم.

هاشمی خاطرنشان کرد: ۱۰ طرح دیگر دانشگاه نیز به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان به زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد که از جمله آنها می توان به بیمارستان حضرت زینب(س) اشکذر اشاره کرد.

 وی اولویت دانشگاه در حوزه سخت افزاری را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خواند و گفت: در همین راستا نیز به ندرت طرح جدیدی در طی دولت سیزدهم در دانشگاه آغاز شده است.

وی مهمترین مشکل در حوزه نیروی انسانی را نیز مربوط به تامین کادر بهداشت و درمان ذکر کرد و گفت: بعضاً این مشکلات به صورت کشوری مبتلا به حوزه بهداشت و درمان است ولی با این حال اقداماتی از جمله راه‌اندازی دانشکده بهیاری و جذب نروی انسانی از طریق آزمون استخدامی برای رفع این مشکل انجام گرفته به طوری که تاکنون ۱۰۶ نفر از این طریق جذب شده‌اند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد از افزایش ۳۴۸ تحت درمانی در استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: البته بعضاً به دلیل کمبود نیروی انسانی به ویژه پرستار برخی از این تخت‌ها هنوز عملیاتی نشده‌اند.

وی از انجام عمل جراحی تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز برای اولین بار در بیمارستان‌های شهید صدوقی و افشار یزد خبر داد و گفت: قبل از این بیماران این حوزه باید برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

هاشمی به راه اندازی دستگاه توموتراپی در مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده یزد اشاره و عنوان کرد: طی یک سال گذشته نیز شاهد راه اندازی مرکز درمان ناباروری سطح ۲ برای اولین بار خارج از مرکز استان و در شهرستان ابرکوه بودیم.

وی از کسب رتبه اول استان در انجام کد ۲۴۷  برای رسیدگی در اسرع وقت به بیماران دچار سکته قلبی نیز خبر داد و افزود: همچنین برای اولین بار در استان شاهد عمل آنژیوگرافی مغز در این مدت بودیم .

این مسئول با اشاره به این که افزایش قابل توجه آماری بستری‌ها و اعمال جراحی در مراکز درمانی استان، گفت: به عنوان نمونه تعداد جراحی قلب در استان ۴ برابر افزایش یافته و انجام این اعمال جراحی از یک بیمارستان به دو بیمارستان استان توسعه یافته است.

وی از عملیاتی شدن درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال همزمان با کشور در بیمارستان شهید صدوقی یزد، ابراز کرد: خوشبختانه در حوزه معاونت آموزش دانشگاه طی یک سال گذشته علاوه بر ارتقای سه دانشکده در شهرستانهای میبد، اردکان و ابرکوه، شاهد اخذ مجوز دانشکده پرستاری برای مهریز از وزاتخانه بودیم.

هاشمی با بیان این که تعداد دو هنرستان بهیاری در شهرستانهای مهریز و بهاباد از ابتدای مهرماه به چهار هنرستان افتتاح شده سالهای قبل در شهرستان‌های اردکان، ابرکوه، میبد و تفت اضافه خواهد شد، گفت: تصویب رشته تخصصی دکترای هوش مصنوعی،‌ اخذ مجوز جذب دستیار در رشته‌های فوق تخصصی غدد، روماتولوژی و جراحی اعصاب، کسب مدال طلای المپیاد دانشجویان کشور در حوزه آموزش پزشکی و جذب ۴۶ عضو جدید هیات علمی نیز از دیگر دستاوردهای این معاونت در یک سال گذشته بوده است.

وی از راه اندازی تاکنون ۱۱ مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) در سطح استان نیز خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از ۲۰۰ نوزاد از طریق این مراکز از سقط نجات یافته‌اند.

وی با بیان این که برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تاکنون در شهرهای مهریز و ابرکوه با موفقیت شروع شده است، افزود: پارسال بالغ بر ۶۲۵ هزار نفر از مردم استان در پویش فشار خون و دیابت مشارکت داشتند که در همین راستا تعداد ۵۵۰۰ بیمار دیابتی و ۱۳ هزار و ۶۴۱ نفر مبتلا به فشار خون بالا که اطلاعی از بیماری خود نداشتند، شناسایی شدند.

هاشمی از دستاوردهای حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه طی دولت سیزدهم به رشد ۱۰ برابری و تولید ۶۵ محصول سلامت محور شرکت‌های دانش بنیان تحت پوشش دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش ۶۰ درصدی ثبت اختراع و ثبت ژن و افزایش چهار برابری تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و فناور از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از عمده مشکلات دانشگاه را تامین اعتبار مورد نیاز خواند و تصریح کرد: متاسفانه میزان افزایش تعرفه‌ها همواره کمتر از میزان تورم بوده و لذا دانشگاه با توجه به افزایش هزینه‌ها در تامین اعتبار برای تهیه تجهیزات بیمارستانی و دارو و مشکلات بیمارستانها و نیز تکمیل طرحهای بهداشتی و درمانی استان در تنگناست.

وی گفت: متاسفانه دانشگاه به لحاظ رسالت خود در پرداخت هزینه‌های کارکنانش نیز در مضیقه بوده و با وجود وضعیت بهتری که نسبت به کشور داریم ولی همواره این پرداخت‌ها با تاخیر صورت گرفته است.

هاشمی گفت: قطعاً درگیر شدن ذهنیت مدیریت دانشگاه برای رفع این قبیل چالش‌ها، فرصت کمتری را برای ارتقاء دیگر بخش‌ها به دنبال خواهد داشت هرچند که بنا بر گزارش‌های ارائه شده،  دانشگاه علوم پزشکی یزد از این منظر نیز غافل نبوده است.

در این نشست که با حضور معاونین دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ گفته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha