• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060602905
  • خبرنگار : 50081

الویتهای پیش روی وزیر گردشگردی میراث فرهنگی و صنایع دستی

الویتهای پیش روی وزیر گردشگردی میراث فرهنگی و صنایع دستی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال گردشگری گفت: وزیر گردشگری به عنوان عضوی از کابینه دولت و نماینده آن در حوزه گردشگری، نقشی حیاتی در توسعه و مدیریت صنعت گردشگری در کشور دارد که باید تمامی مسئولیت‌های خود را در این زمینه اجرایی کند.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های بارز یک وزیر تاثیرگذار در حوزه گردشگری، اظهار کرد: وزیر گردشگری به عنوان عضوی از کابینه دولت و نماینده آن در حوزه گردشگری، نقشی حیاتی در توسعه و مدیریت صنعت گردشگری در کشور دارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که وزارتخانه‌ای چند بخشی و فرابخشی است، نه تنها مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های توسعه گردشگری براساس اسناد بالادستی و به ویژه تکالیف تعیین شده برای آن در برنامه‌های توسعه ۵ ساله مانند برنامه هفتم را بر عهده دارد، بلکه باید به نیازها و خواسته‌های گردشگران داخلی و خارجی، فعالان صنعت گردشگری و جوامع محلی نیز توجه و اهتمام داشته باشد.

وی اضافه کرد: لازمه و پیش نیاز توفیق در این جایگاه و عرصه خطیر، برخورداری از تفکر، نگرش و رویکرد توسعه‌ای، فرابخشی، فراجناحی و بین‌المللی است. بنابراین یک وزیر خوب گردشگری باید دارای دانش و تخصص کافی در حوزه گردشگری باشد. این دانش شامل آشنایی با روندهای جهانی، بازارهای هدف، انواع گردشگری مانند گردشگری فرهنگی، طبیعی، سلامت، شهری، روستایی و چالش‌های موجود در این صنعت است.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین آگاهی از تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی گردشگری بر جوامع محلی نیز اهمیت دارد. دانش و تخصص را می‌توان در خارج از بدنه دستگاه‌های متولی گردشگری و از طریق مطالعه عمیق، آموزش، تحقیق، بررسی و تجربه جنبه‌های مختلف گردشگری نیز کسب کرد و در واقع به این معنا نیست که الزاما تمام افرادی که در این صنعت و در بخش‌های مختلف آن مانند دولتی و خصوصی در حال فعالیت‌اند واجد دانش و تخصص کافی برای ابراز وجود هستند.

گردشگری صنعتی انسان محور، ارتباط محور و رویداد محور است

وی بیان کرد: گردشگری اساسا صنعتی انسان محور، ارتباط محور و رویداد محور است و همین ویژگی در کنار دیگر ویژگی‌ها مانند میزبانی و میهمانداری، آن را به صنعتی نرم تبدیل کرده است. بنابراین یک وزیر خوب گردشگری باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان مختلف در این صنعت را داشته باشد. ارتباط و تعامل دوسویه با کارکنان بدنه وزارت متبوع، با حاکمیت، دولتمردان در سطوح بین‌المللی، ملی و محلی، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی، تشکل‌های حرفه‌ای، رسانه‌ها و جامعه محلی را نیز برقرار کند. این نوع مهارت به وزیر کمک می‌کند تا با استفاده از نظرات و پیشنهادات مختلف، برنامه‌های اجرایی مورد نظر خود را به ‌خوبی اجرا کند.

دیناری خاطرنشان کرد: اینکه یک وزیر باید ذاتا مدیری توانمند باشد، بر کسی پوشیده نیست و حتی معتقدم این موضوع به قدری در یک سازمان مهم است که بر تخصص نیز می‌چربد و گاهی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خلاء مدیران توانمند، خوش فکر و همدل به شدت احساس می‌شود و رهبری یکی از ویژگی‌های کلیدی یک وزیر مدیر و موفق است. همچنین، یک وزیر خوب باید بتواند تیم خود را به خوبی هدایت کرده و انگیزه لازم را در آن‌ها برای اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده ایجاد و اعضای تیم خود را به سمت این اهداف و برنامه‌ها هدایت کند.

