• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060603047
  • خبرنگار : 71660

تاکید دوباره مودی بر بازگشت صلح به اوکراین

تاکید دوباره مودی بر بازگشت صلح به اوکراین

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در گفت‌وگو تلفنی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بر حمایت تمام‌قد هند از بازگشت فوری صلح و ثبات به اوکراین و هم‌چنین بازگشت امنیت به بنگلادش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر هند در شبکه اجتماعی ایکس از این تماس خبر داد و نوشت: «من درباره وضعیت اوکراین با بایدن تلفنی صحبت و بر حمایت تمام‌قد هند از بازگشت صلح و ثبات به اوکراین تاکید کردم. ما هم‌چنین بر نیاز برای احیای سریع وضعیت عادی و اطمینان از ایمنی و امنیت اقلیت‌ها به‌خصوص هندوها در بنگلادش تاکید کردیم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه جداگانه کاخ سفید پیرامون این تماس گزارش کرد: «بایدن نسبت به سفر اخیر مودی به لهستان و اوکراین اظهار نظر کرد و هر ۲ رهبر حمایت خود را نسبت به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ طبق قوانین بین‌المللی و براساس منشور سازمان ملل ابراز کردند.»

نخست‌وزیر هند در جریان سفر به کی‌یف خطاب به رئیس‌جمهور اوکراین گفت هند آماده است تا «نقش فعالی» را در ایجاد صلح ایفا کند.

«نارندرا مودی» چند روز پیش طی سفر هفت ساعته خود به کی‌یف، پایتخت اوکراین خطاب به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «اگر بتوانم شخصا نقشی را در این خصوص ایفا کنم، این کار را انجام خواهم داد.»

نخست‌وزیر هند در ادامه افزود که با جو بایدن درباره وضعیت بنگلادش جایی که حدود ۳۰۰ نفر با اکثریت دانشجو در اعتراضات اخیر کشته شدند، گفت‌وگو و رایزنی کرده است.

«محمد یونس» رئیس۸۴ ساله دولت موقت بنگلادش اوایل ماه جاری میلادی بعد از سرنگون شدن دولت «شیخ حسینه» نخست‌وزیر مستعفی در پی موج اعتراضات مرگبار هفته‌های گذشته علیه وی، به عنوان جانشین موقت او در نخست وزیری برگزیده شد و سوگند یاد کرد. یونس که یک اقتصاددان برنده جایزه صلح نوبل است، برای این منظور ماه جاری میلادی از اروپا به بنگلادش بازگشت تا به هدایت اصلاحات در این کشور به سمت برگزاری انتخاباتی جدید بپردازد.

شیخ حسینه ۷۶ ساله که ۱۵ سال دولت را در دست داشت، چند روز پیش از بازگشت محمد یونس و در پی تصرف اقامتگاه نخست‌وزیری او توسط معترضانی که ابتدا به انگیزه «اعتراض به قانون تعیین سهمیه برای مشاغل دولتی» تظاهراتشان را شروع کردند، از بنگلادش گریخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha