• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403060602938
  • خبرنگار : 50163

پوشش  ۱۰۰ درصدی غربالگری بینایی کودکان زنجانی در سال‌جاری 

پوشش  ۱۰۰ درصدی غربالگری بینایی کودکان زنجانی در سال‌جاری 

ایسنا/زنجان  مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به رویکرد پیشگیری از معلولیت در بهزیستی از اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم به‌صورت سالانه خبر داد و گفت: این برنامه از اردیبهشت ماه تا اسفند ادامه دارد و هدف‌گذاری این برنامه پوشش صددرصدی کودکان ۳ تا ۶ سال زنجانی و شناسایی و درمان بهنگام تنبلی چشم است.

 روح‌الله خدابنده‌لو امروز سه‌شنبه (۶ شهریور ماه) عنوان کرد: طبق آمار ثبت احوال تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال استان بیش از ۵۵ هزار کودک است که  بیش از ۳۶ هزار کودک در شهر و نزدیک به ۱۹ هزار کودک ساکن روستاها هستند و غربالگران می‌توانند برای کودکان ۳ ساله و کودکانی که همکاری لازم را ندارند از دستگاه بینایی‌سنجی استفاده کنند و نظارت کامل کارشناسان بر روند اجرای برنامه در سطح شهرستان‌ها ضروری است.

وی تصریح کرد: ۲۶ پایگاه دایمی غربالگری تنبلی چشم در سطح استان فعال هستند و  از این تعداد ۹ پایگاه با دستگاه و E  چارت (۲ دستگاه در شهرستان زنجان، ۲ دستگاه در شهرستان خدابنده و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک دستگاه) و ۱۷ پایگاه با E چارت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام می‌دهند و منتظر مراجعه کودکان هستند. 

خدابنده‌لو با تاکید بر ضرورت توجه والدین دارای کودکان ۳ تا ۶ سال جهت مراجعه و انجام غربالگری  تنبلی چشم، گفت: غربالگری تنبلی چشم در سه سطح و با استفاده از نیروهای آموزش دیده در سطح اول و اپتومتریست‌ها و چشم پزشک‌ها در سطوح دوم و سوم با ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم به کودکان ۳تا ۶ ساله اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در سطح اول کودکان گروه هدف توسط غربالگران مورد بررسی قرار می‌گیرند و موارد ارجاعی بر طبق دستورالعمل جامع برنامه برای معاینه تخصصی به اپتومتریست ارجاع می‌شوند.

وی تصریح کرد: کودکان مذکور در صورت نیاز به معاینات دقیق‌تر به چشم پزشک ارجاع می‌شوند. در هر مرحله کودکان دارای اختلال بینایی تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. کودکان کم‌بضاعت برای دریافت عینک و انجام جراحی از جانب سازمان مورد حمایت‌های لازم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha