• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060603024
  • خبرنگار : 71129

چین خواستار حمایت بیشتر از طرح صلحش برای اوکراین شد

چین خواستار حمایت بیشتر از طرح صلحش برای اوکراین شد

چین امروز (سه‌شنبه) پس از یک دور رایزنی‌های دیپلماتیک با اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی از کشورهای بیشتری درخواست کرد تا از طرح صلح این کشور برای اوکراین حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، «لی هویی» فرستاده چین در امور اوراسیا گفت که با نمایندگان این سه کشور در جنوب جهانی و سایر مقام‌های مهم در پیشبرد صلح جهانی که مواضع مشترکی با چین در امور اوکراین دارند، تماس تلفنی داشته و حمایت‌های بیشتر برای روند صلح در این کشور را خواستار شد.

وی ادامه داد: «این کشورها و مقام‌ها بر حفظ ارتباط با روسیه و اوکراین و حفظ تعهد برای سازشی سیاسی درباره این بحران از طریق مذاکره و گفت‌وگو تاکید کردند.»

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین و برزیل اوایل سال جاری میلادی با انتشار طرح صلحی مشترک خواستار برگزاری کنفرانس صلح با کی‌یف و مسکو و عدم گسترش درگیری شدند.

چین و روسیه در نشست صلح به میزبانی سوئیس در ژوئن غایب بودند. روسیه دعوت نشده بود درحالیکه چین تصمیم گرفت شرکت نکند.

این درحالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شده بود چین دیگر کشورها را به عدم شرکت در این نشست تحت فشار قرار داده بود.

اما از آن زمان، اوکراین نقش چین را در روند صلح به رسمیت شناخته و با اشاره به روابط نزدیک این کشور با روسیه، وزیر خارجه اوکراین در ژوئیه و برای نخستین بار از آغاز جنگ، سفری به پکن داشت.

با اینکه یک مذاکره دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین دور از ذهن است، این جنگ تغییر کرده است.

فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا با اشاره به حمله ۶ اوت اوکراین به کورسک روسیه، حمایت غربی‌ها از کی‌یف را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: «تمامی طرف‌های درگیر نگرانند که غرب شرایط را برای اوکراین برای حمله به روسیه با استفاده از تسلیحاتی که به این کشور داده، آسانتر کند و تحولات اخیر در صحنه نبرد، تایید کننده این نگرانی‌ها هستند.»

این دیپلمات چینی همچنین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها در ارتباط با جنگ اوکراین را «غیرقانونی و یکجانبه» و «برخلاف حقایق» دانست.

آمریکا اخیرا بیش از ۴۰۰ شرکت و شخص را بابت حمایت از جنگ روسیه در اوکراین تحریم کرد که شامل کمپانی‌های چینی هستند که مقام‌های آمریکایی می‌گویند به مسکو در دور زدن تحریم‌های غربی و تقویت نیروهایش کمک می‌کنند.

فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا همچنین مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام کرد و افزود: «یک کشور خاص از این بحران برای مقصر جلوه دادن دیگری و تلاش برای دستکاری در تئوری به اصطلاح مسئولیت پذیری چین و تهدید دیگر کشورهایی استفاده می‌کند که روابط تجاری و اقتصادی عادی با روسیه دارند و این تحریم‌ها غیرقانونی و یکجانبه هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha