• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060602891
  • خبرنگار : 71129

گزارش تایوان از هزینه مانورهای دریایی چین در ۲۰۲۳

گزارش تایوان از هزینه مانورهای دریایی چین در ۲۰۲۳

طبق برآورد تایوان، چین حدود ۱۵ میلیارد دلار یا ۷ درصد از بودجه دفاعی خود را برای رزمایش در غرب اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳ هزینه کرده که نشان دهنده سرمایه گذاری پکن در فعالیت‌های نظامی در اطراف تایوان و همسایگانش است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات داخلی نیروهای مسلح تایوان که توسط رویترز بررسی شده است، در حالی نگاهی بی سابقه به بخشی از هزینه‌های دفاعی چین ارائه می‌کند که پکن حضور نظامی خود را در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه افزایش داده است.

چین مدعی مالکیت تایوان است و علیرغم مخالفت‌های شدید تایپه، هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره دست برنداشته است. پکن همچنین درگیر مناقشات با چندین کشور بر سر حاکمیت بخش‌های بزرگی از دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد تایوانی که از این تحقیق مطلع است، گفت: «این امر منطق تخصیص منابع را آشکار می‌کند. آنها منابع زیادی را صرف تلاش برای به دست آوردن کنترل غرب جزیره می‌کنند.»

«ژانگ یوشیا»، معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی و دومین مقام عالی رتبه نظامی چین، در ماه آوریل گفته بود دریا نباید عرصه‌ای باشد که کشورها بتوانند در آن به قدرتنمایی بپردازند.

وی با اشاره مستقیم به آمریکا و متحدانش گفته بود: « انجام محدودیت دریایی و محاصره جزایر تنها جهان را در گردابی از تفرقه و آشفتگی فرو خواهد برد.»

این گزارش‌ها ماموریت‌های دریایی و هوایی چین را در سال ۲۰۲۳ محاسبه و سپس تخمین زدند که برای هر ساعت فعالیت چقدر سوخت و سایر مواد مصرفی هزینه می‌شود. گزارش‌ها و مقاماتی که در مورد این تحقیق توضیح دادند گفتند که مجموع ۱۱۰ میلیارد یوان (۱۵.۳ میلیارد دلار) شامل نگهداری، تعمیرات و حقوق صرف شده است.

سه مقام مطلع درباره این گزارش گفتند، این تحقیق برای کمک به تصمیم گیرندگان تایوانی در درک چگونگی تخصیص منابع نظامی چین در مناطق مختلف و همچنین ارزیابی آنچه که تایپه به عنوان «شکاف» بین اهداف پکن و توانایی‌هایش می‌داند، منتشر شده است.

آمار ۱۱۰ میلیارد یوان یعنی حدود ۸۵ درصد از بودجه دفاعی ۲۰۲۳ تایوان و ۷ درصد از بودجه نظامی گزارش شده پکن در سال ۲۰۲۳ که مبلغ آن ۱.۵۵ تریلیون یوان بود. چین در مارس ۷.۲ درصد افزایش در هزینه دفاعی خود برای سال جاری میلادی اعلام کرد.

در این مطالعه همچنین مشخص شد، هم واشنگتن و هم پکن به طرز چشمگیری رزمایش‌های خود در سراسر آسیا را افزایش داده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، هواپیماهای چینی از جمله جنگنده‌های J-۱۰، بمب افکن‌های H-۶ و پهپادها بیش از ۹۲۰۰ پرواز در منطقه انجام دادند که به میزان حدود ۲۹۰۰۰ ساعت بوده است. نیروی دریایی چین نیز بیش از ۷۰ هزار مورد دریانوردی از جمله با حضور ناوچه ها و ناوهای هواپیمابر داشته است.

بر اساس گزارش داخلی وزارت دفاع تایوان، در جریان رزمایش دو روزه «Joint Sword – ۲۰۲۴A» در ماه جاری میلادی نیروی هوایی و دریایی چین حدود ۱۳.۱۷ میلیون دلار در سوخت و دیگر تجهیزات هزینه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha