• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403060603228
  • منبع : نمایندگی سمنان

افتتاح ۳ پروژه منابع طبیعی در دامغان

افتتاح ۳ پروژه منابع طبیعی در دامغان

ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: سه پروژه عمرانی و بیولوژیک منابع طبیعی در حوزه مرتعداری، آبخیزداری و بیابان‌زدایی در دامغان به‌مناسبت هفته دولت بهره‌برداری شد.  

علی‌اکبر عباسی‌راد امروز (ششم شهریور ماه) با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری در حوزه دیباج انجام شده است، ادامه داد: احداث بند سنگ و ملات حوزه دیباج با حجم ۱۴۰۰ مترمکعب و با اعتبار ۱۹ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به پایان رسیده است و قابلیت افتتاح در هفته دولت را دارد. هدف از احداث این بندها، مهار سیلاب و کنترل فرسایش خاک است. تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش مخاطرات سیل در منطقه، از دیگر مزیت‌های این پروژه است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته، خسارت‌های سنگین مالی به اموال، خانه‌های مسکونی و زیرساخت‌های روستایی این منطقه وارد شد. همچنین با توجه به حجم مخازن ایجادشده، این سازه‌ها قادرند در هر نوبت آبگیری، ضمن تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از بروز خسارت‌های احتمالی سیلاب‌های فصلی در پایین‌دست جلوگیری کنند.

او به اجرای عملیات کپه‌کاری به وسعت ۱۰۰ هکتار در مرتع کجین دشت کلاته رودبار اشاره کرد و افزود: برای انجام این پروژه، اعتبار ۱۰۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات ملی هزینه شده است. کپه‌کاری یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن، بذر نباتات مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده قرار می‌گیرد و با خاک پوشانده می‌شود تا بتواند از نزولات آسمانی برای جوانه زدن حداکثر استفاده را ببرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اظهار کرد: با هدف تثبیت شن‌های روان و مقابله با بیابان‌زایی در منطقه امیرآباد عملیات نهالکاری، آبیاری و مراقبت با وسعت ۱۲۵ هکتار و اعتبار ۲۲ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شده است که قابلیت افتتاح در هفته دولت امسال را دارد.

انجام مطالعات آبخیزداری در ۹۶ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز از اجرای طرح‌های مطالعات آبخیزداری در ۹۶ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان در یک سال اخیر خبر داد. 

محمد راستین با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی در هشت شهرستان استان سمنان اجرا شده‌اند، اظهار کرد: این طرح‌های مطالعات آبخیزداری شامل چهار طرح استانی و سه طرح ملی است که با صرف ۱۸ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

وی بیان کرد: نهادهای بالادستی براساس برنامه هفتم توسعه یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری برای استان سمنان در نظر گرفته‌اند که اجرای کامل آن به تخصیص اعتبارات به‌موقع نیاز دارد.

او افزود: هزینه اجرای طرح‌های مطالعاتی در حوره آبخیزداری براساس نوع اراضی و کوهستانی یا دشت بودن، متفاوت است؛ اما به‌طور میانگین برای هر هکتار باید ۲۵۰ هزار ریال تخصیص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha