• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403060602994
  • خبرنگار : 50672

قطب تولید کلزا از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد

قطب تولید کلزا از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد

ایسنا/گلستان شهرستان کلاله به سبب خاک حاصلخیر و تلاش مردم سختکوش این منطقه امروزه در حالی قطب تولید محصول کلزا به شمار می‌رود که فرصت‌های بی‌نظیر این محصول برای اشتغال و توسعه در شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین رفته است.

کلزا محصولی است که در شهرستان کلاله رونق گرفته است و به گفته علی منصوری مدیر جهاد کشاورزی کلاله تولید کلزا در این شهرستان به عنوان پرچمدار کشوری کاشت این محصول در مقایسه با سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.

با  وجود نرخ بالای بیکاری در شهرستان کلاله و با توجه به کیفیت بالای کلزای تولیدی در این شهرستان می‌توان با راه اندازی کارخانه‌های روغنی کشی باعث اشتغال و توسعه شهرستان شد.

فرماندار کلاله در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تاکید  به لزوم توجه بیشتر به منابع و ظرفیت‌های شهرستان اظهار کرد: وجود فرودگاه، ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی، منابع آبی و زمین مستعد با امکان ایجاد گلخانه می‌تواند به قرار گرفتن استان گلستان در نقطه اتصال آسیای میانه و مرکزی، زمینه را برای صادرات نیز فراهم کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال شهرستان کلاله باتوجه به شرایط بارندگی و تولید گندم با کیفیت در جایگاه رتبه دوم به لحاظ تولید گندم در استان قرار گیرد، تصریح کرد: در سال جاری ۲۱۱ هزار تن گندم و نزدیک به ۳۰ هزار تن کلزا در این شهرستان برداشت شده که تا این لحظه ۱۶۰ هزار تن آن در مراکز خصوصی و دولتی در داخل شهرستان خریداری و احتمالاً بخشی از آن به خارج از شهرستان حمل شده است.

فرهاد شیبک با اشاره به رتبه اول شهرستان کلاله در استان در تولید کلزا بیان کرد: از ۱۲۰ هزار تنی که کلزا در استان تولید شده نزدیک به ۳۰تا ۳۵ هزار تن آن در شهرستان کلاله تولید شده و بالاترین میزان سطح کشت و برداشت کلزا متعلق به این شهرستان است اما متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی، نبود شهرک صنعتی و وجود تنها یک ناحیه صنعتی ۱۰ هکتاری که ۲۰ سال است در همین حد باقی مانده نتوانستیم آن طور که باید ارزش افزوده‌ای را به این محصول اضافه کنند.

شیبک از اقدامات صورت گرفته ارزنده دولت سیزدهم در بخش زیر ساخت با نگاه توسعه شهرستان کلاله خبر داد و تصریح کرد: یکی از این اقدامات رفع مشکلات آبی شهرستان کلاله با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه بوده است.

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در پروژه آبرسانی شهرستان کلاله

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه آبرسانی شهرستان کلاله قابل مشاهده است، افزود: با حفر و احداث سه حلقه چاه، پنج حلقه چاه به شبکه آبرسانی و خط انتقال، ‌ایستگاه پمپاژ و ایجاد مخزن ذخیره آب مشکلات در این حوزه تا حد زیادی مرتفع شده است.

فرماندار کلاله از تکمیل برخی طرح‌های نیمه تمام در دو سفر ریس جمهور شهید خبر داد و گفت: از مهمترین این طرح‌ها می‌توان به احداث و تکمیل مدارس نیمه کاره و خیر ساز اشاره کرد که در هفته دولت امسال پنج مدرسه با اعتباری نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

شیبک با  بیان اینکه در حوزه جاده‌های روستایی در طی سه سال گذشته پیشرفت چشمگیری قابل مشاهده است، توضیح داد: تکمیل و ساخت یک دهنه پل در ورودی شهرستان کلاله که در اثر سیل سال ۱۳۸۴ تخریب شده بود با تخصیص اعتبار ۷۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات دولت شهید جمهور بوده است.

وی در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در راستای راه‌اندازی و بهره وری از فرودگاه در این شهر گفت: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به اخذ مجوزهای لازم، مصوبه سفر و مجاب کردن مدیران کشوری برای راه‌اندازی فرودگاه و استفاده از این ظرفیت اشاره کرد.

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۱۶:۲۵

دولت پول کشاورزان کلزاکار را به بخش خصوصی واریز کرده چرا تا الان بخش خصوصی پول کلزاکاران زحمتکش را نمی‌دهد