وی عنوان کرد: صنعت گردشگری شکننده است و به شدت تحت تاثیر بحران‌هایی از جمله بحران‌های طبیعی، اقتصادی و بهداشتی قرار دارد که نمونه بارز آن در ایران، شیوع ویروس کرونا، تورم اقتصادی و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... است. وزیر گردشگری باید علی‌رغم اینکه بتواند بسیاری از این بحران‌ها در محیط کلان بازاریابی گردشگری رخ می‌دهند و کنترل وزیر بر آن‌ها نیز بسیار کم و گاهی صفر است؛ با هم‌افزایی، پیگیری، تدوین و اجرای راهکارهای مناسب، آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های ناشی از این عوامل را به حداقل برساند و به احیا و بازسازی صنعت گردشگری در کشور کمک کند.

یک وزیر گردشگری باید دارای رویکرد بین‌المللی و جهانی باشد

این فعال گردشگری تصریح کرد: یک وزیر خوب گردشگری باید دارای دیدگاه و رویکرد بین‌المللی و جهانی باشد و بتواند با کشورهای دیگر همکاری و تعامل دوسویه در زمینه توسعه صنعت گردشگری برقرار کند. این همکاری‌ها می‌تواند شامل تبادل تجربیات، لغو روادید دو طرفه و ورود گردشگران خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ترویج فرهنگ‌ها باشد. در این ارتباط استفاده از ظرفیت سازمان جهانی گردشگری نیز موضوع مهمی است که نباید از آن غافل بود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه پایداری یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت گردشگری است و مسئولیتی اجتماعی برای دست‌اندرکاران آن به شمار می‌رود. یک وزیر خوب باید به مسائل زیست‌محیطی توجه ویژه داشته باشد و در جهت حفظ منابع مهم کشور برای آیندگان، برنامه‌ها و سیاست‌هایی را تدوین و از طریق دستگاه متبوع، سایر دستگاه‌های متولی و مرتبط و بخش خصوصی تحت پوشش اجرا کند. همچنین مباحثی مانند مدیریت سبز موتورخانه‌های تاسیسات گردشگری و یا رویکرد سرمایه‌گذاری سبز در حوزه احداث تاسیسات گردشگری و آموزش و ترویج همگان و به ویژه فعالان گردشگری کشور از جمله موارد مهم و مصداقی در این زمینه است.

حمایت از نوآوری و خلاقیت در حوزه گردشگری

دیناری اظهار کرد: صنعت گردشگری نیازمند نوآوری و خلاقیت است تا بتواند با تغییرات بازار همگام شود. یک وزیر خوب باید توانایی ایجاد ایده‌های جدید و خلاقانه برای جذب گردشگران را داشته باشد و حمایت‌های لازم را نیز از فعالان و کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی در این زمینه معمول کند.

وی اضافه کرد: فصل هفدهم برنامه هفتم توسعه کشور که ابلاغ آن تقریبا همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم است، سند بالادستی بسیار مهمی است که وزیر گردشگری باید با استفاده از تیم خود و همفکری و همراهی بخش خصوصی نسبت به اجرای تمام تکالیف مندرج در آن در جهت توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اقدام کند.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: من معتقدم تمرکز وزیر گردشگری بر مفاد فصل فوق در برنامه هفتم از سال جاری یعنی ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ که سال پایانی برنامه فوق است، برگ زرین و پرافتخاری در کارنامه وزیر گردشگری دولت چهاردهم خواهد بود و همگان به نیکی از آن یاد خواهند کرد.

نگاه سیستمی به سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وی تاکید کرد: وزارت گردشگری از ۳ حوزه مهم و تخصصی به نام‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی تشکیل شده است و نگاه سیستمی، یکسان، عدالت محور و توأمان وزیر به هر ۳ حوزه یاد شده، قطعا باعث همراهی، یکدلی و اثرگذاری بیشتر مدیران و کارشناسان این وزارت برای تحقق اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده خواهد بود و توسعه همه جانبه گردشگری در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی را رقم خواهد زد و این موضوع مهمی است که نباید از نظر وزیر گردشگری دور بماند.

دیناری گفت: یک وزیر خوب گردشگری باید از اهل خانه غافل نشود، چراکه توفیق در بیرون از خانه، بدون توجه کافی به اهل خانه میسر نیست و این متخصصان با تجربه در بدنه وزارت‌اند که هویت‌ساز آن هستند و عدم توجه به این مهره‌های حیاتی در سازمان‌ها، نتیجه‌ای جز تکرار مکررات، افول انگیزه و کاهش راندمان نخواهد داشت. همچنین توجه ویژه به حقوق، مزایا و رفاهیات کارکنان نیز موتور محرکه‌ای قوی برای افزایش انگیزه، شور، شوق و هیجان در بدنه مدیریتی و کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha