• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403060502748
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۵ شهریور؛ معارفه برخی وزرای کابینه چهاردهم/آخرین گزارش از بازگشت زائران اربعین

اخبار سیاسی ۵ شهریور؛ معارفه برخی وزرای کابینه چهاردهم/آخرین گزارش از بازگشت زائران اربعین

«اربعین ۱۴۰۳»، «دولت چهاردهم»، «تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور» و « لایحه بودجه ۱۴۰۴ » از موضوعات مهم خبری پنجم شهریور ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در اطلاعیه شماره ۱۸ خود خطاب به محبان اهل بیت علیهم السلام و مسافران اربعین، با اعلام اینکه تا ساعت ۲۴ چهارم شهریور ۱۴۰۳ تعداد زائرین عازم شده به کشور عراق، ۳.۶۲۲.۲۵۴  نفر می‌باشد و افزود: تعداد زائران برگشتی از پنجم ماه صفر تاکنون، ۲.۹۴۲.۶۵۳ نفر می‌باشد. همچنان قریب به ۴۵۰ هزار نفر از زائرین عزیز به ایران بازنگشته اند، وضعیت از صبح روز چهارشنبه در مرزهای کشور به شرایط عادی برخواهد گشت. وضعیت در کلیه پایانه‌های مرزی کشور مطلوب و تردد به سهولت در حال انجام می باشد.

در همین ارتباط یکی از نمایندگان اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش زائران اربعین حسینی گفت که با توجه به کارهای زیرساختی خوب انجام شده زائران در امنیت کامل به کربلا رفته و اکنون در حال برگشت به کشورمان هستند.

****

صبح امروز، مراسم تکریم احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم و معارفه اسکندر مؤمنی وزیر کشور دولت چهاردهم  با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در وزارت کشور برگزار شد.

رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود در این مراسم، وحدت و انسجام را ستون و عمود جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه باید به دنبال جلب رضایت اکثریت مردم و نه معدود خواص باشیم، گفت: در این مسیر هر کس که بتواند در چارچوب اهداف دولت عمل کرده و سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کند، برای ما ترجیح و اولویت دارد و هرگز به دنبال این نیستیم که صرفا افراد نزدیک به ما مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شوند؛ در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.

در ابتدای مراسم، احمدی وحیدی ضمن تبریک برای انتخاب اسکندر مؤمنی، به دغدغه مسعود پزشکیان درباره ایجاد وفاق ملی اشاره کرد و گفت: این شعار بسیار ارزشمند بوده و ریشه در اسلام دارد.

اسکندر مؤمنی هم اظهار کرد: امروز کشور ما بیشتر از هر زمان دیگری به آرامش، وفاق و همبستگی ملی نیاز دارد. فرمانداران، استانداران بهترین نقش را در این زمینه دارند. اصلی‌ترین اولویت ما حفظ کرامت در همه امور است.

لازم به یادآوری است که اسکندر مومنی روز چهارشنبه ۳۱ مرداد توانست با ۲۵۹ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

امروز همچنین مراسم تودیع و معارفه امیر آشتیانی و امیر نصیرزاده وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت های سیزدهم و چهاردهم با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر محمد باقری در بخشی از سخنان خود در این مراسم با تاکید بر اینکه اولویت اول وزارت دفاع، پشتیبانی از نیروهای مسلح است، اظهار کرد: ارتباط نیروهای مسلح با دولت موضوع بسیار مهمی است. اگر همراهی دولت و مجلس با نیروهای مسلح نباشد، ماموریت‌ها و مسئولیت‌های نیروهای مسلح به طور کامل انجام نمی شود.

برخی توصیه‌های دیگر درباره الویت‌های دولت چهاردهم را نیز می‌توانید در لینک‌های زیر مرور کنید.

انتظار می‌رود دولت چهاردهم از شعارزدگی فاصله بگیرد

رئیس‌جمهور برای توانمندسازی نظام آموزش کشور اقدام کند

رفع مشکلات اقتصادی در اولویت دولت وفاق ملی قرار بگیرد

موضوعات اقتصادی و سیاست خارجه در اولویت دولت چهاردهم باشد

دولت، وفاق ملی را از سطح حاکمیت به مردم سرایت دهد

وزارت کشور هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی و شناسایی اتباع خارجی اقدام کند

****

پس از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان و تشکیل هیات وزیران دولت چهاردهم، روند انتصاب یا ابقای معاونان رئیس‌جمهوری و رؤسای سازمان‌های دولتی شتاب بیشتری گرفت.

پزشکیان در هفته‌های گذشته با انتصاب برخی از کلیدی‌ترین معاونانش، گام‌هایی اساسی برای تکمیل بخش انتصابی کابینه برداشت. با این‌حال همچنان وضعیت انتصاب ۱۲ نفر دیگر از جمله سخنگوی دولت، ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شورای رقابت، صندوق توسعه ملی، و سازمان‌های استاندارد، اسناد و کتابخانه ملی و اداری و استخدامی و ... مشخص نشده است که گزارش ایسنا در این باره را می توانید در این لینک بخوانید.

همچنین با توجه به اینکه غلامرضا نوری قزلجه که پیش از این نماینده بستان آباد در مجلس دوازدهم و ناظر هیات رئیسه بود، به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت. انتخابات هیات رئیسه برای تعیین جایگزین او به عنوان ناظر در هیات رئیسه بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی یعنی هفته آخر شهریورماه برگزار می‌شود.

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم درباره دلیل پذیرفتن مسئولیت در دولت، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با توجه به شرایط کشور، کمک همگان به دولت برای دستیابی به موفقیت را یک ضرورت ملی می‌دانم.

****

امروز همچنین بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور از سوی رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور ۷ پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ به‌صورت دومرحله‌ای، ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴، دستورالعمل و فرم‌های تهیه و تدوین بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه، دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، دستورالعمل غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینه‌های فرابودجه‌ای است.

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور هم با اشاره به ضرورت اجرایی شدن بند (پ) ماده ۱۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت، اعلام کرد: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها مکلفند برنامه عملیاتی خود را هر ساله بر اساس تکالیف برنامه حداکثر تا پایان مردادماه برای درج در لایحه بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha